Nee, in elke godsdienst is dit weer anders. Meestal is de oppergod wel een mannelijk wezen, maar er zijn genoeg vrouwelijke goden (Isis, Juno, etc.).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is jouw kennis van de goden niet optimaal. Isis is een Egyptische godin, Juno een Romeinse. Dat het geen recente religies zijn, wil niet zeggen dat het geen religie meer is. Goden kunnen elke vorm aannemen, menselijk, dierlijk en zelfs bomen kunnen goden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ze elke vorm kunnen aannemen zegt niets over mannelijk of vrouwelijk.
In het christelijk geloof overstijgt God het menselijk onderscheid in geslacht. Hij is man, noch vrouw, Hij is God.

Zo omschrijft de catechismus van de katholieke Kerk het. Even het hele tekstdeel:

"Door God met de naam Vader aan te duiden wijst de taal van het geloof voornamelijk op twee aspecten, namelijk dat God van alles de eerste oorsprong is en de transcendente autoriteit en dat Hij tegelijkertijd goedheid en liefdevolle zorg is voor al zijn kinderen. Deze ouderlijke genegenheid van God kan ook met het beeld van het moederschap tot uitdrukking gebracht worden, een beeld dat veeleer de immanentie van God, het innige contact tussen God en zijn schepsel aangeeft. De taal van het geloof put zo uit de ervaring die een mens van zijn ouders heeft, die in zekere zin voor hem de eerste vertegenwoordigers van God zijn. Maar deze ervaring zegt ook dat de menselijke ouders kunnen falen en dat zij het beeld van het vader- en moederschap kunnen misvormen. Dan dient men voor ogen te houden dat God het menselijk onderscheid in geslacht overstijgt. Hij is noch man, noch vrouw, Hij is God. Hij overstijgt eveneens het menselijk vader- en moederschap, aangezien Hij er de oorsprong en de maat van is: niemand is vader zoals God het is. "
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door uit te sluiten dat het voor jouw religie niet geldt is de vraagsteller natuurlijk geen stap verder. Je hoeft alleen maar aan te tonen dat er 1 vrouwelijke god in een religie beschreven wordt. Of de langere weg, van alle religies aantonen dat de goden geen vrouwen zijn. Geen antwoord op de vraag dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wacht laat maar, ik zit ff helemaal fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon , geheel met je eens. Dit geldt het christelijk geloof , en naast God ( drie eenheid , Vader ,Zoon en Heilige Geest) zijn er geen andere goden die aanbeden worden in het christelijk geloof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
God schiep de mens toch naar zijn evenbeeld, te beginnen met Adam, een man als ik mij niet vergis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens gaat de vraag niet over het christelijk geloof. Er staat duidelijk "elke religie". Dus het is geen antwoord op de vraag.
Computoon
10 jaar geleden
Ik had de vraag ook met 'nee' kunnen beantwoorden, dat was wel een antwoord op de vraag geweest maar te kort voor goedkeuring volgens de Goeie Vraag regels ;-)
God bezit zowel mannelijk als de vrouwelijke eigenschappen. God is volmaakt.
De eigenschappen van een Vader overheersen bij God echter.

God schiep de eerste mens Adam eerst mannelijk en vrouwelijk. Gen 1 vers 27
Volgens bepaalde christelijke en Joodse leer had de eerste mens ( Adam betekent mens ) daarom zowel de mannelijke als vrouwelijk eigenschappen net zoals God zelf.

Pas later toen Eva gevormd werd uit Adam kreeg je een splitsing bij de mens
tussen de vrouw en de man.
Gen 1 vers 23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’

Daarom worden man en vrouw in het huwelijk 1 van lichaam Gen 1 vers 24.

------------------------------------

Opvallend hierbij is ook het scheppingsverhaal van de Griekse filosoof Plato.
Hierbij schiep Zeus de mens oorspronkelijk met vier armen, vier benen en twee gezichten. Daarom maakte Zeus de mensheid door hen allemaal in tweeën te delen.
Sindsdien is ieder mens op zoek naar zijn oorspronkelijke wederhelft om weer compleet te zijn.
Naast mannen en vrouwen schiep Zeus hiermee ook de liefde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn een groot aantal religies waarbij er meerdere goden voorkomen van zowel mannelijk als vrouwelijk geslacht. Wat je daarin ziet is dat de de "oppergod" een man is die vrouwelijke goden om zich heen heeft die aan hem ondergeschikt zijn (de links geven godinnen in verschillende religies).

Op basis van archeologische vondsten zijn er theorieën over een "moedergodin" opgesteld. Hierbij gaat men er vanuit dat de rol van de vrouw in de steentijd dusdanig was dat er een vrouwelijke god dominant is (moeder, vruchtbaarheid). Naar mijn mening blijven deze theorieën wel enigszins speculatief. Dit concept zie je namelijk ook terug bij de moedergodinnen in de verschillende later godsdiensten (zie de link). Maar ook hier geldt dat er altijd een mannelijke god dominant is, dus ik zie niet in waarom dat in de pre-historie anders zou zijn geweest.

Ik durf daarom wel te beweren dat in iedere godsdienst de "oppergod" mannelijk van aard is.