Mag een jaarcontract eenzijdig worden opgezegd voordat deze in gaat?

Ik ben gymnastiekleraar. In december heb ik op een nieuwe school een contract gekregen voor een half jaar. Als ik goed zo presteren wordt dit contract aan het einde vh jaar een contract voor 1 jaar. In juni kreeg ik een email dat dit het geval was. Ik heb nog niets ondertekend.

Afgelopen week stopte een andere gymdocent met zijn uren. De vraag was of ik die uren over wilde nemen, zo niet, dan gaan ze mijn uren ook in de vacature plaatsen.

Kan en mag dit zomaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt een jaar contact liggen, maar nog niet getekend. Nu heb je daarnaast een aanbod gekregen voor meer uren. Nu zou ik het jaar contract teken. Maar het aanbod voor meer uren vriendelijke afwijzen. Want je hebt die uren al gevuld. Indien je in gaat op het aanbod voor meer uren, dan breek je contractbreuk bij de andere school. Bedenk zeer goed wat je wil en ga in onderhandeling/gesprek met de beide scholen. Misschien zou een gesprek met de twee scholen en jou aan een tafel het meest eerlijkste zijn. Je en de nieuwe school zijn nog in de onderhandelingsfase. Als je het lastig vind om dit goed uit te onderhandelen zou je een ervaren onderhandelaar kunnen vragen om de gesprekken te voeren.

Als je nog niets ondertekend hebt, dan is het contract nog niet rechtsgeldig. Voor de instelling heb je dus nog steeds een half jaar contract (wat als ik goed reken inmiddels al beëindigd zou zijn). De instelling heeft dus niet eenzijdig een jaarcontract opgezegd, zij hebben dat contract nog niet eens. En het half jaar contract is inmiddels afgelopen. Zij zullen er van uit gaan dat je wellicht niet geïnteresserd bent, want anders zou je al wel getekend hebben. En zij hebben een school te runnen, dus willen zeker zijn van leraars. En plaatsen ze alle open staande uren in een vacature. Kortom, er is op dit moment geen jaarcontract, en iets wat er niet is kan je niet opzeggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100