Ik wil bord en kaartspellen maken. Welke opleiding moet ik doen?

Ik zit in 4 VWO en wil later graag bord en kaartspellen ontwerpen. Welke opleiding past hierbij? Danku.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Produktontwikkeling, Grafische school maar kan volgens mij ook wel zonder opleiding...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wou net zeggen ; het bedenken van spellen is een soort talent, dat kun je niet echt leren, het maken heb je een grafische opleiding voor nodig. Daar ben je met VWO snel voor overgekwalificeerd.
Ivana
7 jaar geleden
Bedoel je computerspelen? Dan moet je een HBO ICT-opleiding doen. Je moet dan grondig leren programmeren, maar je krijgt in ieder geval een brede opleiding zodat je ook verder kan dan alleen spelletjes maken.

Antwoorden (2)

Zowel in het binnen- als in het buitenland staat de game-industrie te springen om gekwalificeerde werknemers. Je zou de Engelstalige bacheloropleiding Game Architecture and Design kunnen gaan doen. Deze vierjarige HBO-opleiding is een afstudeerrichting van Creative Media and Game Technologies. Je kunt je specialiseren in onder meer programmeren, grafisch ontwerpen en design & productie. Als programmeur of grafisch ontwerper kun je aan de slag bij bedrijven in de game- of ICT-industrie. Als programmeur kun je verder werk vinden bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in simulatie of virtual reality. Als grafisch vormgever kun je bijvoorbeeld terecht bij film-, reclame- en animatiestudio’s.
Game Architecture and Design wordt alleen door in Breda aangeboden.

Maar je kunt ook naar een technische universiteit om Industrieel Ontwerpen te studeren. Dan moet je wel wiskunde en natuurkunde in je vakkenpakket hebben. En ruimtelijk inzicht is erg belangrijk.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VS stelt nergens dat het om digitale BORD en KAARTspellen gaat...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het digitale deel ga je ook bij het ontwerpen van bordspellen tegenwoordig niet onderuit komen. Al is het maar omdat ontwerpen tegenwoordig puur op een computer gebeurd. Overigens leer je bij die opleidingen bedroevend slecht programmeren. De focus ligt vooral op het ontwerp en het idee van een nieuw spel en veel minder op de daadwerkelijke ontwikkeling van software. Wie computer spellen wil leren maken is beter af met een opleiding informatica. Het zijn stuk voor stuk prima suggesties om in de bordspellen industrie een goede kans te maken.
Je moet onderscheid maken tussen verschillende zaken:

1)
Het verzinnen van het idee voor een spel (idee, gameplay, benodigde objecten,regels). Daarvoor heb je geen speciale opleiding nodig.

2)
Het ontwerpen van borden/kaarten/toebehoorselen. Daarvoor is het nodig dat je leuk kunt tekenen en met grafische software kunt omgaan. Daar voorhoef je niet perse een opleiding te doen. Maar het zal vast wel helpen als je een artistieke opleiding doet.

3)
Het maken van de borden en objecten. Dus puur het afdrukken en in elkaar zetten en dat in grote hoeveelheden. Dit doen bedrijven die daarvoor de machines hebben. Ik denk niet dat het je doel is om die machines te leren bedienen. Anders zou een technische opleiding op VMBO-nivo goed passen.

4)
Het uitgeven van het spel. Dat doen de uitgeverijen van spellen zoals 999 games, Jumbo, HABA. Zij zorgen ervoor dat 1 t/3 gebeurt, betalen daarvoor en verkopen de spellen grootschalig aan internetwinkels en speelgoedketens. Dit noemen ze ook het maken van spellen maar dit is dus niet het creatieve proces dat jij voor ogen hebt. Anders zou je een bedrijfskundige opleiding kunnen kiezen (bijv heao).

Voor het maken van spellen zou ik als ik jou was dus vooral goed leren tekenen en/of omgaan met grafische software. Daarvoor hoef je niet perse een opleiding. Je kunt het zelf leren of een cursus doen.

En dan zou ik een andere studie kiezen die je ook leuk vindt.