Kun je peetoom of peettante van een kind worden als je zelf niet gedoopt bent?

Volgens de voorschriften van de kerk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
14.2K

Het beste antwoord

Een officiële peetoom/peettante (dus echt zo een die als getuige bij de doop van het kind is en daar wordt benoemd) heeft als functie het toezien op de katholieke opvoeding van het kind. Als aanvulling op de ouders, én in het geval de ouders komen te overlijden.

Daar volgt automatisch uit dat de peter/meter zelf wel katholiek moet zijn. En dat houdt in de katholieke kerk weer in dat je (o.a.) katholiek gedoopt bent.

In de praktijk wordt hier wel eens de hand mee gelicht en wordt er bijvoorbeeld genoegen mee genomen als één van beide peters katholiek is, maar officieel is die doop dus wel nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden van de anderen waren ook goed, maar ik vond dit antwoord het best verwoord.

Andere antwoorden (4)

Bij de meeste gemeentes moet in ieder geval één peetouder gedoopt en belijdenis gedaan hebben voor het betreffende geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Mijn man is peetoom van het oudste zoontje van zijn broer en zelf niet gedoopt dus het kan wel.
Maar ik weet dat de peettante (zusje van mijn schoonzus) wel gedoopt is, dus misschien dat dat idd uit maakt als een van de 2 peetouders wel gedoopt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het benoemen van peet ouders is een traditie uit de katholieke kerk. Tenminste 1 peetouder moet katholiek zijn. Zie link voor meer wetenswaardigheden over peetouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet officieel qua term, maar wel de "functie" welke niet afhankelijk is van geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt dat de functie van peetoom niet afhankelijk is van het geloof heb jij geen idee wat peetoom inhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp wat je met je antwoord bedoelt. +1