Kan je geweigerd worden bij een opleiding met een bepaald ziektebeeld?

Is het mogelijk dat je geweigerd wordt bij een opleiding waarin sociale vaardigheden belangrijk zijn als je bijvoorbeeld (lichte vorm van) pdd-nos hebt? Ook als je die diagnose hebt maar op dat gebied weinig problemen hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

In principe hoor je bij dergelijke zaken puur op je kwaliteiten beoordeeld te worden. Alleen wanneer je besmettelijke ziekten zoals hepatitis B of HIV hebt en er een vergrote kans op bloed-bloedcontact bestaat, kan dat een reden zijn voor bepaalde opleidingen om je te weigeren.

Je hoeft zoiets als PDD-NOS ook niet te melden, dus je komt er vanzelf achter n.a.v. je prestaties of je wel of niet geschikt bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat zou discriminatie zijn, jij vraagt niet om die ziekte, de school moet naar je prestaties kijken en mag je niet beoordelen op je lichamelijke en of geestelijke gesteldheid, wel mag een school je van school verwijderen als je overlast veroorzaakt, of je erop wijzen, dat deze opleiding geen goede is voor jouw toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt niet automatisch aangenomen bij een (MBO)opleiding waar je je voor aanmeldt. Veel opleidingen hebben meer aanmeldingen dan plaatsen, dus worden er intakegesprekken gevoerd om te zorgen dat toekomstige leerlingen op de juiste plaats terechtkomen. Dat is in het belang van het ROC, maar ook in het belang van de leerling zelf. Je wilt immers niet na een paar weken of maanden ontdekken dat je op een opleiding zit die niet bij je past. Je hebt dan al kosten gemaakt en een plek in de groep gevonden. Als je dan gaat switchen moet je opnieuw beginnen.
Stel dat je een opleiding voor kapper zou willen volgen en er blijkt tijdens het intake gesprek dat je erg verlegen bent, of dat je rugklachten hebt waardoor je niet lang kunt staan, of dat je gevoelig bent voor allergieen, dan word je waarschijnlijk niet aangenomen.
Of je meldt je aan voor een opleiding voor boekhoudkundig medewerker, en tijdens het intakegesprek vertel je dat je van afwisseling houdt en dat je je snel verveelt en dat je het liefst heel veel buiten bent. Dan zal men je adviseren om je aan te melden voor een opleiding waar je je beter op je plaats zult voelen.

Men zal je dus niet weigeren vanwege een ziektebeeld wat ergens op een papiertje staat, maar men gaat met je in gesprek en probeert samen met jou de opleiding te vinden die bij je past.

Er zullen vast ook MBO-opleidingen en ROC's zijn waar de aanmelding op een andere manier verloopt, maar mijn ervaring met ROC's verloopt bijna altijd op de manier die ik omschreven heb.
Hoe de aanmelding op het HBO gaat weet ik niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze mogen je op basis van een ziektebeeld niet per definitie weigeren. Wat ze wel kunnen doen is je een advies geven om een bepaalde studie wel of niet te doen. Het is vervolgens aan jou om dit advies wel of niet op te volgen.

Er zijn wel een aantal uitzonderingen, maar zelfs hierbij mag een ziekte niet doorslaggevend zijn.

Als je gezondheid een factor kan is bij het werk waarvoor je wordt opgeleid en er derhalve ook daarnaar wordt gekeken voordat je aan de opleiding kan starten moeten ze dat melden.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan conditietests bij de politieacademie, psychologische tests bij de luchtverkeersleiding etc.

Als uit je studie en stageresultaten blijkt dat je aan de norm voldoet, mogen ze je niet op basis van een ziektebeeld van een opleiding verwijderen of je een diploma weigeren.