"De ranglijst wordt opgemaakt door de sportiviteit van teams die representatief zijn van een voetbalbond. De wedstrijden waarover de ranglijst is opgemaakt zijn de wedstrijden gespeeld door de representatieve teams in een UEFA competitie tussen 1 juni van het ene jaar tot 31 mei van het volgende jaar. Deze representatieve teams zijn clubs en nationale elftallen (zowel mannen als vrouwen en jeugd).
Punten

Er kan per wedstrijd een puntentotaal tussen de 0 en de 10 worden gehaald en in de ranglijst staat het gemiddelde over de wedstrijden.
Aandachtspunten

De teams worden op de volgende punten beoordeeld.

* Gele en rode kaarten: Dit is het meest objectieve aandachtspunt: er worden vooraf 10 punten gegeven en voor een gele kaart wordt er een punt afgetrokken en voor een rode (of twee keer geel) 3.
* Positief spel: maximaal 10 punten, minimaal 1.
* Respect voor de tegenstander (b.v. bal terugspelen naar een tegenstander bij een ingooi): maximaal 5, minimaal 1.
* Respect voor de scheidsrechter: maximaal 5, minimaal 1.
* Gedrag van trainer, assistent-trainer, verzorger, etc. : maximaal 5, minimaal 1
* Gedrag fans (bij een behoorlijk aantal): maximaal 5, minimaal 1.

Het totaal aantal punten moet gedeeld worden door een tiende van het maximum: dit levert het cijfer voor de wedstrijd op."

http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA_Fair_Playklassement#Klassement