Wat houd een groepsgesprek bij het Werkbedrijf/arbeidsbureau in?

Heb me net ingeschreven via werk.nl.

Om begeleiding te krijgen, in het zoeken naar een geschikte baan, is de eerste stap een groepsgesprek.

Wat houd zo'n groepsgesprek in en heb ik er iets aan?

Ben eigenlijk meer op zoek naar individuele hulp bij eventueel omscholing.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo'n groepsgesprek is nieuw, omdat er op dit moment heel veel mensen werkzoekend zijn geworden, er kunnen dan meerdere werkzoekenden tegelijk worden gesproken. Je wordt dan gewezen dat je MOET solliciteren (dit is het enige wat ze goed kunnen doen samen met het UWV) en als je daar moeite mee hebt kunnen (jawel kunnen) ze je daarbij helpen, dart kan je weer aangegeven na het groepsgesprek die je daarna evt met je werkcoach krijgt. Verwacht bij het gesprek met je werkcoach niet veel, want de meesten kunnen ook niets voor je betekenen, sommigen erkennen dat zelf dat deze nieuwe aanpak een wassen neus is. Toegevoegd na 3 minuten: Helemaal vergeten: in dit groepsgesprek wordt dus ook gewezen wat je plichten en rechten zijn als werkzoekende. Ik kan je wel alvast vertellen dat je meer plichten dan rechten heb.

Het groepsgesprek is mij niet bekend. Misschien is dit nieuw. Als je liever een "andere' vorm van begeleiding wilt, zou ik hierover even contact opnemen met je werkcoach. Die heb je als het goed is ook toegewezen gekregen. Dit is ook normaal de persoon waar je contact mee onderhoud over je sollicitaties en voortgang, én je inschrijving. Deze persoon kan je ook alles vertellen over omscholing. Alhoewel ik er een hard hoofd in heb, of je hiervoor in aanmerking komt, aangezien het potje geld voor omscholing praktisch leeg is. Dat kreeg ik tenminste te horen, en anderen met mij. Succes, hopelijk heb je er wat aan!

Het arbeidsbureau bestaat niet meer. Is CWI (centrum of centra voor Werk en inkomen) geworden. Na de "fusie" met (overname door) het UWV heet het CWI momenteel Werkbedrijf. De groepsintake is uit efficientie en doelmatigheid ontstaan. Het is uiteraard niet zo persoonlijk, niet vertrouwelijk en geen maatwerk. Heb er nooit enthousiaste berichten over gehoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100