Als in je lichaam eenzelfde impuls lang blijft bestaan, zoals die van je eigen speeksel, dan negeert je brein dit signaal en ervaar je je speeksel als smaakloos.
Het heeft echter wel degelijk een smaak, welke tijdens zoenen door de ander wordt opgemerkt.
Overigens varieert de (absolute) smaak van speeksel nogal, wat je eet, je mondhygiene etc. hebben allemaal invloed op de samenstelling en dus de smaak van je speeksel.
Bij sommige vergiftigingen/medicijnen krijg je een metaalsmaak in je mond, je zenuwen die de smaak info overbrengen zijn dan verstoord.

Maar een heel klein deel van de signalen die we zintuigelijk waarnemen wordt tot het bewustzijn toegelaten.
Dat is maar goed ook, anders zouden we ons niet kunnen concentreren op wat op dat moment belangrijk is.

Ons brein is dus heel sterk in het filteren van waarnemingen en als iets "goed "of stabiel is oua sensatie
dan wordt dat buiten ons bewustzijn gehouden.

Ik heb eens meegemaakt dat bij een narcose dit filtersysteem even niet goed werkte, ik kreeg een vieze smaak in de mond en raakte na enkele seconden bewusteloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je dit je hele leven al in je mond hebt. En omdat het geen smaak heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speeksel heeft wel smaak hoor. Nog nooit getongzoend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O sorry, zag net pas dat je 14 jaar bent. Dat tongzoenen komt nog wel....;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom jij bij 14?? Btw ik ben 17 en ik vind het naar niks smaken. Je proeft je eigen speeksel niet omdat je het al je hele leven in je mond hebt Hierdoor went je lichaam aan de smaak en proef je het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja excuses, was een beetje in de war. Keek namelijk op de profielsite van de vraagsteller, hij is 14. Maar jij schreef dat speeksel geen smaak heeft, en dit klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die minnetje komt trouwens niet van mij...
Je proeft je eigen speeksel wel maar hebt het niet in de gaten omdat je aan die smaak gewend bent. Soms heb je denk ik ook weleens dat je denkt bha wat heb ik een nare smaak in mijn mond en dan is de smaak dus anders en dan proef je het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die nare smaak in je mond komt doordat er veel bacterien aanwezig zijn (bijvoorbeeld 's ochtends) en wordt juist veroorzaakt door de afwezigheid van speeksel. Die nare smaak wordt dus niet veroorzaakt door het speeksel zelf.