Fiscale oudedagsreserve aangewend voor aankoop lijfrente dubbele ZVW?

Op het FOR bedrag dat vrijvalt wordt ZVW premie inhouden. FOR bedrag omgezet in lijfrente, op deze uitkering wordt opnieuw ZVW premie ingehouden. Volgens de belastingdienst is dit correct en betaal je 2 maal over hetzelfde bedrag de zvw premie. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Lijkt me nie logisch, maar er zijn wel meer wetten onlogisch.
Het wachten is op een antwoord van crea of fisbel.
fisbel
10 jaar geleden
Antwoorden op het gebied van de zakeljke aangifte laat ik graag aan anderen over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit met precies dezelfde vraag. Heb de vraag nu uitstaan bij een financieel expert, maar die heeft er moeite mee begreep ik. Ik laat wel weten wat er uit komt.

Antwoorden (1)

De FOR (Fiscale Oudedagsreserve) wordt gevoed uit een deel van de behaalde ondernemingswinst waarover dan (nog) geen inkomstenbelasting of premie wordt geheven. De heffing wordt uitgesteld.

Het geld kan in de onderneming blijven of worden gestort bij een financiële instelling.

Als het in het laatstbedoelde geval wordt aangewend voor aankoop van een lijfrente dient het geld rechtstreeks (dus niet eerst zelf ontvangen) te worden overgemaakt naar de betreffende financiële instelling (verzekeringmaatschappij of bank) die de lijfrente gaat uitkeren. Dan wordt op die lijfrente-uitkering loonheffing (loonbelasting en premie) ingehouden.

Als het niet wordt ingezet (aangewend) voor een lijfrente maar uit de onderneming wordt gehaald dan is er uiteraard dan alsnog belasting en premie verschuldigd.