Wilde Jezus dat hij geëerd werd?

Dus zoals gelovigen hem zijn gaan eren in de loop der tijd?
Zijn daar uitspraken over gedaan in de geschriften, die naar zijn woord zijn opgeschreven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben heel christelijk opgevoed,maar.....
in de loop der jaren ga je toch eens nadenken over alles wat er in de kerk gezegd word.
ik denk ook dat het christendom ontstaan is vanuit een soort sekte.
en er puur is om mensen te onderdrukken en bij elkaar te houden uit angst.
ga je ermee naar bv een voorganger krijg je als antwoord:tis een kwestie van geloven.
alleen heeft dat alles wel een hele rare bijsmaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reactie
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat betreft je verwijzing naar geschriften:
Ik heb het antwoord niet paraat, maar ik heb een vermoeden dat de gnostische geschriften je de goede kant op kunnen helpen (de zgn. Nag-Hammadi boekrollen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sweet quinty ik weet niet uit welke kerk je komt.. Maar God heeft de mens een vrije wil gegeven om Hem te dienen. Zie het als je een gedwongen huwelijk waarbij er geen wederzijdse liefde is, dat willen wij ook niet. God houdt van de mens en ook van jou.
God is liefde en heilig, maar door de zonde op aarde kon hij geen relatie met ons aangaan.
Door de komst van Jezus Christus en het kruis is de weg open om God te naderen. Nader tot God en Hij zal tot jouw naderen en Hij wil een relatie met je aangaan, zoals een Vader met zijn kind.

Antwoorden (7)

jezus is naar de aarde gekomen om de zonden te vergeven. Jezus heeft gezegt: `Ik ben niet gekom om gedient te wordenmaar om de mens te dienen` Dit heeft Hij gedaan: Hij is gestorven aan het kruis (maar naar 3 dagen weer opgestaan!!!!!). De mens moest natuurlijk wel God, De Vader dienen. Natuurlijk heb je dan nog de Drieeenheid: God, Jezus en de Heilige Geest. Natuurlijk wordt Jezus nu ook geeerd.
Jezus is dus niet gekomen om geeerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt drie keer het woord natuurlijk, maar zo natuurlijk vind ik het eigenlijk niet.
Ja, als je het mij vraagt wel. Jezus was in de overtuiging dat hij de zoon van God was, sterker nog de Vader was in hem, hij vraagt meermalen om God te eren en daarmee dus ook zichzelf. Er zijn verschillende uitspraken te vinden die naar 'zijn woord' zijn opgeschreven, die staan in de welbekende Bijbel, maar, zoals bekend, is dat een discutabel boek.

Ik baseer mijn antwoord op de volgende uitspraken:

In Johannes 10:38 zei hij: 'Maar als ik dat wel doe en u mij toch niet gelooft, geloof dan tenminste mijn werk. Dan zult u zeker weten dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben.’

Jezus zei over zichzelf: 'Ik ben het leven' (Joh. 14:6). En ook: 'Ik ben de opstanding en het leven, wie in Mij gelooft zal leven, ook wanneer Hij sterft'. Jezus riep dus op tot geloof in Hemzelf. Jezus zei van zichzelf dat Hij uit de hemel was neergedaald op aarde (Joh. 6:51; 8: 14) en dat Hij door God gezonden was (Joh. 7:16, 33).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieruit blijkt weer dat de bijbel gewoon mensenwerk is en niet het woord van god. Want in dat zelfde bijbel zegt Jezus: Johannes 14:28:
Gij hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en Ik kom tot u [terug]. Indien gij liefhadt, zoudt gij u verheugen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik Marcus 10:18:
Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Jezus was een belangrijke profeet die het boodschap van god moest overbrengen aan de mensheid. Een simpele, pure boodschap, namelijk dat er maar één god is en dat wij hem moeten dienen. Het christelijk geloof is monotheïstisch. En ook Jezus heeft dit meerdere malen duidelijk gemaakt. Spreekt de heilige drie-eenheid dit dan niet tegen? Overigens werd de leer van de goddelijke drie-eenheid pas in de 4e eeuw tot dogma verheven. Daarvoor kenden ze dit begrip niet. Door Jezus als god te zien of de zoon van god zijn de mensen afgedwaald van zijn ware boodschap. Daarom heeft god na Jezus Mohammed gestuurd als zijn laatste profeet. Hem is het wel gelukt om de ware boodschap van god over te brengen aan de mensheid. In de Koran staan verschillende verwijzingen naar de afwijzing van Jezus als Zoon van God. De twee sterkste afwijzingen staan in Soera De Vrouwen 171: Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: 'Drie (in één).' Houdt daarmee op, dat is beter voor u) Soera De Tafel 73:
Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen godheid dan de enige God
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektra/ de Bijbel verklaart zichzelf.. wie zoekt zal vinden Mat 7 vs 7 de grondtekst is zelfs ijverig zoeken.. voor wie klopt zal worden opgedaan. Om een eenvoudige vergelijking voor je te maken. Kijk naar de zon, deze is ver weg, er slechts 1 zon in ons zonnestelsel.
Toch is er licht en warmte op aarde.
Het Licht van God is de Here Jezus wat op aarde kwam.
Vergelijk de warmte met de Trooster als de Heilige Geest. De Here Jezus is het Gezicht van God op aarde.
Afgoderij betekend het dienen van andere goden die niet de God van de Bijbel zijn. Afgoderij betekent ook het verafgoden van iemand of iets. Er zijn mensen die zichzelf aanbidden en er zijn mensen die geld aanbidden. Elke vorm van aanbidding die niet aan God is, kunnen wij als afgoderij bestempelen.

Jezus Christus is de enige weg, onze God, onze Verlosser. Hij is de enige die wij mogen aanbidden. “Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.”(Joh 14:6). Het dienen van andere goden die niet Jezus Christus is, is afgoderij, en deze wordt door God heel zwaar gestraft (zie Ex 20:5). (de drie eenheid).

Er zijn talloze religies die andere goden aanbidden, denk aan het Katholicisme, Moslim religie, Boedhisme etc. Al deze religies dienen niet dezelfde God van de Bijbel. Het is heel belangrijk om te weten dat niet alle religies tot dezelfde God leidden. Lees maar de geschiedenis van deze erop na, en je zult gauw tot de ontdekking komen dat de oorsprong van de goden in deze religies toch echt niets met Jezus Christus te maken heeft.

Een goed voorbeeld hiervan is de verering van Maria binnen het Katholicisme. Deze religie beweert dat zij de enige middelaar is tussen hemel en aarde. Dat is een leugen want God heeft bepaald dat Jezus Christus de enige middelaar is tussen hemel en aarde: “Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.”(1 Tim 2:5).

“Vervloekt is de man, die een gesneden of gegoten beeld maakt, een gruwel voor de HERE, het maaksel der handen van een werkman, en dit in het verborgene opstelt. En het gehele volk zal antwoorden: Amen.”(Deut 27:15)

Afgoderij heeft te maken met een veel diepere zaak van het hart. Het nummer-een idool onder Gods volk is niet overspel, pornografie of alcohol. Het is een veel krachtiger begeerte dan dat. Wat is deze afgod? Het is een strevende ambitie naar succes, en het heeft zelfs een eigen doctrine om dit te rechtvaardigen.

Zoals ik het lees als atheist is er veel voor te zeggen (met een beroep op de bijbel)dat ook een verafgoding van Jezus Christus middels beelden ,enzovoort niet is toegestaan.We weten van de beeldenstorm enzovoort.

citaat;
“Hij die sterft met de meeste speeltjes – wint”. Tragisch genoeg zijn veel Christenen ook gevangen genomen door dit streven. Wat zijn we toch ver afgedwaald van het evangelie van leven door te sterven aan .

er zijn vele zienswijzen (welke is de absolute waarheid)groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besmet met de drie-eenheidsbacterie? (LOL)Verder haal je wel enkele harde waarheden aan! Jezus is niet God.
Jezus is de enige bemiddelaar tussen God en de mens. (1 Timotheüs 2:5-6) . . .Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus, die zichzelf gegeven heeft als een overeenkomstige losprijs voor allen . . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige goede antwoord trysocio! +10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens, al geef ik geen min. Trysocio heeft, als atheïst, het een en ander opgezocht, maar kent niet werkelijk de inhoud van de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U zegt dat er maar één middelaar is geweest tussen god en de mensen. Wat waren de vorige profeten zoals Mozes, en Noah dan. Zij brachten toch ook het boodschap van god over aan de mensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Elektra88 Neen dat heb ik niet gezegd.
Mozes was inderdaad de middelaar van het Wetsverbond tussen Jehovah God en de natie Israël,enz... Maar toen Paulus zijn brief schreef ,en tot in onze tijd ,is dit nog niet veranderd ,dat 'Jezus de middelaar tussen God en de mensen is'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb dan nog één vraag aan u. Waarom is het zo belangrijk wat Paulus schreef of zei? Weet zelf vrij weinig van Paulus af. Wel weet ik dat hij een actieve vervolger was van de eerste eeuwse christenen, door hen te laten opsluiten en in sommige gevallen te laten doden (bron Wiki) en ook dat hij zich later heeft bekeerd omdat hij goddelijke visioenen zou hebben gekregen. Nou kan ik zelf niet begrijpen dat iemand als Paulus de eer kreeg om iets goddelijks te zien (visioenen). Zoiets zou toch alleen voor diegene bedoeld moeten zijn die al oprecht in god geloven? Anders is het toch geen geloof meer? Ik hoop niet dat mijn vraag beledigend overkomt, want dat is echt niet mijn bedoelen. Heb respect voor iedereen en zijn geloof. Vind het alleen boeiend om te horen waarom mensen in bepaalde dingen geloven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoelen=bedoeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal eens met adriaan!
De enige bron die waaruit we dienen te verwijzen is de H.Schrift,en daaruit leren we dat het inderdaad gepast is Jezus de eer te geven die hem toekomt.

In Johannes evangelie staat het als volgt:

(Johannes 5:22-24) . . .Want de Vader oordeelt volstrekt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon toevertrouwd, 23 opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. Hij die de Zoon niet eert, eert de Vader niet, die hem heeft gezonden. 2 Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Wie mijn woord hoort en hem gelooft die mij heeft gezonden, heeft eeuwig leven, en hij komt niet in het oordeel, maar is uit de dood tot het leven overgegaan.

Er is natuurlijk een hemelsgroot verschil tussen eren en aanbidden.
De enige die we mogen aanbidden en waar Jezus ook talloze malen heeft naar verwezen is zijn vader Jehovah.

Jezus zei in
(Mattheüs 4:10) . . .Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige juiste antwoord! Alleen de Heilige Schrift (oftewel: de Bijbel) vertelt ons wie Jezus is en wie God (JHVH) is. Door de Bijbel nauwkeurig te onderzoeken komen we te weten wat de juiste manier is om God te aanbidden en Jezus Christus als onze Heer te eren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Er is natuurlijk een hemelsgroot verschil tussen eren en aanbidden'' plusje +
Nee, ik denk dat andere mensen dat er later van gemaakt hebben.

Maar tijdens het lezen van de bijbel (gedurende 20 jaar chr. onderwijs/opvoeding) heb ik nooit de indruk gekregen dat Jezus erom zou vragen, om zelf geeerd te worden. Integendeel zelfs, ik denk dat hij daar veel te bescheiden voor was
12 jaar geleden
Eerst moeten we beseffen wie Christus daadwerkelijk was.
In Jesaja is geschreven meer dan 700 jaar vóór het leven van Christus.
Jesaja 7:14: “Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw ( maagd ) is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen”.

“Immanuël” betekent letterlijk: “God met ons”. Zie ook Matteüs 1:23; De Here Jezus was “God met ons”.

Jesaja 9:6: “Een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven; de heerschappij rust op zijn schouders. Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman, Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst".
De Christus zou een Goddelijke aard bezitten.

Jezus werd als baby door de Magiërs vereerd
Matteüs 2:11: “Ze gingen het huis binnen en vonden het kind met Maria, zijn moeder. Ze wierpen zich neer om het eer te bewijzen. Daarna openden ze hun kistjes met kostbaarheden en boden het kind geschenken aan: goud en wierook en mirre.”

De beweringen van Jezus over Zichzelf
Johannes 8:58-59: "‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien.
Dit was een krachtige dubbele claim van Jezus: ten eerste dat Hij al vóór Zijn menselijke geboorte bestond en feitelijk (als God) levend en aanwezig was vóór de tijd van Abraham, ten tweede dat Zijn titel "ik ben" was wat dezelfde titel als God in Exodus 3:14

Een andere bewering van Jezus over Zijn goddelijkheid
Johannes 10:30-33: “‘En de Vader en ik zijn één.’ Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’”

Het zou niet duidelijker gezegd kunnen worden dan hier: de schrift geleerden begrepen de aanspraak die Christus maakte op de Goddelijkheid.

Joh 17 vers 21b Vader, U bent in Mij en Ik ben in U.
Laat hen zo ook in Ons zijn.

Johannes 20:27-29: “En daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’ Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’ Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je.
Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven!!!

Johannes 10:30-33: “‘En de Vader en ik zijn één
Daarom als men Christus aanbidt richt men zich tot God.
1 Joh 5 vers 12 zegt Wie de Zoon heeft het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus (vrede zij met hem) heeft nooit gezegd dat men hem moet dienen. Er kan niet één uitspraak van hem in de gehele Bijbel worden gevonden waarin hij zegt: "aanbidt mij."

Hoewel Jezus (vrede zij met hem) vele wonderen verrichtte, gaf hij zelf toe dat de kracht die hij had niet van hemzelf was, maar afstammend van God. Hij (vrede zij met hem) zei: “Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De Zoon kan niets van Zichzelven doen, tenzij Hij den Vader dat ziet doen; want zo wat Die doet, hetzelve doet ook de Zoon desgelijks.” (Johannes 5:19) en hij herhaalde nogmaals: “Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.” (Johannes 5:30)

Jezus (vrede zij met hem) zegt in Lukas 22:42: “…doch niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede.”

In Johannes 5:30 zei hij (vrede zij met hem): “Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Koran is duidelijk wat betreft de kruisiging en de zogenaamde dood aan de kruis. Zie de Koran 4:157.

Nu wat betreft de Bijbel: die claimt hetzelfde. Namelijk dat Jezus niet aan het kruis is gestorven. Nu u tweede bewering namelijk: "Zelfs zijn discipelen waren verbaasd dat Jezus opstond uit de dood." De reactie van de discipelen vinden we in Lukas 24:36-42: "Terwijl zij over deze dingen spraken, stond hijzelf in hun midden en zei tot hen: „Vrede zij U.” Omdat zij echter schrokken en vrees hun had aangegrepen, meenden zij een geest te aanschouwen. Daarom zei hij tot hen: „Waarom zijt GIJ verontrust en waarom komt er twijfel op in UW hart? Ziet mijn handen en mijn voeten, dat ik het zelf ben; betast mij en ziet, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals GIJ aanschouwt dat ik heb.” En toen hij dit zei, toonde hij hun zijn handen en zijn voeten. Maar toen zij het uit louter vreugde nog niet geloofden en zich verwonderden, zei hij tot hen: „Hebt GIJ hier iets te eten?” En zij reikten hem een stuk geroosterde vis aan; en hij nam het en at het voor hun ogen op." Nu merken we dat Jezus volgens de Bijbel nooit letterlijk is gestorven, omdat wie sterft volgens de leer van de Bijbel niet meer aards is, maar spiritueel (zoals een geest); Jezus bewijst juist het tegenovergestelde dat hij juist geen geest is, maar dezelfde Jezus zoals altijd en hij had honger en at. Dus wat wil Jezus hiermee bewijzen? Waar het hier op neer komt is dat Jezus zogenaamd waarschijnlijk aan het kruis flauw was gevallen of zelfs in een lichte coma was geraakt, en wij weten dat een diepe slaap of afwezigheid van de ziel volgens de leer van de Koran en de Bijbel een kleine dood is, maar niet werkelijk. En zo is/was dat ook met Jezus zijn "dood", die was niet werkelijk, maar figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zien we bijv. ook bij het meisje dat Jezus "opgewekt" had in Lukas 8:52-56: "Maar de mensen waren allen aan het wenen en zich in droefheid om haar aan het slaan. Daarom zei hij: „Houdt op met wenen, want zij is niet gestorven, maar slaapt.” Hierop lachten zij hem uit, want zij wisten dat zij was gestorven. Hij pakte haar echter bij de hand en riep: „Meisje, sta op!” En haar geest keerde terug, en zij stond ogenblikkelijk op, en hij beval dat men haar iets te eten zou geven." Het Griekse woord term dat hier gebruikt wordt voor gestorven is: ἀποθνῄσκω/apothnēskō wat 100% DOOD betekent, en dat was het meisje niet (wat wel het geval was bij Lazarus in Joh.11:14) maar ze sliep en het Griekse woord/term dat hier gebruikt word voor slaap is: καθεύδω/katheudō wat tegelijk ook de betekenis heeft van een kleine dood (zoals een diepe slaap). Zo zien u maar dat de Griekse tekst verschillende woorden/termen gebruikt voor de term DOOD, en soms refereert het werkelijk naar de dood, maar soms ook niet. En zo is/was dat ook met Jezus zijn "dood" die was niet werkelijk (zoals de Joden en Romeinen dachten), maar figuurlijk. Daarnaast zijn er veel meer tekennen/bewijzen dat Jezus (zijn lichaam) levend van het kruis is gehaald dan dat hij was overleden. Daarna is Jezus ook nog eens opgevangen en verzorgd door verschillende personen die hem liefhadden. Het is niet voor niets dat de mannen die Jezus verzorgden tegen de vrouwen zeiden: Waarom zoekt gij de levende onder de doden?Hij is niet hier, maar is opgewekt (Lukas 24:5) Het Griekse woord/term voor opgewekt is: ἐγείρω/egeirō wat op het eerste plaats betekend: opstaan uit de slaap, en niet ἀνάστασις/anastasis wat herezen/opstaan uit de dood betekent. Dus Jezus is nooit gestorven aan het kruis, maar
"daarna is hij levend opgenomen ter hemel.(Mar.16:19/Luk. 24:51)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste adriaanv, ik heb u uitleg gelezen, maar dit is zoals u schrijft 'uw uitleg' en niet de uitleg van de Bijbel. U heeft ook geen Bijbelverzen aangehaald ter ondersteuning van uw bewering. De Bijbel zegt over het begrip 'opstanding' of in andere woorden het opgewekt worden: "...Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt..." [1 Korinthiërs 15:44] Dus geen vlees, botten en bloed, maar een geestelijk lichaam wat je niet kunt betasten. Zie ook 1 Korintiërs 15, verzen 47 en 50. Ik zal nogmaals aanhalen wat Jezus zelf zegt in Lukas 24: 36-41: "...En terwijl zij hierover spraken, stond hij zelf in hun midden; en zij werden ontzet en verschrikt en meenden een geest te aanschouwen. Doch Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij ontsteld en waarom komen er overwegingen op in uw hart? Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet dat ik heb. [En bij dit woord toonde hij hun zijn handen en voeten]. En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets te eten? Zij reikten Hem een stuk van een gebakken vis toe. En Hij nam het en at het voor hun ogen..." Jezus zegt dat een geest geen vlees en beenderen heeft. Jezus zegt ook dat hij wel vlees en beenderen heeft. Hij zegt ook "betast mij." Toen ze hem nog niet helemaal geloofden at hij. Hij at. Waarom at hij? Om te bewijzen dat hij leefde als een mens en niet als een geest. In 1 Korintiërs 15:44 (zie hierboven) staat dat een opgewekt lichaam een geestelijk lichaam is. Dus de conclusie die we moeten trekken is dat Jezus niet opgewekt is en dus niet gestorven is aan het kruis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan hier nog zoveel over geschreven worden, over bijv. de drie verschillende verhalen in de Bijbel over de opstanding. Mocht u de tijd vinden, lees Matteüs 28: 1-10, Marcus 16:1-8 en Lukas 23:56b tot 24:12 en u zult weer andere feiten lezen in Johannes 20:1-18. Drie verschillende verhalen over de opstanding in één Bijbel. Dit komt omdat de auteurs geen ooggetuigen waren; deze verhalen zijn via via overgeleverd. Men heeft horen vertellen. De verschillen van de kruisiging en de opstanding laten zien dat dit vermoedens zijn, zoals de Koran ook zegt: "...En (wegens) hun uitspraak: "Wij hebben de Masieh Iesa (de Messias Jezus), zoon van Maria, gedood." Maar zij doodden hem niet en zij kruisigden hem niet, maar iemand die voor hen op hem leek. En voorwaar, degenen die daarover van mening verschillen, twijfelen daar onderling over. Zij hebben daar geen kennis over, zij volgen slechts vermoedens, en zij zijn er niet van overtuigd dat zij Iesa gedood hebben. Maar Allah heeft hem juist tot zich opgeheven. En Allah is Almachtig, Alwijs." [Hoofdstuk 4, verzen 157-158]