Hebben Jehova getuigen hun manier van 'bekeren' verandert?

Kan me herinneren dat je vroeger nogal eens tot een discussie werd uitgelokt aan de deur. Een 'nee ik heb geen interesse' was niet voldoende.
Zo zijn er ook verhalen van voeten tussen de deur van opdringerige Jehova getuigen, wat ik zelf nooit heb mee gemaakt trouwens.
Maar de laatste jaren is het ,als ik zeg geen interesse te hebben, gelijk prima en gaat men weer verder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

ja hun manier van mensen tot hun organisatie te laten behoren is veranderd.

elke week krijgen ze daar onderwijs over en wordt er geoefend hoe je het beste met mensen om kan gaan want die praktijken van vroeger werken niet meer.

en als je niet meer bezocht wil worden dan kan je dat aangeven , je zegt dan dat je niet meer bezocht wil worden en dat wordt dan opgeschreven .

na een paar jaar kan hetzijn dat er weer aangebeld wordt want ja je weet maar nooit of er nieuwe mensen wonen op je adres
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat ze gewoon wat minder graag mensen willen bekeren omdat er maar plek is voor 100.000 mensen in het paradijs en ze al aardig over dat aantal heen raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik heb overburen die er bij zijn
met haar praat ik er nooit over hoor eens gezegd dat ik niet hoefde en dat was goed
over voeten tussen de deuren kan ik kort zijn dan doen ze niet ze mogen alleen niet hun geloof opdringen aan je en dat deden ze in het verleden wel en over het aantal mensen in het paradijs klopt niet
juist in de bijbel staat dat alle mensen die nu dood zijn een opstanding zullen krijgen en in het paradijs zullen leven dat zijn er al meer dan het aantal wat genoemd werd
die mensen hadden er een naam door verkregen en dat willen ze niet meer
overigens zijn mijn overburen prima mensen , het zijn eerlijk gezegd de enige aan wie ik de sleutel toevertrouw als we weg zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw verhaal over het onbeperkte aantal is faliekant onjuist, maar ik ben zo religie moe, dat ik het niet verder wil uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onthou je gewoon van commentaar wanneer je maar een half woord over Jehovah's Getuigen weet!
Dit zou je sieren.
Nooit dat filmpje gezien waarbij iemand als reactie hierop in hun thuisbasis in Amerika van deur tot deur ging om te bekeren tot het atheïsme? Er waren er bij die binnen hun geweer gingen halen. Over hypocrisie gesproken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee veranderd zijn ze niet, hier komen ze altijd op zaterdag en als ik zeg, geen belangstelling bedankt dan gaan ze direct weer weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo opdringerig als vroeger zijn ze in het algemeen niet meer. Ik denk dat dit ook te maken heeft met een veel assertievere houding van de burgerij in het algemeen.
Wegsturen werd vroeger door velen als onbeleefd gezien, waar deze personen maar al te graag misbruik van maakten.
Een nieuwe methode, heb ik gemerkt,( zelf, maar ook van anderen gehoord)is het deponeren van (soms ellenlange!) brieven in de postbus, nadat er ooit een kleine discussie is geweest.
Ik heb zelf van dit soort brieven gehad (die ik overigens ongelezen bij het oud papier werp, omdat ik totaal geen zin in die nonsens-verhalen heb) nadat ik simpelweg iemand had weggestuurd met de woorden: " Ik word niet graag gestoord aan de deur. En bovendien heeft u mij niets te melden. Uw boodschap interesseert mij geen biet."
Toen de brieven bleven komen, heb ik die figuur gebeld, dat het afgelopen moest zijn met die rommel in mijn brievenbus, kwam er toch nog een afsluitend briefje, dat ik wel goed moest beseffen, dat Jezus straks ook geen toestemming zal vragen, als hij weerkomt om onze zonden te vergelden..
Het laatste woord willen hebben. Jakkes, wat een griezel en wat een irritante manier om mensen lastig te vallen. Maar ze zijn gelukkig niet allemaal zo walgelijk. Sommigen vertrekken meteen vriendelijk, wanneer je vertelt geen belangstelling te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen accepteren geen ouderwetse methode, mond open en slikken meer. Ze hebben dat tenminste geleerd, aan de andere kant gebruiken ze nu subtilere methodes om je in de val te lokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Like?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanspreken/aanvallen op het moment dat je jouw schild omlaag hebt. Oude klingon methode,
De Jehova die ik aan de deur heb gehad (ongeveer 6 keer in mijn leven denk ik) waren altijd zeer vriendelijk. Ik stelde ze aan de deur een vraag over God en dan zouden ze het gaan navragen onder elkaar. Ik zag echter nooit dezelfde terug. Naar mijn idee zijn de verhalen over aanhoudendheid overdreven, maar dat zeg ik alleen omdat ik er nog nooit van gehoord heb in mijn omgeving.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik GEEN Jehova's getuige.
Dit gezegd hebbende moet ik mijn waardering uitspreken voor de wijze waarop, de kennis, het inzicht en de manieren van jehova's in het algemeen en die ik ken in het bijzonder uitspreken.
Al die indianenverhalen, ik kan ze niet bevestigen.
Ik heb me de moeite getroost, verschillende groepen te onderzoeken en diepgaand met ze te spreken.
Mormonen , Jehova's , Zevende dag adventisten, Scientology, Pinkster , Volle evangelie, Baptisten, Gereformeerden,, Hervormden , Katholieken.
Wat mij opvalt is dat in zijn algemeniteit de Jehova's behoorlijk consequent toepassen wat ze leren.
Gekloot met kinderen , overspel etc. wordt zwaar aangepakt en niet verbloemd.
Deze mensen hebben steun aan hun geloof en proberen daarvan uit te delen.
Dit doen ze in mijn optiek, in vergelijking met andere denominaties op een integere en respectvolle wijze.
Is hun strategie veranderd, ik vind van niet.
Wel zijn ze met hun tijd meegegaan en komen ze met goede wetenschappelijke onderbouwingen die ik anderen groepen niet zie gebruiken.
Ze hangen "intelligent design "aan , wat ik als gelovige goed kan billijken.
Ze slaan onzin over maar komen wel met gedegen onderzoek.
De angst voor Jehova's acht ik ongegrond, een Jehova in de zin des woords zal geen medemens kwaad doen. Daar kunnen veel Christenen en andersgelovigen nog een hoop van leren.
Toch ben ik geen Jehova's getuige, door mijn pluriforme ervaring bind ik mij niet gauw (meer) aan een geloofsgroep
Maar dit is wat ik vind, na ruim 30 jaar secuur denominaties onderzocht te hebben.
Dus stuur ze gerust weg als u niet over geloof wilt of kunt praten , maar nodig ze gerust uit voor een kop koffie oid.
Kun je ook eens zien hoe gelovigen met respect voor een ander over hun beleving praten EN kunnen luisteren.