Wat houd een groepsgesprek bij het Werkbedrijf/arbeidsbureau in?

Heb me net ingeschreven via werk.nl.

Om begeleiding te krijgen, in het zoeken naar een geschikte baan, is de eerste stap een groepsgesprek.

Wat houd zo'n groepsgesprek in en heb ik er iets aan?

Ben eigenlijk meer op zoek naar individuele hulp bij eventueel omscholing.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Zo'n groepsgesprek is nieuw, omdat er op dit moment heel veel mensen werkzoekend zijn geworden, er kunnen dan meerdere werkzoekenden tegelijk worden gesproken.
Je wordt dan gewezen dat je MOET solliciteren (dit is het enige wat ze goed kunnen doen samen met het UWV) en als je daar moeite mee hebt kunnen (jawel kunnen) ze je daarbij helpen, dart kan je weer aangegeven na het groepsgesprek die je daarna evt met je werkcoach krijgt.
Verwacht bij het gesprek met je werkcoach niet veel, want de meesten kunnen ook niets voor je betekenen, sommigen erkennen dat zelf dat deze nieuwe aanpak een wassen neus is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Helemaal vergeten: in dit groepsgesprek wordt dus ook gewezen wat je plichten en rechten zijn als werkzoekende.
Ik kan je wel alvast vertellen dat je meer plichten dan rechten heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt +1
Het idee dat het vrij nutteloos zou zijn had ik al , maar wordt door jou bevestigd. Ga maar gewoon door met zélf iets anders zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik ben helemaal niet werkeloos :) maar zoek een andere baan, maar denk niet dat je daarvoor bij het werkbedrijf moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ nellyy3: klopt, als je al een baan hebt helpen ze je al helemaal niet meer, behalve dan je folders te geven om ze gelijk in de oudpapierbak te gooien of om je open haard mee aan te steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk wel logisch dat je als werkzoekende/werkeloze meer plichten dan rechten hebt. Iedereen moet nou eenmaal iets doen om een inkomen te verwerven.
Iemand met een baan heeft ook zijn plichten naast zijn rechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kriz, maar niet iedereen die een baan zoekt is werkeloos.
Ik heb niets aan een algemene uitleg over plichten van iemand die zonder werk zit. Ik heb een baan, maar wil iets anders. Maar ben toch verplicht om aan dit groepsgesprek mee te doen, anders krijg ik geen hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kriz: begrijp me goed, ik ben het helemaal met je eens, maar ga dan maatwerk leveren en schreeuw niet als een kip zonder kop rond dat je moet solliciteren, dit laatste slaat natuurlijk terug op het UWV werkplein en niet op jouw.
En waar ik mij de laatste tijd ook aan erger is hun reclamecampagne.

Andere antwoorden (2)

Het groepsgesprek is mij niet bekend. Misschien is dit nieuw. Als je liever een "andere' vorm van begeleiding wilt, zou ik hierover even contact opnemen met je werkcoach. Die heb je als het goed is ook toegewezen gekregen. Dit is ook normaal de persoon waar je contact mee onderhoud over je sollicitaties en voortgang, én je inschrijving.

Deze persoon kan je ook alles vertellen over omscholing. Alhoewel ik er een hard hoofd in heb, of je hiervoor in aanmerking komt, aangezien het potje geld voor omscholing praktisch leeg is. Dat kreeg ik tenminste te horen, en anderen met mij.

Succes, hopelijk heb je er wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die werkcoach krijg ik pas ná het groepsgesprek. Bedankt +1
Het arbeidsbureau bestaat niet meer.
Is CWI (centrum of centra voor Werk en inkomen) geworden.
Na de "fusie" met (overname door) het UWV heet het CWI momenteel Werkbedrijf.
De groepsintake is uit efficientie en doelmatigheid ontstaan.
Het is uiteraard niet zo persoonlijk, niet vertrouwelijk en geen maatwerk.
Heb er nooit enthousiaste berichten over gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je denkt toch niet dat de overheid efficiënt kan werken, oftewel zie mijn bovenstaande antwoord: het is gewoon een wassen neus.