Waar zijn muggen in de winter?

Toegevoegd na 28 seconden:
Ik vraag me echt af waar ze zijn in de winter? Want in de zomer zijn ze er echt altijd maar in de winter heb ik er nooit last van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

De volwassen muggen overwinteren in boomholletjes of op andere warme plaatsen, zelfs achter het gordijn in de slaapkamer. Als de temperatuur stijgt en de zon weer begint te schijnen komen de muggen te voorschijn.
In de winter gaan ze niet op zoek naar bloed, dat kost ze namelijk teveel energie.

De volwassen muggen leven na de winter nog een maand of 4 door, daarna sterven ze. Maar voor die tijd hebben ze wel gezorgd voor genoeg nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel gaan er dood, anderen zoeken een warm plekje op om te overwinteren. Kijk maar eens onder je huis (kruipruimte), daar stikt het van de muggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze niet doodvriezen (steekmuggen redden het nog bij -30 graden Celsius), overwinteren ze. Veel insecten brengen de winter in huis door.

Zie bijgevoegde interessante link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In muggenland. Nee sorry grapje. Veel gaan er dood.

Toegevoegd na 42 seconden:
En diegene die er nog zijn, zorgen dan voor nageslacht...in waterachtig landschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muggen die er aan het einde van de herfst nog in leven zijn zoeken in die tijd een koele, liefst vorstvrije, overwinteringsplaats.
Soms komen ze in een verwarmde ruimte terecht (huiskamer) en deze zullen echt wel steken!!
Ook dus in de winter!
Alle anderen die een beter plekje gevonden hebben, gaan in winterslaap en zitten zo maandenlang op de zelfde plaats.
Meestal koele donkere ruimten, zolders, schuren, kruipruimtes, kelderkasten enz.
Het moeten wel voldoende koude ruimten zijn anders komen de muggen uit de winterslaap.
In het voorjaar komen ze weer naar buiten en gaan op jacht naar een slachtoffer (warmbloedig dier of mens),
daarna worden de eitjes gelegd in sterk verontreinigd , stilstaand water.
Nooit in tuinvijvers!
Omstreeks deze tijd komen de nieuwe muggen uit.