Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kent deze rups?

Hij is ongeveer 10 mm dik en 60 mm lang.
Ben benieuwd wat voor vlinder er tevoorschijn komt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je deze gevonden, bij welke plant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn tuin, na een hoosbui op het gazon.
Als ik de vindplaats kon vaststellen was de determinatie voor mij ook veel gemakkelijker, maar heb halve hectare tuin met tientallen bomen, honderden struiken, rozen en heesters en duizenden vaste planten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een hoosbui zegt het ook niet veel meer waar je deze vind. Als je ergens een Linde hebt kan je hem terug zetten. Het is zeker een Lindepijlstaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som: dank voor de tip; is inmiddels gebeurd. Nu maar hopen dat hij niet het zondagse ontbijt wordt van één van mijn gevleugelde vrienden. Er zitten momenteel veel groene spechten (met uitvliegende jongen) in een naast gelegen (tamme) kastanje.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik enk dat hij van de lindepijlstaart is, maar die zou ook iets groener kunnen zijn...

een pijlstaart is het in ieder geval wel...

Toegevoegd op 27-06-2009 22:21:50
vrijwel zeker de lindepijlstaart...

kijk maar even hier...
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=44458&sid=4f7d16f6d7deb2ecea44abb90063608a
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Deva, dat dacht ik inderdaad ook. Ik was wat in de war gebracht door de donkere kleur. Normaal is deze groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hij wat donkerder is, wil volgens mij zeggen dat hij binnenkort gaat verpoppen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat had ik ook al gevonden.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat deze behoort tot de pijlstaartfamilie. Dat zou een pijlstaartvlinder worden. Dat kan je zien aan het puntje (pijl) aan de staart.

Maar daar zijn verschillende soorten van met verschillende larven. Ze hebben wel allemaal zo'n staartje.

Toegevoegd op 27-06-2009 22:26:26
Ik denk een Lindepijlstaart. De kleur is wat verwarrend, maar waarschijnlijk is deze vette klaar om te verpoppen. De kleur zou dan donkerder worden tegen paars bruin aan. Normaal is deze groen.

Ben je deze in Nederland tegen gekomen en op welke plant of boom?

Toegevoegd op 27-06-2009 22:31:09
Kijk ook eens op:
http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=419&vq=lindepijlstaart

En dan op de link meer foto's, reschtsonder. Je kunt dan alle gefotografeerde larven zien (daar zit veel verschil in zeg) en de verschillende vlinders.

En dit wordt 'm dan:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in ieder geval een pijlstaartrups, maar heb hier geen boeken bij de hand, ik ben met vakantie, maar als je gaat zoeken bij de pijlstaartrupsen zal je het wel vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pijlstaartrups was me al wel bekend, maar ik kan de combinatie rups>vlinder in mijn eigen bibliotheek niet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel plezier EdDijst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zit je op je vakantie te GVen? geniet er van!!!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding