Mag een jaarcontract eenzijdig worden opgezegd voordat deze in gaat?

Ik ben gymnastiekleraar. In december heb ik op een nieuwe school een contract gekregen voor een half jaar. Als ik goed zo presteren wordt dit contract aan het einde vh jaar een contract voor 1 jaar. In juni kreeg ik een email dat dit het geval was. Ik heb nog niets ondertekend.

Afgelopen week stopte een andere gymdocent met zijn uren. De vraag was of ik die uren over wilde nemen, zo niet, dan gaan ze mijn uren ook in de vacature plaatsen.

Kan en mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt geen contract gekregen, je hebt een aanbod gekregen, als je niet reageert, niets tekent, is er dus niets.
Door de gewijzigde omstandigheden [andere gymdocent stopt] is hun uitgangspunt ook gewijzigd en er was geen getekend contract dat hen tegenhoudt...
Vandaar de vraag aan jou, wil je die uren erbij? anders maken we er een nieuwe vacature van inclusief jouw uren...
Jammer als je eigenlijk toch had gewild.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben jij al, al dan niet mondeling of per e-mail, akkoord gegaan met hun aanbod voor een contract tot het einde van het jaar?

Het beste antwoord

Je hebt een jaar contact liggen, maar nog niet getekend. Nu heb je daarnaast een aanbod gekregen voor meer uren. Nu zou ik het jaar contract teken. Maar het aanbod voor meer uren vriendelijke afwijzen. Want je hebt die uren al gevuld.
Indien je in gaat op het aanbod voor meer uren, dan breek je contractbreuk bij de andere school.

Bedenk zeer goed wat je wil en ga in onderhandeling/gesprek met de beide scholen. Misschien zou een gesprek met de twee scholen en jou aan een tafel het meest eerlijkste zijn.

Je en de nieuwe school zijn nog in de onderhandelingsfase. Als je het lastig vind om dit goed uit te onderhandelen zou je een ervaren onderhandelaar kunnen vragen om de gesprekken te voeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je nog niets ondertekend hebt, dan is het contract nog niet rechtsgeldig. Voor de instelling heb je dus nog steeds een half jaar contract (wat als ik goed reken inmiddels al beëindigd zou zijn). De instelling heeft dus niet eenzijdig een jaarcontract opgezegd, zij hebben dat contract nog niet eens. En het half jaar contract is inmiddels afgelopen. Zij zullen er van uit gaan dat je wellicht niet geïnteresserd bent, want anders zou je al wel getekend hebben. En zij hebben een school te runnen, dus willen zeker zijn van leraars. En plaatsen ze alle open staande uren in een vacature.

Kortom, er is op dit moment geen jaarcontract, en iets wat er niet is kan je niet opzeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb inderdaad nog niets ondertekend. De uren die ik aangeboden heb gekregen zijn op de dagen dat ik bij een andere stichting werk. Een stichting waar ik een contract voor onbepaalde tijd heb, sinds 2 weken. Ik heb dus, als ik de reacties zo lees, geen poot om op te staan..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is een misverstand dat een contract getekend moet zijn voordat deze rechtsgeldig is. Ook een mondelinge afspraak is onder voorwaarden geldig als arbeidscontract! Het is alleen moeilijker te bewijzen als er een rechtszaak komt. Het gaat er dus om wat er precies in die mailcorrespondentie is besproken. Als de vraagsteller en zijn werkgever reeds, al dan niet mondeling of per e-mail, zijn overeengekomen dat vraagsteller nóg een half jaar zijn functie behoudt, dan is dit rechtsgeldig. En dan is dit te bewijzen door middel van de mailcorrespondentie.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als het contract van Azkwast momenteel verlopen is, hoe kan het dan dat hij daar nog steeds werkt? Volgens mij heeft hij dan sowieso recht op een nieuw contract van minimaal dezelfde periode. Nu ontslaan mag in ieder geval niet.
teusvh
9 jaar geleden
Bovenstaand antwoord met reacties is niet geheel correct. Je hebt destijds de afspraak gemaakt dat het contract, aanvankelijk voor een half jaar, onder bepaalde voorwaarden zou worden verlengd. De wederpartij heeft bevestigd dat aan de voorwaarden is voldaan, dus is het contract ' van rechtswege' verlengd.
Probleem is dat e.e.a. mogelijk niet of niet goed op papier staat. Beginsel van procesrecht is: wie eist, bewijst. En dan heb je een probleem als je e.e.a. juridisch wilt afdwingen.
Dus ga eerst in overleg. Het is helemaal niet gezegd dat de school willens en wetens contractbreuk wil plegen, maar hebben ze zich onvoldoende gerealiseerd dat e.e.a. niet vrijblijvend was.
NB: nergens in de wet staat dat een arbeidsovereenkomst op papier gezet moet zijn. Alles wat je daarover mondeling afspreekt is in principe rechtsgeldig.