Ik ben zelf op mijn 18e 'gestopt' met mijn geloof. Ik vond het allemaal veel te zwaar en treurig. Ik ging op mijn eigen manier geloven en dat werd niet geaccepteerd door de zware christelijke kerk. Het gevolg was:
door de kerk in de ban, niet meer welkom zijn. Afgestoten door familie (geen enkel contact meer). Op straat niet meer begroet worden door bekenden van de kerk, veel opdringerigheid van de dominee en vrienden verloren.
Behoorlijk heftig dus.
Gelukkig waren er ook veel positieve gevolgen: ik kon eindelijk mezelf zijn, met welke kleding, haarkleur of vriend ik ook liep. Ik was minder angstig (door alle doemverhalen) en kon ineens genieten van het leven wat ik daarvoor nooit kon.
Er zijn in Nederland geen wetten die dingen over het geloof vastleggen, er is vrijheid. Echter werkt het in de praktijk vaak helemaal anders. Je wordt verstoten, gekwetst en veroordeeld. In dit geval binnen de zwarte kerk, maar ik ken ook veel voorbeelden van voormalig moslims die het heel moeilijk en zwaar kregen nadat ze hun geloof de rug toekeerden.
Vaak lijken moslims nog extremer in dat soort dingen, bv door wraak om de eer te redden... moord. Gehele afstoting uit de familie etc. In de streng arabische landen is het vaak wel wettelijk vastgesteld hoe mensen moeten leven betreffende het geloof en welke gevolgen het heeft als iemand het geloof de rug toekeert.