wat is het verschil tussen een Nederlands gereformeerde kerk en een 'gewone'gereformeerde kerk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7.3K

Antwoorden (4)

Geen. Je hebt de Nederlands Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken Nederland. Daaronder heb je verschillende stromingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er geen verschillen zouden zijn, zouden ze ws in hetzelfde gebouw zitten, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
appeltje: daarom wordt ook niet het verschil tussen hervorm en gereformeerd gevraagd, maar tussen gereformeerd en Nederlands gereformeerd.
er zijn zelfs nog veel meer gereformeerde stromingen!
de verschillen zijn soms maar klein, maar blijkbaar toch onoverbrugbaar.
al zijn er plaatselijk wel samenwerkingsverbanden.

Toegevoegd na 13 minuten:
het is heel lastig om exact antwoord te geven op wat de veschillen nu precies zijn, want vaak gaat het om details( wat er wel of niet in een dienst aan bod moet komen en welke liederen je we of niet moet zingen).
de grootste verschillen zitten hem wel in wel of geen vrouwen in het ambt en de verschillende gedachten over de doop (kinder/volwassendoop en wel of niet "levenslang"geldig). ook over de uitverkiezing bestaan verschillen en de ene kerk is gewoon wat "vrijer"in de opvattingen dan de ander.
kijk maar eens gewoon in mijn link en daar kun je elke kerk weer apart aanklikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een beetje verwarrend, omdat in de naam van beide kerken het woord Nederland(s) voorkomt.

De "gewone" Gereformeerde Kerk, officieel de Gereformeerde Kerken in Nederland, bestaat net zoals de Nederlands Hervormde Kerk eigenlijk niet meer, omdat ze opgegaan zijn in de PKN, de Protestantse Kerk Nederland.

Een uiterst klein groepje plaatselijke Gereformeerde Kerken in Nederland, kon zich niet vinden in de fusie van 2004 en ging verder onder de naam Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland. Je kunt dit enigszins vergelijken met de Nederland Hervormden die het ook niet eens waren met de fusie, en verder gingen onder de naam Hersteld Hervormde Kerk. Met het verschil dat het bij de gereformeerden hoofdzakelijk om zakelijke dingen ging (gebouwen, geld, structuur) en bij de hervormden hoofdzakelijk om het principe en de leer.

De Nederlands Gereformeerde Kerk is een heel ander verhaal. Onder leiding van Klaas Schilder, kon een vrij grote groep gereformeerden zich niet meer vinden in de leer van de kerk. In 1944 leidde dat tot een afsplitsing, en ontstond de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt.

De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt kon de boel ook niet goed bijelkaar houden, en dat leidde in de jaren '60 tot een nieuwe afsplitsing, de zgn. buitenverbanders. Sinds de jaren 80 heet die groep de Nederlands Gereformeerde Kerk.

Sinds een jaar of 10 zijn er samenwerkingsverbanden van de Nederlands Gereformeerde Kerk en de Christelijk Gereformeerde Kerk, een afsplitsing uit 1892. En nu maar hopen dat je het nog een beetje kunt volgen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het goed volgen dank je. Weet je toevallig ook waarom ze zich in 1944 afsplitsten? Met andere woorden; wat voor inhoudelijk verschil heeft de Ned. geref. kerk met de anderen? (en dan snap ik het nog niet hoor, want ik las op de site van NGK dat in de NGK kerken er ook weer heel veel verschillen zitten...pfff) Wat ik dus zoek is; waar staat de NGK voor, waarom is het niet identiek aan de gewone gereformeerde kerken...sorry als ik moeilijk doe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmaking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je doet helemaal niet moeilijk hoor! Leuk dat dit je interesseert. Waarom de scheuring?
Het kwam door Abraham Kuyper. Hij legde theologisch eigenlijk alles vast, en daar kon bijna niet meer vanaf geweken worden. Het verschil van mening ontstond
voornamelijk over het "genadeverbond". En dat is bijna niet uit te leggen. Het heeft te maken met doop en uitverkiezing. De doop is een teken van het verbond,
en Kuyper stelde dat de uitverkiezing is opgericht met de uitverkorenen. De vraag rees, wat er zou gebeuren als een gedoopte toch een goddeloze zou blijken te zijn. Zou hij dan uitverkoren zijn of niet? Een goddeloze kan niet uitverkoren zijn, maar een gedoopte valt onder het verbond. En dat is een belofte. Schilder (en Greydanus) vonden van niet, en de aanhanger van Kuyper wel. Dat leidde tot schorsing van Schilder en Greydanus en wat het begin van de scheuring.
Zij vonden dat voor dat vraagstuk een gekunstelde oplossing was gekozen. De volgende scheuring in 1969 had te maken met de aanname dat de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt de enige ware kerk zou zijn. Sommigen vonden van wel en sommigen konden zich daar niet in vinden. Tegenwoordig vindt bijna niemand dat meer. Wil je echt alles weten, dan moet je er echt even voor gaan zitten, want het is bar ingewikkeld! ;-)
http://www.ngk.nl/gesch.html
Er is overigens ook een GVK forum. Daar zou je ook al je vragen kunnen stellen. Ze weten het daar nog veel beter dan ik..... Het zal je wel duidelijk zijn, dat ik dit soort zaken interessant vind, maar tegelijkertijd verbaas ik me er weer over, hoe het in vredesnaam toch mogelijk was, dat in de oorlogsjaren zo'n kerkscheuring over pietluttigheden plaatsvond. Je zou zeggen, dat die mensen toen wel wat anders aan hun hoofd hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het trieste is dat de scheuring hele dorpen en families uit elkaar heeft gedreven en dat is nu, jaren later (bij ons op het "platteland") nog steeds merkbaar.
Door de bank genomen is de Nederlands Gereformeerde Kerk in theologisch opzicht iets traditioneler dan de Gereformeerde Kerk (die inmiddels alweer een tijdje deel uitmaakt van de PKN, na een landelijke fusie in 2004, de apotheose van 40 jaar praten).
Kerken waar zogeheten 'vrijdenkerij' niet als deugd en voorwaarde, maar als bedreiging geldt, zijn grofweg: een conservatief smaldeel binnen de NGK en de PKN; de hervormden en luthersen die niet meededen aan de PKN in 2004; vrijwel de volledige evangelische hoek (baptisten, pinkstergemeenten, etc) en de volledige reformatorische hoek (CGK , Ger. Gem, etc.).

Het andere uiterste zijn de kerken die de Bijbel zo sterk relativeren dat vooral de mens en de maatschappij leidend zijn, zoals de Remonstranten.
Een andere tendens: veel ruimte voor het gevoel betekent vaak conservatief; veel ruimte voor het verstand betekent vaak progressief. De reformatorische kerken vinden zowel het gevoel als het verstand verdacht: 'de duivel, de wereld en het eigen vlees' mijden ze.

De snelst merkbare verschillen, zoals de sfeer en de stijl van de diensten (formeel of informeel, rigide of flexibel/chaotisch, etc) zijn vooral afhankelijk van de specifieke kerkgemeente waarmee je te maken hebt. Die kun je dus het best peilen door er gewoon een keer te gaan kijken en luisteren.

Er zal daarnaast per kerk anders gekeken worden naar theologische, ethische en culturele kwesties: 'top-down' of juist 'grass roots' meningsvorming, abortus en euthanasie, vrouwelijke officials, lhbtqia+, racisme en dergelijke. Hoewel dit maatschappijbreed de meest levendige discussies zijn, bepalen ze niet de essentie van een kerkelijke identiteit. Je zult op de site van een bepaalde kerkgemeente dan ook zelden tot nooit een checklist aantreffen als: 'je ketterse ideeën zijn bij ons geen probleem, zelfs niet als je euthanasie soms best oké vindt en eigenlijk meestal niet in de hemel gelooft, en sowieso niet in de hel.' Terwijl er binnen de kerken die je noemt inmiddels vast heel wat mensen zijn die er zo over zijn gaan denken. Dat komt waarschijnlijk vooral doordat dit soort hete hangijzers snel verdeeldheid zaaien, terwijl je in je kerk (eigenlijk) juist plaats wilt bieden aan al deze groepen.
Toegevoegd op 17 februari 2020 13:15: tekst