Moet je met gewichtheffen met veel kilo's waar je het zwaar mee hebt? of juist met minder kilo's en zo opbouwen?

Ik ben zelf begonnen met weinig killo's en zo proberen op te bouwen. Maar ik merk na 2 weken geen verschil..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het belangrijkste is dat je de oefening correct uitvoert. Als de gewichten te zwaar zijn, dan voer je de oefening waarschijnlijk niet goed uit (verkeerde houding, kans op blessures). Het ideale gewicht voor krachttraining is eigenlijk een gewicht waarmee je 10-12 herhalingen kunt doen, en dat het daarna te zwaar word. Dus zoek voor jezelf even uit hoeveel kilo dat is. Toegevoegd na 1 minuut: En het beste dan per dag de spiergroepen afwisselen (niet elke dag armspieren, maar minstens 1 dag rust). En 2 weken is nog een beetje weinig om echt resultaat te zien. Zorg dat je je gewichten aanpast, de oefeningen correct uitvoert, gezond eet, voldoende rust neemt en genoeg slaapt, en dan zie je binnenkort zeker resultaat.

Voor snelkracht bij sprinten, basketbal en dergelijke train je op 60% en probeer je de bewegingen ook snel uit te voeren. Om spieren te kweken train je op 80% van je vermogen met iets minder herhalingen (dacht iets van 3 * 8 herhalingen bij 80% en 3 * 12 herhalingen bij 60%). De kilos kun je dus gemakkelijk bepalen door eerst het maximale spierkracht te bepalen voor elke oefening. Elke twee of drie weken kun je weer eens kijken of je vermogen is toegenomen en de zwaarte van de oefening weer aanpassen aan de toegenomen kracht.

Bij krachttraining is het van belang dat je met het juiste gewicht begint. Je kan een paar keertjes een hoge gewicht tillen, maar dan ben je er nog niet klaar voor. Begin bij lage gewichten en zoek het juiste gewicht. Begin bijvoorbeeld met 10 kilo. Probeer het uit en kijk of je 10 kilo makkelijk in setjes kan optillen. Bijvoorbeeld 10 x 10kilo. Pauze. Dan weer 10 x 10 kilo optillen. Gaat dit makkelijk? Dan kan je hoger gaan. Probeer dan 15, 20 en steeds hoger. Zodra je merkt bij een gewicht dat het intensief begint te worden. Dan ga je een gewicht terug. Train met dat gewicht en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk setjes maakt (bijvoorbeeld 10x dat gewicht). Herhaal die setjes tot je niet meer kan. En doe dit om de paar dagen. Wanneer je dat gewicht makkelijk aankan, ga je steeds een stap hoger. Dus niet gelijk beginnen met 50, en dan denken dat het je gaat helpen. Nee, integendeel. Het zal je niet helpen om je spieren sterker te maken. Je maakt ze alleen kapot. Het is net als pushups. Je kunt misschien wel achter elkaar 30 pushups doen, maar als je daarna niet meer 30 kunt doen. Dan is je niveau niet 30. En dus moet je je niveau verlagen en bijvoorbeeld 10 pushups doen per keer. Succes!

Je moet beginnen met dat gewicht dat je net kunt tillen. Je moet 3 setjes van 15 doen. Als je dat kan, doe je er weer wat kilo's bij. En zo ga je steeds hoger. Je moet ook niet teveel doen, maar ook niet te weinig. Je moet het voor jezelf opbouwen. 'deze tips heb ik gekregen bij het fitness.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100