Kun je peetoom of peettante van een kind worden als je zelf niet gedoopt bent?

Volgens de voorschriften van de kerk

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een officiële peetoom/peettante (dus echt zo een die als getuige bij de doop van het kind is en daar wordt benoemd) heeft als functie het toezien op de katholieke opvoeding van het kind. Als aanvulling op de ouders, én in het geval de ouders komen te overlijden. Daar volgt automatisch uit dat de peter/meter zelf wel katholiek moet zijn. En dat houdt in de katholieke kerk weer in dat je (o.a.) katholiek gedoopt bent. In de praktijk wordt hier wel eens de hand mee gelicht en wordt er bijvoorbeeld genoegen mee genomen als één van beide peters katholiek is, maar officieel is die doop dus wel nodig.

Bij de meeste gemeentes moet in ieder geval één peetouder gedoopt en belijdenis gedaan hebben voor het betreffende geloof.

Mijn man is peetoom van het oudste zoontje van zijn broer en zelf niet gedoopt dus het kan wel. Maar ik weet dat de peettante (zusje van mijn schoonzus) wel gedoopt is, dus misschien dat dat idd uit maakt als een van de 2 peetouders wel gedoopt is.

Het benoemen van peet ouders is een traditie uit de katholieke kerk. Tenminste 1 peetouder moet katholiek zijn. Zie link voor meer wetenswaardigheden over peetouders.

Bronnen:
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?...

Misschien niet officieel qua term, maar wel de "functie" welke niet afhankelijk is van geloof.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100