Moet je met gewichtheffen met veel kilo's waar je het zwaar mee hebt? of juist met minder kilo's en zo opbouwen?

Ik ben zelf begonnen met weinig killo's en zo proberen op te bouwen. Maar ik merk na 2 weken geen verschil..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (4)

Het belangrijkste is dat je de oefening correct uitvoert. Als de gewichten te zwaar zijn, dan voer je de oefening waarschijnlijk niet goed uit (verkeerde houding, kans op blessures).
Het ideale gewicht voor krachttraining is eigenlijk een gewicht waarmee je 10-12 herhalingen kunt doen, en dat het daarna te zwaar word.
Dus zoek voor jezelf even uit hoeveel kilo dat is.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het beste dan per dag de spiergroepen afwisselen (niet elke dag armspieren, maar minstens 1 dag rust).
En 2 weken is nog een beetje weinig om echt resultaat te zien.

Zorg dat je je gewichten aanpast, de oefeningen correct uitvoert, gezond eet, voldoende rust neemt en genoeg slaapt, en dan zie je binnenkort zeker resultaat.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus jij zegt, Gewichtheffen met weinig kilo's zodat je het kan opbouwen en blessures voorkomen. niet elke dag het zelfde doen anders komt er blessures (dus andere oefeningen doen) Maar stel als ik nou wel elke dag als voorbeeld de biceps en de triceps train. en daarbij ook spierpijn bij krijg (en kan uitlopen tot net of net geen blesure) betekend dat niet dat je spieren dan 2x zo snel worden getraind? of betekend dit dat ik dan m'n spieren kapot maak en het afbreek? of betekend dit wat anders? Graag zo spoedig mogelijk antwoord terug en nog bedankt voor je eerste antwoord!
Ritsuka
11 jaar geleden
ik zeg niet weinig kilo's. je moet je gewichten wel wat zwaarder hebben, zodat je max 12 herhalingen kan doen.
Dan heb je ze wel redelijk zwaar hoor. Niet elke dag hetzelfde is niet tegen blessures, maar omdat het anders minder effectief is. Elke dag hetzelfde is geen uitdaging (en ook best saai). Door elke dag een andere spiergroep te trainen, kun je het maximale uit je training halen (als dat je doel is). Elke dag biceps en triceps zou ik niet doen. Na een dag trainen zijn je spieren beschadigd, en doordat je rust neemt herstellen ze en groeien ze. Als je ze geen kans geeft om te herstellen, kunnen ze ook niet groeien. Je maakt ze niet echt kapot, maar het is niet echt goed voor je op de lange termijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
dat is op zich ook waar ja. Maar vaak word tot 12 herhalingen aangeraden omdat dat een goede middenlijn is. Als je gewicht zo zwaar is dat je maar 1-5 herhalingen kunt doen, dan is de kans groot dat je houding verkeerd is.
Het kan wel, maar dan moet je wel goed weten wat je doet, en goede begeleiding hebben.
Ik houd zelf altijd de 10-12 aan voor het gemak.
Voor snelkracht bij sprinten, basketbal en dergelijke train je op 60% en probeer je de bewegingen ook snel uit te voeren. Om spieren te kweken train je op 80% van je vermogen met iets minder herhalingen (dacht iets van 3 * 8 herhalingen bij 80% en 3 * 12 herhalingen bij 60%). De kilos kun je dus gemakkelijk bepalen door eerst het maximale spierkracht te bepalen voor elke oefening. Elke twee of drie weken kun je weer eens kijken of je vermogen is toegenomen en de zwaarte van de oefening weer aanpassen aan de toegenomen kracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij krachttraining is het van belang dat je met het juiste gewicht begint. Je kan een paar keertjes een hoge gewicht tillen, maar dan ben je er nog niet klaar voor. Begin bij lage gewichten en zoek het juiste gewicht. Begin bijvoorbeeld met 10 kilo. Probeer het uit en kijk of je 10 kilo makkelijk in setjes kan optillen. Bijvoorbeeld 10 x 10kilo. Pauze. Dan weer 10 x 10 kilo optillen. Gaat dit makkelijk? Dan kan je hoger gaan. Probeer dan 15, 20 en steeds hoger. Zodra je merkt bij een gewicht dat het intensief begint te worden. Dan ga je een gewicht terug. Train met dat gewicht en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk setjes maakt (bijvoorbeeld 10x dat gewicht). Herhaal die setjes tot je niet meer kan. En doe dit om de paar dagen. Wanneer je dat gewicht makkelijk aankan, ga je steeds een stap hoger. Dus niet gelijk beginnen met 50, en dan denken dat het je gaat helpen. Nee, integendeel. Het zal je niet helpen om je spieren sterker te maken. Je maakt ze alleen kapot.

Het is net als pushups. Je kunt misschien wel achter elkaar 30 pushups doen, maar als je daarna niet meer 30 kunt doen. Dan is je niveau niet 30. En dus moet je je niveau verlagen en bijvoorbeeld 10 pushups doen per keer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet beginnen met dat gewicht dat je net kunt tillen. Je moet 3 setjes van 15 doen. Als je dat kan, doe je er weer wat kilo's bij. En zo ga je steeds hoger. Je moet ook niet teveel doen, maar ook niet te weinig. Je moet het voor jezelf opbouwen. 'deze tips heb ik gekregen bij het fitness.