Hoe kan je als moslim tot christen gedoopt worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Christen worden is het probleem meestal niet, het schijnt bijna onmogelijk te zijn om je als moslim 'uit te schrijven' omdat er geen registratie bestaat. http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/religie/ex-moslim.19922
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind je het nodig om tot christen gedoopt te worden? Je kan het toch ook gewoon zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriaanv
Mijn reactie op de vraag komt voort uit het feit dat ik in mijn zoektocht naar de Waarheid mij tweemaal heb laten dopen bij verschillende geloofsrichtingen. Ik vertrok zodra ik mij namelijk niet kon vinden in hun geloofsbelijdenis. Intussen weet ik dat het dopen als ritueel slechts een uiterlijk symbool is voor een innerlijke belevenis. “In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered, en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, . .” http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=1+Petr+3 Als iemand bij mij zou komen met deze vraag, zou ik hem dan moeten doorsturen naar een geloofsrichting waar ik niet (meer) achtersta? Een Bijbelstudiegroep zou hier meer soelaas bieden! Maar dit is geen antwoord op zijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sta achter jouw antwoord even verder op deze vraag omdat dit op Bijbelse grondslag is gegeven.
Ik ontken het belang van dopen, vasten, besnijdenis, tienden, e.d. niet, maar naarmate het volmaakte komt zal het onvolkomene afgedaan hebben.
Alle riten en symbolen – het onvolkomene - zijn geen doel op zich maar deze verwijzen naar een diepere, innerlijke betekenis: het volmaakte.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kor+13&id16=1&l=nl&set=10

Antwoorden (4)

Bij de christelijke kerk (naar keuze dus) vragen hoe dit gaat. Waarschijnlijk krijg je een doop, waarbij je geheel of gedeeltelijk in water moet en (ligt aan de stroming) een belijdenis moet doen.
De kerk naar keuze kan daar meer over vertellen aangezien de werkwijze kan verschillen per stroming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volwassenen die katholiek willen worden, volgen een voorbereidingstraject . Dit traject, ook wel catechumenaat genoemd, bereidt voor op het ontvangen van het doopsel en/of vormsel. Per jaar worden in Nederland ongeveer 1000 mensen in de katholieke Kerk opgenomen. Wil je katholiek worden of denkt je hierover, dan kun je je melden bij je plaatselijke parochie."

De opbouw van het voorbereidingstraject is als volgt:

"De eerste periode noemt men het pre-catechumenaat.
Het is een periode van eerste verkondiging waarin de persoon die zich heeft aangeboden om christen te worden geraakt kan worden door het Evangelie. Tijdens deze bijeenkomsten maakt men kennis met de Blijde Boodschap, het christelijk geloof en de Kerk. Degene die zich heeft gemeld stelt zich de vraag wat het voor zijn / haar leven betekent om christen te worden. Deze periode wordt afgesloten met de ‘plechtigheid van de opneming onder de geloofsleerlingen’. Het gezegend worden met het kruisteken en het ontvangen van de heilige Schrift staat centraal. Voortaan is de persoon ‘geloofsleerling’. (...)

De tweede periode is die van de inwijding in het gelovige leven.
Gedurende ongeveer een jaar kan de catechumeen groeien in een persoonlijke relatie met Jezus Christus. (...) De catechumenen worden uitgenodigd om de zondagsvieringen bij te wonen, maar gaan niet ter Communie. Deze periode wordt afgesloten met ‘de plechtigheid van de uitverkiezing’ (...). Voortaan worden ze geen geloofsleerlingen maar ‘doopleerlingen’ genoemd of ‘uitverkorenen’.

De derde periode is die van zuivering en verlichting.
Dit zijn de weken van intense voorbereiding op het ontvangen van de initiatiesacramenten (doopsel, vormsel, eerste Communie /Eucharistie). In deze periode vinden de zogenaamde ‘dooponderzoeken’ plaats. Het is voor de doopkandidaten een innerlijk proces, van hart en geest: je afvragen wat er in jezelf kan genezen en hoe je het goede in jezelf kunt versterken. En natuurlijk is het ook een voorbereiding door gebed en overweging op de viering waarin de doopkandidaat gedoopt wordt, vervolgens gezalfd met chrisma (het Vormsel) en voor het eerst volledig mag deelnemen aan de Eucharistie.

De vierde periode is die van de mystagogie.
Het is de periode waarin de gedoopte verder wordt ingewijd. Het is een begin maken met een blijvende verdieping in het geloof. (...)

Het gaat dus om Initiatie in de heilige Schrift, in het christelijk leven, in de geloofsgemeenschap, in de liturgie en de sacramenten en in het gebed.
Computoon
11 jaar geleden
Ja, je kan als moslim christen worden. Je wordt natuurlijk allereerst christen door "deel te hebben aan Christus", dat je een volgeling van hem wordt. Natuurlijk is het logisch dat je in dat proces ook aansluiting zoekt bij een kerk of gemeente.. Hoe dit in zijn werk gaat kan sterk verschillen. Over het algemeen zul je eerst een bepaalde periode diensten bijwonen en onderwijs (categesatie) volgen. Hierna zul je gedoopt worden, en -afhankelijk van wat voor kerk je aansluiting bij zoekt- waarschijnlijk een geloofsbelijdenis moeten afleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik mij niet vergis moet je, je eerst bewijzen tegenover de Kerk? Je kunt niet een afspraak inplannen zonder van te voren bepaalde diensten bij te wonen, onderwijs volgen, om gedoopt te worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Nonamanis, Inderdaad kun je niet zomaar een afspraak inplannen om gedoopt te worden, alsof het een tandartsafspraak is. Dit heeft niets met bewijzen te maken, maar heeft andere redenen: 1) de reden dat je eerst diensten bijwoont, is omdat je dan kennis maakt met de gemeente waar ja ná je doop deel van gaat uitmaken. Dit is een opdracht van God, je kan het nalezen in hoofdstuk 12 van de Romeinenbrief. Daar vergelijkt de apostel Paulus het met een lichaam: zoals in een echt lichaam alle onderdelen samenwerken, zo moeten christenen 'in een lichaam in Christus' ook èèn zijn.
2) de reden dat je eerst onderwijs moet volgen is om te weten wat je gelooft. Je kan nu misschien wel zeggen dat je Jezus lief hebt, maar als je nog niet goed weet wie Jezus is, dan zou je later in de war kunnen raken. Bovendien heeft God aan de kerk opdracht gegeven "om de leer zuiver te bewaren". Dit betekend dat ze er voor moeten zorgen dat er geen onwaarheden over God of de Bijbel worden verteld. Een van de manieren om dit te voorkomen, is doordenderen goed onderwijs te geven.
3) je hoeft je niet te bewijzen tegenover de kerk; in de kerk zal (als het goed is) niemand aan je intenties twijfelen. Toch worden alle aanwezigen die dag als getuigen gezien: zij zijn vanaf dat moment je verplicht aan deze dag te herinneren als je dingen doet die niet Pasen bij een Christelijk leven.
4) Jezus vraagt ons zelf om een belijdenis af te leggen: " iedereen die Mij zal belijden bij mensen, die zal Ik belijden bij mijn Vader die in de Hemel is.
Een bekering tot christen is allereerst een zaak van het hart.

Er staat in de Bijbel - bekeer je en ontvang vergeving van je zonden, laat je dopen en wordt vervuld met de Heilige Geest”.
Dit is de blijde boodschap over de redding van de mens die de Here Jezus accepteert als zijn Verlosser.

Je kunt je in elke kerk of gemeente laten dopen, maar het verstandigst is dit te laten doen door onderdompeling. ( krijg je later ook geen twijfels of je het goed is gebeurt )
Dit gebeurt veelal in (vol) evangelie gemeentes of baptisten gemeentes.

Door de volledige onderdompeling - sta je als het ware op met Christus in het nieuwe leven.

(als je Bijbelteksten wilt hebben kan ik je die geven )