Met welke gevolgen moet een gelovige rekening houden als die wil stoppen met het geloof?

Zijn er ook wetten die stellen dat men ongehinderd moet kunnen stoppen? Hoe wordt verhinderd dat een geloofsgemeenschap sancties oplegt aan afhakers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Ik ben zelf op mijn 18e 'gestopt' met mijn geloof. Ik vond het allemaal veel te zwaar en treurig. Ik ging op mijn eigen manier geloven en dat werd niet geaccepteerd door de zware christelijke kerk. Het gevolg was:
door de kerk in de ban, niet meer welkom zijn. Afgestoten door familie (geen enkel contact meer). Op straat niet meer begroet worden door bekenden van de kerk, veel opdringerigheid van de dominee en vrienden verloren.

Behoorlijk heftig dus.

Gelukkig waren er ook veel positieve gevolgen: ik kon eindelijk mezelf zijn, met welke kleding, haarkleur of vriend ik ook liep. Ik was minder angstig (door alle doemverhalen) en kon ineens genieten van het leven wat ik daarvoor nooit kon.

Er zijn in Nederland geen wetten die dingen over het geloof vastleggen, er is vrijheid. Echter werkt het in de praktijk vaak helemaal anders. Je wordt verstoten, gekwetst en veroordeeld. In dit geval binnen de zwarte kerk, maar ik ken ook veel voorbeelden van voormalig moslims die het heel moeilijk en zwaar kregen nadat ze hun geloof de rug toekeerden.
Vaak lijken moslims nog extremer in dat soort dingen, bv door wraak om de eer te redden... moord. Gehele afstoting uit de familie etc. In de streng arabische landen is het vaak wel wettelijk vastgesteld hoe mensen moeten leven betreffende het geloof en welke gevolgen het heeft als iemand het geloof de rug toekeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

poeh...ligt eraan wat voor soort geloof.
Ik kan wel een geloof opnoemen waar je het zeer moeilijk mee krijgt als je wilt stoppen,maar dat ligt nogal erg gevoelig hier in nederland:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie A zegt, moet ook B zeggen :P Jaaaaaa, gooi het er maar uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeeeeee,weet maar nooit wat voor dag de dienstdoende moderator heeft:))
Dat hangt een beetje van het geloof af.Als jehova getuige heb je meer problemen dan wanner je bv Rooms-Katholiek bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Jehovah's Getuigen kun je er gewoon uitstappen als je dat wil hoor. Het is geen sekte waar ze je vastbinden en dwingen. Er word wel met je gepraat als je bij de gemeente hoort, maar er is geen sprake van dwang of wat dan ook. Ze vinden het alleen heel erg als je de gemeente wil verlaten omdat het een hele hechte, warme gemeenschap is. Ieder heeft de vrijheid te geloven wat hij of zij wil, en dat is bij Jehovah''s Getuigen echt niet anders. God gaf ons een vrije wil en dat weten zij ook.
Ha, die Lavendel;

Wij hebben in ons land een grondwettelijk recht op vrijheid van geloof. Als iemand er dus voor kiest om niet (of niet meer) bij een bepaalde geloofsgemeenschap te willen horen mag niemand die persoon daarin belemmeren. Als dat wel gebeurt kan de benadeelde er altijd mee naar de pliesies gaan, alhoewel het in het geval van treiteren, telefonische bedreigingen en kwaadsprekerij natuurlijk wel een hele moeilijke zaak kan worden. Maar speciale wetgeving over dit onderwerp is er niet, de geldende wetgeving zou dit voldoende moeten waarborgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland mag je zonder consequenties beslissen om te stoppen met geloven. Echter, zijn er binnen geloven soms wel regels die zeggen dat stoppen met een geloof verboden is. Dit kan leidden tot uitsluiting van de gemeenschap tot zelfs fysiek aanval van de niet-gelovige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
art. 1 van de grondwet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen de meeste Christelijke geloven in Nederland zijn er geen gevolgen. Een ieder heeft zijn/haar eigen vrije keuze, en die wordt gerespecteerd. Respect staat echt ook hoog in het vaandel bij Christenen. Nu heb ik het over de grotere protestante en katholieke kerkgemeenschappen.
De kleinere afgescheiden bewegingen zullen een afvallige nog proberen te bewegen terug te komen en hiervoor meerdere huisbezoeken afleggen.
Bij sommige kerkgenootschappen, zoals de Jehova's (eerder vermeld) wordt je niet meer geaccepteerd in de gemeenschap. Persoonlijk vind ik dat niet goed, omdat Jezus van iedereen hield, en juist de verloren schapen ging zoeken, en ze niet afstootte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de wet is er niet specifiek iets vastgelegd hierover. Wel dat iedereen vrij is om te geloven wat hij of zij wil.
Er wordt niet duidelijk iets aan gedaan als een geloofsgemeenschap sancties oplegt aan afhakers, zolang die sancties niet andere wetten overtreden. Hierdoor zijn er helaas veel mensen die 'geloven' alleen maar om de sancties te ontwijken.

Bij sommige geloven word je uitgestoten uit de gemeenschap, terwijl bij andere geloven 'ernstigere' sancties horen, die vaak toch andere wetten overtreden. Ernstiger zet ik tussen haakjes, omdat uitgestoten worden en genegeerd worden door mensen om wie je veel geeft natuurlijk ontzettend erg is.

Gelukkig zijn er ook geloven, of in ieder geval veel stromingen binnen geloven, waar geen sancties zijn voor het wegblijven. Uiteindelijk valt geloof natuurlijk niet af te dwingen, het hangt helemaal van jezelf af! Het enige wat met deze sancties af te dwingen is, is de SCHIJN van geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me een voorwaarde dat men in vrijheid kan en mag 'geloven'. Wanneer anderen (de geloofsgemeenschap) bezwaar maakt wil dit niet zeggen dat hel en verdoemenis over je uitgestort wordt. Zij houden zich vast aan iets buiten zichzelf (met alle respect) terwijl diegene die stopt zijn eigen wijs-heid (geloof) volgt.

Hij/zij blijft wel geloven, maar dan meer in de kracht van hem/haarzelf.

Wetten/sancties: bestaat alleen uit de angst van de anders denkende.
In vrijheid...