Wat kunnen de oorzaken zijn voor het afslaan van de motor van de auto?

En dan waar je zelf wat aan kan doen.

Tijdens mijn rijles laat ik de koppeling soms nog wel eens te snel los voor een stoplicht, en dan is het boem, stil. Maar dan start ik hem weer, maar soms is het gelijk daarna nog eens boem. Maar ik weet dan vrijwel zeker dat ik dan niet de koppeling te snel omhoog heb gehaald.

En wanneer dit niet gebeurt, lukt het me nooit zo goed om snel weg te kunnen komen. De afstand tussen mijn voorganger en mijzelf wordt dan behoorlijk groot. Is dat gewoon een kwestie van sneller met de koppeling naar het aangrijpingspunt en vervolgens sneller het gas (dieper) intrappen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Met de auto zal (waarschijnlijk) niets mis zijn, het ligt dus aan mijzelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
37.8K

Het beste antwoord

Het optrekken met een auto is een samenspel van gas geven en koppeling op laten komen daarbij komen factoren als (extra) gewicht in of aan de auto, staat de auto op een helling, is het glad ook nog eens bij.
Als je begint lijkt dat allemaal erg ingewikkeld maar al doende doe je uiteindelijk alles automatisch.
En uiteindelijk kun je dan optrekken met exact de juiste hoeveelheid gas en laat je de koppeling goed opkomen zodat het toerental nagenoeg niet zakt en de koppeling zo min mogelijk slipt.
Oefenen oefenen en nog eens oefenen en hij zal zoals bij iedereen heus nog wel een paar keer afslaan dat is geen ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij de 2de keer afslaan van je auto denk ik dat je te weinig gas geeft. Vooral als je nog niet zo goed kan rijden mag je bij stoplichten best iets teveel gas geven zodat je sneller weg kunt en de auto niet af laat slaan.

Maar het aller beste kan je dit gewoon aan je rij instructeur vragen, hij wordt immers door jou of je ouders betaald om jou het op een goede manier te leren.
Dus als het weer een keer gebeurd vraag je gewoon iets later (als het weer rustig om en in de auto is) wat er nou misging en hoe dit te voorkomen is ;)!
Succes ermee, maar maak je maar geen zorgen. Bijna iedereen heeft dezelfde problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar ik weet dan vrijwel zeker dat ik dan niet de koppeling te snel omhoog heb gehaald."
Het kan niet anders: je hebt in verhouding met de hoeveelheid gas die je gaf, de koppeling toch te snel omhoog laten komen.

"En wanneer dit niet gebeurt, lukt het me nooit zo goed om snel weg te kunnen komen. "
Dat klopt precies met wat ik hierboven zeg. Je moet 't nog leren aanvoelen :). Geduld, oefening baart kunst. Op een lege parkeerplaats kan je dit trouwens mooi zo vaak oefenen als je wilt met de auto van je pa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Op een lege parkeerplaats kan je dit trouwens mooi zo vaak oefenen als je wilt met de auto van je pa."
Dat deed ik vroeger ook, tot de politie het zag ...
Verder goed antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk net doen alsof je neus bloed als je de politie ziet... (Je moet natuurlijk wel goed opletten steeds :).) Netjes de auto in een parkeervak zetten en net doen alsof je bij het bijbehorende voetbalveld (of whatever) moest zijn. Kreeg je trouwens een boete?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader kreeg toen een boete van 300 gulden, en het werd gemeld bij het CBR :((
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de USA gaat 't anders, daar kan je in een staat al op je 14e een rijbewijs krijgen als je maar samen met iemand anders rijdt (vader, moeder, buurman, kennis). In andere staten met 15 of 16 jaar.
Hoi NoAnswer,

Leuke vraag, ik ga ervanuit dat er met de auto niets mis is.
Mijn advies is om gewoon lekker door te blijven lessen, dan krijg je het "gevoel" hoe je de koppeling moet gebruiken .(en je gaspedaal)
De auto slaat af, boem ,stil .. dan word je een beetje nerveuzer en wil je het goed doen ... boem, stil.

Verder is het een taak van je instructeur om dit op te lossen.

Succes met je rijlessen ,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Het is de balans zien te vinden (zoeken) tussen je gaspedaal en koppelingspedaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, en dan heb je het onder de knie... moet je examen doen !
Ik reed met mijn examen hikkend weg van de zenuwen :)
Dit is gewoon 'het gevoel' wat je nog moet krijgen. Ik leste altijd in een diesel, toen ging het wel goed omdat als je de kopeling langzaam op laat komen hij gewoon begint te rijden en als je dan ook nog eens een beetje gas gaf ging het helemaal nooit fout. Tot ik na het lessen ineens met een benzine auto moest rijden, hij viel om de haverklap stil. soms wel 5x achter elkaar, en omdat je dan zenuwachtig wordt lukte het helemaal niet meer. Ik ben toen naar een industrieterrein gereden en een lange rechte weg uitgezocht en niks anders gedaan als optrekken, stilstaan, optrekken, stilstaan. Als je dit 20 x hebt gedaan en je doet dit na een paar dagen weer zul je het beter onder de knie krijgen. Het is gewoon oefenen en nog eens oefenen. . . en tja je kunt beter stilvallen op een rustig weggetje als voor een druk stoplicht en als er dan toeterende mensen achter je staan lukt het idd helemaal niet meer!

Succes met lessen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak ow niet te druk.
komt wel goed schatje..(mooie reclame ).
we hebben het allemaal moeten lereren.
het gevoel komt wel.
succes