Hoe komt het dat muggenbulten 's avonds meer gaan jeuken?

Of ben ik de enige die daar last van heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
20K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk om dat je de avond/nacht ervoor gestoken bent en er in de loop van de dag aan bent gaan krabben. en DAN gaan ze pas echt jeuken. Bovendien ben je dan niet meer door dagelijkse bezigheden afgeleid van de jeuk en velt je de jeuk meer op.

Toegevoegd na 3 minuten:
euh, dus niet krabben.. is dan ook eigenlijk het enige dat helpt tegen de jeuk... en natuurlijk voorkomen dat je gestoken wordt. lang leven DEET. (dat middeltje om ze op afstand te houden en in extreme gevallen ook een klamboe)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat zal waarschijnlijk er aan liggen dat je als je op de bank zit er een keer onbewust aan krabt..
doe maar eens tijgerbalsem op de muggebult..dan jeukt hij niet meer.. echt het beste tegen jeuk van muggenbulten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Nachts in bed doe je veel minder en is er veel minder afleiding - er gebeurt ook veel minder. Dus valt alles (als er dan toch wat gebeurt) meer op voor je zintuigen: licht, geluid, pijn, jeuk, smaak, etc.
Hier is dus sprake van een contrast-oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer een mug steekt, zuigt ze bloed op uit je ader en tegelijkertijd zorgt haar speeksel ervoor dat je bloed niet stolt. Het speeksel bevat lichaamsvreemde eiwitten die door je lichaam worden gezien als gif. De aanwezige zenuwen raken geïrriteerd, geven een alarmsignaal af en de jeuk begint.
Afhankelijk van het type mug, neemt het enige tijd in beslag voordat de zenuwen dat alarmsignaal gaan afgeven.
Het speelsel van 'Hollandse' muggen is niet zo sterk als van hun familieleden in sommige andere delen van de wereld.
Daardoor duurt het soms even voordat je lichaam reageert.

Een nog veel belangrijker oorzaak voor jeuk in de avond uren is de volgende:
Telkens wanneer je krabt aan een muggenbult irriteer je de zenuwen opnieuw, die vervolgens weer het jeuksignaal afgeven. Een vicieuze circel dus.
Omdat je 'savonds en 'snachts in rust bent en niet met andere zake bezig bent zoals overdag, voel je de jeuk extra hevig. Je gaat dus krabben, wat de vicieuze circel weer in gang zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op jouw vraag maar hoop hier wel een antwoord te vinden ! Ik ervaar namelijk hetzelfde.
Ben ik bijvoorbeeld om 19.00 uur gestoken, dan begint de dagen erna de jeuk zo rond 19.00 uur (voor die tijd nergens last van). Raar maar waar !!
Je bent dus in ieder geval niet de enige.