kan de werkgever je verplichten tot afsluiten van een pensioenregeling?

Na jaren voorgelogen te zijn door de werkgever dat er een pensioenregeling afgesloten zou zijn voor je, blijkt uiteindelijk dat dat niet zo is. Zien we toch als nalatigheid van de werkgever.
Nu is de vraag is er nog iets te regelen met terugwerkende kracht? Wat zou er opgebouwd zijn? Kan er nog iets geregeld worden?
Kan de werkgever je nu dan toch verplichten dat je het moet afsluiten, ook al zou je niet willen?
Hij is toch nalatig geweest om ten eerste al te liegen dat het wel afgesloten is, nu te zeggen dat het per 1-09-2006 verplicht zou zijn. Maar dus destijds het niet aan ons voorgesteld heeft om het af te sluiten en nu ons dus zou kunnen verplichten om er aan deel te nemen!!!
Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hamvraag: is er een schriftelijke arbeidsvoorwaardelijke toezegging tot pensioenopbouw of is er een pensioenplicht vanuit de CAO?

Zo ja dan kun jij daar rechten aan ontlenen. De werkgever moet de premie over de voorafgaande periode alsnog storten . Jij bent niet altijd verplicht om ook de werknemersbijdrage over deze periode alsnog te voldoen: het is immers de werkgever die dat tijdig en periodiek had moeten inhouden op de salarissen. Lijkt me werk voor vakbond of rechtsbijstandsverzekeraar

Indien er een pensioentoezegging is gedaan, is deelname daaraan in principe ook verplicht (*) voor iedereen, maar - zoals reeds vermeld - dit hoeft niet te betekenen dat jij ook met terugwerkende kracht de werknemersbijdragen moet betalen.

Er valt voor de werknemer overigens niets "af te sluiten": dat kan alleen de werkgever doen. De werkgever doet de pensioentoezegging aan de werknemer, en de werkgever moet zorgen voor de juiste aanmeldingen.

(*)= het is mogelijk afstand te doen, alhoewel niet ieder pensioenfonds en ook niet iedere verzekeraar dat accepteert. Vraag is ook of het - als het al mogelijk is - wel verstandig is: zeker als de werkgever opdraait voor het gros van de werknemersbijdragen lijkt mij opbouw over 7 jaar niet iets om zo maar afstand van te doen.