Wat voor inzichten kun je krijgen door middel van meditatie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik mediteer al heel wat jaartjes, op allerlei manieren. Afwisselend met grote en minder grote regelmaat. Toen ik begon met mediteren verbaasde het me hoeveel gedachten er eigenlijk ongemerkt en ongewenst in m’n hoofd rondspookten. En het itriteerde me ontzettend hoe makkelijk ik door die gedachten werd afgeleid en beinvloed. Gaandeweg leerde ik dat ik een keuze had. Ik kon een gedachte gewoon laten zijn voor wat ie was.. of er mee aan de haal gaan er op doorborduren en er naar handelen. Als het me lukte niet op een gedachte in te gaan, er niet op door te associeren, dan verdween die vanzelf. Om vervolgens prompt weer ruimte te maken voor de volgende. Na verloop van heel wat sessies trok ik die keuzemogelijkheid door naar mijn dagelijkse, niet meditatieve, leven. Ik begon te leren hoe ik mijn gedachten meer/ beter kon beheersen. Ik ben me vooral op mijn positieve gedachten gaan focussen. Daar is mijn leven in ieder geval een stuk vrolijker van geworden. Daarnaast heeft het me geholpen me beter te kunnen concentreren. Ik ben minder snel afgeleid en relativeer makkelijker. Ik ben bewuster in het hier en nu. Een van de methodes die ik gebruikte is mediteren met mudra’s. Je maakt met je vingers een bepaald gebaar tijdens het mediteren. Dat bleek een soort pavlov effect te hebben. Als ik behoefte had aan wat rust en vertrouwen maar geen tijd /ruimte om te mediteren dan hoefde ik mijn vingers maar in dat gebaar bijeen te brengen en ik werd vanzelf rustiger. Eigenlijk is er maar 1 keer iets gebeurd waar ik niet echt een verklaring voor heb. Ik heb op een (voor mij) heel bijzondere plek op Sri Lanka gemediteerd. Sinds die meditatie heb ik er een " talentje" bij. Soms, als ik ergens ben dan is het net of een deel van mij de situatie vanaf een afstand bekijkt. Geen gekke dingen als uittredingen of zo. Ik ben en blijf gewoon heel bewust van waar ik ben en wie ik ben. Meer een soort.. waarnemen van een afstand. Sindsdien heb ik meer oog voor (subtiele)onderlinge interacties in groepen. Sorry dat ik zo vaag doe, het is gewoon moeilijk uit te leggen en zeker geen interressant doenerij. Misschien herken je t trouwens wel.Heb je t zelf al jaaaren, voor mij was het nieuw. Oh.. 1 ding nog.. ik heb me heel lang, voor ik ging mediteren, wat verloren gevoeld. Meditatie is voor mij een steun in de rug geworden. Maakt dat ik me meer verbonden voel met mijzelf en de wereld om mij heen. Wereldschokkende inzichten? Nee… Persoonlijke positieve effecten..JA!

je kunt je bewuster worden van het NU waarin je leeft, veel mensen leven in hun brein in het verleden of alleen maar in het beeld dat ze maken over hun toekomst, door meditatie wordt je bewuster en rustiger

Door goed te mediteren zul je rustiger en je bewuster worden. Bepaalde deuren die eerst nog voor je gesloten waren zullen geopend worden, waardoor je meer inzicht zult krijgen in jezelf en de wereld om je heen. Immers door te mediteren komen de dieper liggende lagen van jezelf meer aan de oppervlakte, zodat je ten diepste jezelf zult leren kennen, en daardoor God. Ook zul je gevoeliger worden en evenwichtiger.

Een meditatie kan verschillende uitwerkingen hebben. Het kan je inderdaad rust en bewustzijn geven. Daarnaast kunnen sommige meditaties je nader brengen tot God of van God af. Toegevoegd na 1 minuut: Als je een juiste meditatie hebt die je dichter bij God brengt, werkt die als een medicijn.

Inzicht van totale stilte!

""{{De vruchten van inzichtmeditatie zijn: helderheid, innerlijke vrijheid en een gezonde energiehuishouding, een vredige, liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf en anderen, existentieel inzicht in wie, wat en hoe we zijn, een inspiratiebron voor het dagelijkse leven.""}} Dat is hetzelfde als een reclame voor een sportschool: Als je hier komt sporten krijg je: sterke spieren, een prachtig lichaam, gezonde organen, een mooie huid, een goede energiehuishouden, verbeterde spijsvertering, een aantrekkelijke body, een langer leven etc. Zo werkt het natuurlijk niet. Mediteren is Stil Zitten met een stille geest. Als je geluk hebt - en je doet het vaak genoeg - en je houdt het vol - dan kan je leren milder te zijn voor jezelf en voor anderen. Meer ontspannen, zodat je het leven meer ontspannen tegemoet kan treden. Het kan zijn dat je meer opmerkzaam, meer betrokken, in het leven staat. etc. Wat er daardoor met jou gebeurt en met jouw leven voel je zelf en bepaal je zelf.

Bronnen:
http://www.simsara.nl/houding_en_oefening

Het inzicht dat je vergeten bent om vuilniszakken te halen. Het inzicht dat je linker grote teen begint te slapen. Het inzicht dat de buren luidruchtiger zijn dan je voorheen had opgemerkt. Het inzicht "oh ja, ik was aan het mediteren, ik mag me niet af laten leiden." Meditatie is geen wondermiddel. Je raakt niet zomaar ineens 'verlicht'. Je wordt er geen wijs mens van. Het brengt je niet dichter bij iets dat je 'god' noemt. Meditatie is twintig minuten lang in een ongemakkelijke houding zitten en je afvragen waar je in vredesnaam mee bezig bent. Meditatie is het onmogelijk vinden om je aandacht erbij te houden, omdat het wel lijkt alsof je gedachten in je schedel beginnen te pingpongen zodra je ze vrij laat. Meditatie is iedere dag weer op dat kussen gaan zitten, ook als je het druk hebt, gestresst bent en je je afvraagt of die rare gewoonte van je nou eigenlijk de moeite waard is. En ja, als je het structureel doet, kun je positieve effecten merken. Je kunt merken dat je je wat bewuster bent van het hier en nu. Je kunt merken dat je wat minder geneigd wordt om alles wat je waarneemt meteen van een oordeel te voorzien. Je kunt er wat minder chaotisch van worden. En wat beter in staat zijn rustig te worden in chaotische omstandigheden. That's it. Geen psychedelische ervaringen. Geen stemmen die tot je spreken. Geen grote inzichten waarbij je ineens het doel van het leven of het universum begrijpt.

door middel can meditatie kun je vooral inzicht krijgen waar je mind zich toch de godgeanselijke dag mee bezig houdt... want die stopt daar niet meteen mee als jij van plan bent om te gaan zitten en 'niets' te doen...

Vuurvliegje, ik heb het gevoel dat je de meditatie opzoekt om antwoorden te krijgen op je huidige persoonlijke vragen, als dat je uitgangspunt is, zal het niet mee vallen. Het is geen vraag en antwoord spelletje, dat kan wel, maar dan moet je wel heel veel ervaring hebben met mediteren en andere zaken. Antwoorden op persoonlijke vragen komen soms ongevraagd, maar meestal nooit.

je gaat helder nadenken over zaken die je storen. je concentreert je beter op moeilijke opgaves

IN-zicht! (ken U Zelf!)

"Sweet-hearted one, meditate on knowing and not-knowing, existing and not-existing THEN leave it aside and be."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100