Wat zijn de do's en don'ts om een zo hoog mogelijke ontslagvergoeding te krijgen?

Stel, je krijgt ontslag aangezegd en dat blijkt onvermijdelijk. Wat moet je (niet) doen om de ontslagvergoeding zo hoog mogelijk uit te laten vallen?

Toegevoegd na 23 minuten:
Dat er standaard formules zijn weet ik, dat er regels zijn weet ik ook. Maar waar het mij om gaat is:

- Is het goed om een advocaat te nemen
- Moet je naar je werk blijven gaan of meld je je ziek
- Lever je een eventuele leaseauto in of blijf je erin rijden tot ze 'm komen halen
- Zijn er 'trucs' om je ontslagvergoeding hoger te krijgen dan de kantonrechterformule aangeeft
- Moet je wel of niet solliciteren naar een andere baan
etc.

paulus811
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

- Ga nergens mee akkoord, en teken vooral helemaal niets.

- Als je rechtsbijstand hebt, schakel die dan in. Met andere woorden: zorg ervoor dat je een rechtsbijstandverzekering hebt.

- Blijf naar je werk gaan, meld je *niet* ziek. En wees op je werk zeer correct. Doe niets dat de rechter zou kunnen interpreteren als teken dat jij mede-schuldig bent aan een eventuele verstoorde arbeidsrelatie. Dit is de belangrijkste 'truc': op de kantonrechtersformule kan de rechter een correctiefactor toepassen gebaseerd op welke partij (werkgever of werknemer) meer of minder (verwijtbaar) schuld heeft aan de ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

- Daar hoort ook bij dat je je leaseauto netjes inlevert als je baas je daar opdracht toe geeft.

- Zeker solliciteren naar een andere baan. Het vinden van een andere baan heeft geen invloed op de ontslagvergoeding, dus door niet te solliciteren snij je alleen jezelf in de vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er zijn regels voor ontslag. De rechter is de geen die uit eindelijk kan beslissen. zie onder staande link
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Je bepaald zelf wanneer je wel of niet ziek wilt worden ik zou het niet doen. Ga zo snel mogelijk solliciteren misschien vind je wel snel een goede nieuwe baan. de lease auto moet je inleveren op je laatste werkdag.
Een advocaat kostgeld en of het wat oplevert is de vraag.
Er zijn geen trucs te verzinnen je werkgever gaat dan gewoon naar de rechter en dan je bent er bekend mee.
Probeer gewoon in een goed gesprek er meer uit te halen dat is de beste oplossing.
Je moet vooral niet aan je nieuwe baas laten weten dat je al een andere baan hebt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Uiteindelijk moet je vooral doen wat goed is voor je carriere. Een rechtzaak aanspannen tegen je oude werkgever werkt tegen je. Als je ontslagen wordt het je het OF verdient [je functioneren past niet bij de functie / wensen van het bedijf] OF is er voor het bedrijf gewoon geen mogelijkheid om jou in dienst te houden. In beide gevallen is een rechtzaak nutteloos.

Dus gewoon je verplichtingen nakomen, begin te kijken naar een andere baan en regel met het bedrijf een goede manier om weg te gaan, voor beide kanten. Dat is de beste manier om weer snel ergens aanders aan de slag te komen & met een schoon geweten de rest van je leven in te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ontslagvergoeding wordt bepaald door de kantonrechtersformule, die wordt meestal gehanteerd.

Altijd bezwaar maken tegen je ontslag.
In ieder geval NOOIT iets doen wat je ontslag kan versnellen.

http://www.kantonrechtersformule.nl/

Met de online berekeningstool berekent u zelf de ontslagvergoeding waar u recht op kan hebben voor én vanaf 2010.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een advocaat en laat die het regelen. Voor een paar honderd euro bespaart je dat een hoop gedoe. Ga iig nooit akkoord met ontslag.
In mijn geval (10 jaar geleden alweer) werd de kantonrechtersformule gehanteerd: de ontslagvergoeding was een maand salaris per gewerkt jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou vooral dat laatste in de gaten .
daar word nog wel eens mee gesjoemeld .
ook de belasting houd dat in de gaten want dat bedrag kan aardig oplopen.
.
paulus811
13 jaar geleden
Maar voor een paar honderd euro werkt ie niet langer dan 2 uurtjes ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg hulp van een advocaat via de vakbond en ontving 12 maandsalarissen, terwijl ik er 2,5 jaar had gewerkt.
(overigens tot volle tevredenheid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke situatie is anders. We weten de reden voor onslag niet en die heeft altijd gevolgen voor de eventuele vergoeding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom zeg ik alleen hoe het in mijn geval was.
Het ligt er zowieso aan waarom je bent ontslagen of je zowieso voor een vergoeding in aanmerking komt.

Zelfs als het via een social plan loopt kan het zijn dat je geen recht hebt.
IS het aangezegd door niet functioneren etc etc dan ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de vakbond. Die helpt je uitstekend.
Was je maar lid.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je echt alleen voor het geld gaat dan ik rekken het codewoord. Je kan zo een proces lang frustreren en wel elke maand je geld opstrijken in de vorm van salaris. Je kan nog extra vergoedingen voor assesment en loopbaan trianingen bedingen. Maar de formule staat wel redelijk vast. Over lease kan je onderhandelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en als het geen collectief ontslag is komen de mensen met een advocaat er doorgaans beter van af is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werk altijd mee (maar niet te enthousiast).
Neem nooit ontslag.
Een gang naar de rechter kost het bedrijf ook geld en mogelijk ook een goede naam. Probeer uit rechtstreekse onderhandelingen met je baas meer er uit te halen dan de kantonrechtersformule. Lukt dat niet dan kan je altijd nog de zaak laten voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een ontslagvergoeding te krijgen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Ontslagvergoeding krijg je niet zomaar!

Als ontslag onvermijdelijk is en je vindt een nieuwe baan, dan krijg je natuurlijk geen ontslagvergoeding! Hooguit een vergoeding of uitkering tot de periode dat je nieuwe baan begint.

Waarom zou je je ziek melden? Heb je geen zin meer om te werken? De normale regels gelden nog steeds, zolang je niet ontslagen bent. Dus meld je alleen ziek als je werkelijk ziek bent!

Tegenwoordig valt er niet veel te marchanderen om een ontslagvergoeding hoger te krijgen. Als je hoopt er het maximale uit te halen, dan kun je inderdaad het beste een advocaat inschakelen.

Misschien kun je eerst eens bellen naar het juridisch loket en vragen naar je mogelijkheden. Bij het juridisch loket krijg je gratis informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is raar: als ik op de site kijk van het juridisch loket, dan kan ik wel vinden wat een normale ontslagvergoeding is, maar niets over wat jij beweert dat je geen vergoeding zou kunnen krijgen als je een nieuwe baan hebt gevonden. Volgens mij klopt dit dan ook absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij in jouw antwoord hier boven zegt is onjuist. Als je een nieuwe baan gevonden hebt, kun je zelf ontslag nemen en word je niet ontslagen! Bovendien krijg je in lang niet alle gevallen een ontslagvergoeding, zie mijn antwoord. Als je het Juridisch loket belt, dan zal die dat bevestigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben het niet over de situatie waarin je een nieuwe baan vindt en daarom zelf ontslag neemt, we hebben het over de situatie waarin je wordt ontslagen en gelukkig toch een nieuwe baan vindt. Dat zijn totaal verschillende situaties. Misschien moet je zelf nog maar even goed je licht opsteken bij het Juridisch Loket.