Zou het UWV mijn studie betalen als ik een college studie in Canada wil volgen?

Ik heb momenteel een Wajong uitkering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou het UWV dat willen doen. Het kost toch alleen maar extra. Wat zou je in Canada kunnen wat je niet in Nederland kan. En wat helpt het dan extra voor jou situatie?
Sommige 'dromen' kunnen we helaas niet altijd uit laten komen.

Antwoorden (2)

Het enige wat ik op dit onderwerp kan vinden is dat je je WAJONG niet mee kunt nemen naar het buitenland tenzij:

u heeft een medische behandeling nodig in het buitenland;
u heeft in het buitenland werk gevonden waarmee u kunt re-integreren;
het is voor uw ouders of verzorgers noodzakelijk om naar het buitenland te verhuizen en u bent voor uw verzorging van hen afhankelijk.

Dus ik neem aan dat een studie in Canada ook niet vergoed zal worden, aangezien ze niet eens de WAJONG mee zullen geven tenzij je aan 1 van de bovenstaande punten voldoet.

Maar voor zekerheid kun je contact opnemen met het UWV, maar ik denk dat je te horen krijgt dat je de opleiding/cursus in Nederland moet volgen, of het zelf moet betalen. Tenzij het echt alleen daar kan, en je het echt nodig hebt voor re-integratie, dan heel misschien willen ze je wel ene vergoeding geven, maar die kans acht ik erg klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is in principe niet mogelijk in combinatie met een Wajong uitkering. Alhoewel ze soms een uitzondering willen maken.

Van de site van het UWV:

Wat gebeurt er als ik in het buitenland ga wonen?

Als u in het buitenland gaat wonen, stopt uw Wajong-uitkering op de eerste dag van de maand na uw vertrek. Het maakt hierbij niet uit naar welk land u verhuist. Gaat u weer in Nederland wonen? Neem dan contact met ons op. U kunt dan misschien uw uitkering weer krijgen. In dat geval hoeft u niet opnieuw een uitkering aan te vragen.

Let op! In een aantal gevallen kunt u uw uitkering wel houden:
-u heeft een medische behandeling nodig in het buitenland;
-u heeft een baan gevonden waarmee u zelf geld kunt verdienen;
-het is voor uw ouders of verzorgers noodzakelijk om naar het buitenland te verhuizen en u bent voor uw verzorging van hen afhankelijk.

Geldt één van deze situaties voor u, of is er een andere reden waarom u vindt dat u uw Wajong-uitkering in het buitenland moet behouden? Stuur dan ruim voor de verhuisdatum een brief naar het UWV-kantoor waarmee u contact heeft. Geef daarin aan waarom u uw Wajong-uitkering wilt behouden bij uw verhuizing naar het buitenland. Wij beoordelen altijd uw individuele situatie, en laten u dan weten of uw uitkering in het buitenland kan worden voortgezet.