Waarom geeft de kerk altijd de tijd weer?

Wat heeft de kerk of liever gezegd het geloof nu precies met de tijd te maken, (buiten het feit om dat het erg handig is) daar kerken vrijwel altijd de tijd weergeven.

Toegevoegd na 32 minuten:
Is het niet zo dat de kerk vroeger te allen tijde geopend was? En ik neem aan dat de kerk al bestond voordat de tijd werd bedacht. Dus ik ga er vanuit dat er een extra reden is om klokken te plaatsen op de torens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

dat dateert van vroeger
de kerk stond in het midden van het dorp of gemeenschap
en hadden mensen niet allemaal een horloge
dus keek men naar t hoogste wat toen in het dorp stond, dat was vaak de kerktoren en kon men de tijd zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mijn moeder keek vroeger ook altijd op de kerkklok.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook jaren gedaan, de kerk stond dicht genoeg bij ons huis om geen klok in je kamer te hoeven hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk al gegeven: de klok hangt hoog boven de huizen, zodat iedereen de tijd goed kan zien.
Dus eigenlijk is het toeval, dat dat hoge gebouw een kerk is. 'De tijd' bestond al veel langer dan er kerktorens bestaan. In vroegere tijden keken mensen naar de stand van de zon om te zien hoe laat het (ongeveer) was. Er werden zonnewijzers gebruikt om de tijd aan te geven.
In de tijd waarin de Bijbel geschreven werd had men een andere manier om de uren aan te duiden. Men telde vanaf zonsopgang: 1 uur na zonsopgang heette 'het eerste uur', enzovoorts. Omstreeks 'het twaalfde uur' ging de zon onder. Dat geldt echter alleen voor tropische landen. Ook de nacht kon in uren verdeeld worden, m.b.v. sterrenstanden.

Andere antwoorden (2)

Weet je altijd wanneer de mis begint.
Deze klokken stammen uit een tijd dat bijna niemand een horloge had.
Op deze manier konden ze toch afspraken maken.
Of de kids een tijd mee geven voor het eten.

Daar er zo veel kerken waren was er altijd wel een klok in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen de kids nog kinders werden genoemd+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep inderdaad die tijd.
Kristal
12 jaar geleden
Suzie, kinders? Ik dacht kinderen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af waarom die minnetjes?
Ach waarschijnlijk een ongeletterde die niet weet hoe het vroeger was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: Kinder bedoel je :P Kinder is het oorspronkelijke (Hollandse) meervoud van kind. Kinderen en kinders zijn stapelmeervouden van latere datum.
Kristal
12 jaar geleden
hahaha Widar, echt? Wat grappig, dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zijn er wel meer. "Eieren" bijvoorbeeld. En "schoenen"!
Kristal
12 jaar geleden
hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkelvoud ei, meervoud eier. Later werd -er niet meer herkend als een meervoudsvorm en plakte men er nog -en achter. Een dubbel meervoud dus. Een schoen heette eerst een schoe (vergelijk Schuh, shoe, en skoo (Twents)). Het meervoud daarvan was schoen (vergelijk Schuhe, shoes, skoone). Later is nen schoen gaan zien als enkelvoud en kreeg het meervoud er weer -en bij, waarmee het ook weer een dubbel meervoud is. Zo is 't ook gegaan met kinder.
Kristal
12 jaar geleden
:-))) leuk om te weten Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Helmond heb je nog altijd 10 eier :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In heel Oost-Nederland ook.
Kristal
12 jaar geleden
Widar, ik woon in Drenthe, maar nog niet van eier gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt zeker niet regelmatig Drents?
Kristal
12 jaar geleden
Ik niet nee, maar ik sta wel in een winkel aan Drenten te verkopen, ook eieren :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag maar eens aan een echte Drent hoe die dingen heten dan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke weetjes, Widar! Bedankt daarvoor!
Vanouds werden kerkklokken gebruikt om de mensen op te roepen voor het gebed of de kerkdienst - in sterk kerkelijke landen en streken kan men soms nog zien dat de mensen hun huis uit komen zodra de kerkklok begint te luiden; elders geschiedt het luiden alleen uit traditie. Ook wordt de klok gebruikt om de tijd aan te geven