Als ik je vraag goed begrijp, heb je te "weinig" uren gemaakt en wil je dit compenseren door verlof uren in te leveren. Ik denk dat dit aan de werkgever ligt of dit mag of niet. Naar mijn weten is er geen regel tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet toegestaan en dat wordt in de cao vaak ook nog extra genoemd. Minuren zijn te weinig gewerkte uren, jouw leidinggevende/roosteraar heeft hier invloed op, zij roosteren jou. Vakantieuren zijn echter de enige uren waar je eigen zeggenschap over hebt. De wetgever is hier duidelijk over en zegt dat de opname van vakantie door de medewerker zelf bepaald wordt. Hier heeft de werkgever dus geen zeggenschap over.

Wat wel mag is dat de werkgever jou verplicht die minuren weg te werken, zelfs als dit betekent dat je tijdelijk meer uren moet werken dan je contract uren per week. Ook kan hij het voorstel! doen dat je die uren verrekend met je openstaand verlof. Maar hij mag het niet verplichten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Is bij jou de cao Kinderopvang van toepassing? Want daarin staat pagina 15 bij Werktijdenregeling letterlijk het volgende: "De werktijdenregeling voorziet erin dat per 31 december van het desbetreffende kalenderjaar geen urensaldo resteert, tenzij tussen werkgever en werknemer anders wordt overeengekomen."
Dit betekent dat de werkgever moet zorgen dat jij je uren per jaar kunt maken. Indien niet zal hij dit in het uiterste geval zelfs moeten kwijtschelden. Het verrekenen met vakantie is zoals eerder aangegeven niet toegestaan bij wet.