Is het dominant of recessief en x-chromosomaal of niet?

In bijgevoegde afbeelding van een stamboom, is het eigenschap rood dominant of recessief?

En is die eigenschap x-chromosomaal of niet? Of is dat hierin niet af te leiden?

Vierkantje = Man
Rondje = Vrouw

Toegevoegd na 15 seconden:
- En hoe kom je daarachter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.1K

Antwoorden (4)

Vrouwen hebben xx en mannen hebben xy dus dat betekend dat y dominant is en x recesief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhm.. nee!
Je ziet dat de eigenschap rood alleen doorgegeven wordt als de voorouder een rode vrouw is, een rode man geeft geen rode nakomelingen. In dit geval is de eigenschap rood dus dominant over wit en erft X-chromosomaal over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenschap is sowieso niet x-gebonden.
Dit kun je zien aan het feit dat de vader de eigenschap aan zijn zoon doorgeeft. Een man geeft altijd zijn y-chromosoom door aan zijn zoon en het x-chromosoom komt van de moeder.
Als de eigenschap x-gebonden (én dominant) was, kwam de eigenschap alleen bij zijn dochters tot uiting.

De eigenschap erft dominant over, dit zie je aan het feit dat de 'gezonde' vader en de 'zieke' moeder (stel dat het een ziekte is) een kind krijgen dat de ziekte heeft. Als de ziekte recessief overerfde, konden de kinderen alleen drager zijn, omdat ze nog een gezond chromosoom van de andere ouder kregen (en je hebt twee recessieve genen nodig om de eigenschap tot uiting te laten komen).

Dus: de eigenschap erft autosomaal dominant over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar, hoe zit het met die twee witte ouders in het midden en een rode dochter? Dan moet rood toch recessief zijn in plaats van dominant, dus dat de ouders de drager zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet x gebonden, maar wel recessief..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm ja, daar zeg je wat!
Ik ging ervan uit dat wit bekende dat deze ook geen drager was van de eigenschap, maar heb niet goed naar de onderkant van de stamboom gekeken.
Ik dacht dat het recessief was. De 2 ouders zijn hetrozygoot en hebben van de eigenschap dus een Aa, ouders zijn beide drager maar hebben geen "last" van het gen. Het kind heeft wel "last" van het gen. Het is dus recessief