Faillissement aanvragen of wsnp?

Ik kan met mijn bedrijf de crediteuren niet meer betalen. De bank gaat de financiering stopzetten. Een verkoop is helaas geen optie omdat de bedragen die geboden worden te laag zijn om er schuldenvrij vanaf te komen. De een zegt wsnp aanvragen en de ander zegt faillissement aanvragen. Indien ik wil/ of kan saneren moet er geld zijn en de bank geeft hier geen medewerking aan. Andere banken doen het niet. Ik heb een vof samen met mijn vrouw en ben onder gemeenschap van goederen getrouwd. Externe financierders is ook geen beste optie omdat de rente hier hoger ligt. Dan kan ik het zeker niet meer terug verdienen. Wat is wijsheid in deze want ik heb al wel begrepen dat het of/ of is. Of je vraagt je faillissement aan of de wsnp. Ik krijg van iedereen andere antwoorden. Ik weet het nu echt niet meer!!!! Ik weet alleen dat het heel zwaar zal worden om de schulden terug te betalen zonder medewerking van een bank. Ik ga dit geen maand meer volhouden!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hallo
Meld je bij de gemeente, deze huren een extern bedrijf in die gaat kijken of de schulden kunnen worden gesaneerd en welke mogelijkheden je hebt om de gemeente dan terug te betalen. De gemeente wordt dan de ( bank ) . Je moet dan later deze terugbetalen . Vaak maar 20 of 30 % van het totaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste nattekip. Dit is een vraag die eigenlijk te ingewikkeld voor goeievraag.nl is. Er zijn heel veel afwegingen die je moet maken. Ik heb ervaring in de schuldhulpverlening en mijn advies komt dus van de privékant van het verhaal. Ik kan zo niet beoordelen of je zakelijk gezien geen andere keus hebt.

Ik zou je willen adviseren om je vooral goed voor te laten lichten over het verschil tussen een faillissement en de WSNP. Let erop: als je failliet bent kan je wel kiezen voor de WSNP, maar uiteindelijk is het de rechtbank die al dan niet beslist om je toe te laten. Als je de mogelijkheid voor de WSNP open wilt laten, kan je eigenlijk niet om de afdeling schuldhulpverlening van je gemeente heen. Er zijn namelijk een aantal eisen: je moet geprobeerd hebben om buiten de rechtbank om tot een akkoord met je schuldeisers proberen te maken. Ook moet je aantonen dat de schulden buiten jouw schuld om zijn gemaakt. En de gemeente moet een verklaring overleggen dat jij geschikt bent voor de WSNP.

Nog een stapje terug: is een faillissement wel de enige uitweg? Ik verwijs je ook vooral naar de bron: dit verhaal op higherlevel.nl geeft mijns inziens overzichtelijk weer waar jij rekening mee zou moeten houden.

In het kort zou mijn actieplan zijn:
1) het informeren van de schuldeisers en vragen van een rustperiode van 1-3 maanden om het een en ander op een rij te zetten. Dit geldt zowel voor zakelijk als privé.
2) het duidelijk op een rij zetten van alle schulden en ook van alle bezittingen. Hoe erg ben je onder water.
3) probeer te beoordelen of je een aanbod aan je schuldeisers kan doen.
4) Pas als dit echt niet kan (als er echt niets overblijft), kan je naar de gemeente. Let er wel op dat zaken dan wel heel snel kunnen gaan. De reguliere afdeling schuldhulpverlening kan je, helaas, alleen maar helpen als je geen ondernemer meer bent. Dat betekent dus uitschrijven uit de kamer van koophandel.
5) wacht het advies van de professionele schuldhulpverleners af.

Met andere woorden: tussen nu en de keuze voor een faillissement of de WSNP zitten nogal wat tussenstappen die je allemaal moet doorlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,
Neem contact op met Zuidweg & Partners in Hilversum,

Maar voordat u daar terecht kunt moet u via de gemeente waar u gevestigd bent een BBZ Krediet-aanvraag (Besluit ijstand Zelfstandigen) doen.
Daarna wordt je doorverwezen naar de afdeling die dit behandeld. En als de gemeente de intake kosten à € 310,00 voldoet, dan pas neemt Zuidweg & Partners de opdracht aan.

De kosten van de gehele operatie kost dan € 3540,00.
Indien u hier niet voor in aanmerking komt, komt u wederom bij uw gemeente terecht voor de bijstandsuitkering.
Dus hoe dan ook, de lokale overheid zal u moeten helpen.

Zijn er kinderen in uw gezin? Dan heeft u een streepje voor. Hoe krom deze regelgeving ook is.
Ondernemers die alleenstaand zijn, trekken toch aan het kortste eind. Die kunnen vaak meer saneren tbv van eigen levensonderhoud dan met een vrouw en kinderen. En meer inzet leveren om er boven op te komen.

Kan je 1 ding zeggen: Veel succes met alles !!
Van een ondernemer met soortgelijke ervaringen.