Als ik werkloos ben,hoe kan ik werkloosheidsuitkeringen krijgen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
tinus1969
8 jaar geleden
http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/index.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je werkeloos uit werk, ontslagen bijvoorbeeld, of heb je nog nooit of lang geleden gewerkt?

Antwoorden (1)

"WW-uitkering aanvragen

Wordt u binnenkort werkloos en lukt het niet om ander werk te vinden? Dan kunt u een WW-uitkering aanvragen bij UWV.

WW-aanvraag voorbereiden

Vanaf 1 maand voor uw laatste werkdag kunt u een WW-uitkering aanvragen. Doe dit uiterlijk binnen 1 week na uw laatste werkdag, anders krijgt u mogelijk tijdelijk een lagere uitkering.

Een WW-uitkering vraagt u aan met uw DigiD, deze vraagt u aan op www.digid.nl. Houd er rekening mee dat het 5 dagen kan duren voordat u uw DigiD ontvangt.

Verzamel voor de aanvraag uw laatste loonstrook, laatste arbeidscontract en rekeningnummer.

Bereikt u binnen 1 jaar na uw eerste dag van werkloosheid uw AOW-leeftijd? Dan hoeft u zich niet in te schrijven als werkzoekende bij UWV. U mag stap 1 overslaan en direct naar stap 2 en een WW-uitkering aanvragen. Op rijksoverheid.nl kunt u uw AOW-leeftijd berekenen.

De Checklist WW op uwv.nl biedt u een overzicht met alles wat u voor, tijdens en na uw WW-aanvraag moet doen. Download ook de Wegwijzer WW-app op uw mobiele telefoon. Via deze handige app krijgt u bijvoorbeeld meldingen wanneer u uw inkomsten moet doorgeven, welke wijzigingen u moet doorgeven en andere tips.

WW-uitkering aanvragen

U vraagt in 2 stappen een WW-uitkering aan. Bij beide stappen vult u een digitaal formulier in. Per formulier duurt dit ongeveer 30 minuten. U logt in op de formulieren met DigiD. U kunt tussendoor stoppen en later doorgaan. Na uw aanvraag ontvangt u binnen 48 uur een bevestiging van uw aanvraag per e-mail.

Vraag in 2 stappen een WW-uitkering aan:

Stap 1: Inschrijven als werkzoekende bij UWV

Stap 2: WW-uitkering aanvragen
Ga direct naar uw Werkmap Log in met DigiD
"
Computoon