Hoe kun je, vanuit het Christendom gezien, het bestaan van andere godsdiensten verklaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alweer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had de vorige verwijderd, kwam erachter dat de vraag niet helemaal klopte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Mijn antw. blijft hetzelfde :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk opnieuw plaatsen zodat anderen het ook kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt dat het christendom de basis is voor alle andere godsdiensten? Ga theologie studeren, dan kom je er snel achter dat het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lavender moet inderdaad beter lezen... je kunt het namelijk ook achteruit zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
noAnswer, als je een echt goed, goed begrijpbaar, duidelijk en 100% wetenschappelijk inzicht wil laten doordringen tot jezelf, lees dan het boek: Escher Gödel en Bach, van Douglas Hofstadter. Het is een dik boek, maar met misschien de eerste 100 bladzijdes kun je de essentie al opgesnoven hebben. Het is een magistraal boek, met uiterste enthousiasme geschreven over dit ene onderwerp: recursie. Het is een fundamenteel principe, en volgens mij dus datgene waar je naar op zoek bent. Echt doen hoor, er gaat dan een wereld voor je open!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo vanuit het Christendom gezien? Waarom zou je dit vanuit het Christendom bezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp de essentie van de vraag niet, wat bedoeld u?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@leon01, TS laat dat zij moeite heeft met het begrip van systeemgrenzen. Dit past zij toe op deze occurrence.

Antwoorden (4)

Ieder volk dat zich zover heeft ontwikkeld dat er een besef van transcendentie is, een besef dat er meer is tussen hemel en aarde, heeft ook een godsdienst: een geheel van waarden en normen die een door een hogere macht worden beheerst. Er zijn natuurgodsdiensten, er is veelgodendom er zijn culturen waar men ""wegen"" heeft om tot het hogere te komen, zoals bv Boeddisme of Taoisme.
Het Christelijk geloof is voortgekomen uit het Jodendom, waar de Wet het hoogste was, die gegeven was door de Ene God. Het hebben van maar een God is al bevrijdend t.o.v. volkeren die overal goden in zagen, wat doodvermoeiend en beangstigend kan zijn.
Ik heb een rabbi van de Joodsliberale gemeente horen zeggen: binnen het Jodendom wordt Jezus gezien als een rabbi die flink aan de weg heeft getimmerd. En uiteraard is dat zo. Jezus hield onverkort aan de Wet, maar waarschuwde voor de navolging van de letter van de wet, en niet het zoeken van de zin en de betekenis van de wet.
Vervolgens heeft hij een aantal heel belangrijke waarden voor ons voorgeleefd.

Ik ben een christen en zo kijk ik er tegenaan.

Het Christendom bestaat niet. Er is wel de verzameling van mensen die Jezus willen volgen.

Er is allerlei cultuur onderzoek naar dit onderwerp gedaan. In de bibliotheek is er veel over te vinden.
Op internet minder. Ik zal morgen in mijn eigen kast een boek zoeken om aan te bevelen.

Toegevoegd na 10 uur:
De klemtoon ligt op Het in de zin: Het Christendom bestaat niet. Alle dommen bestaan niet, maar zijn een verzamelnaam van buitenstaanders. Ik ben geen lid van het Christendom, maar een Christen, die het voorbeeld van Christus probeert, met heel veel vallen opstaan, en meestal lijkt het er niet op, na te leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je punt, maar ik vind het te ver gaan om te zeggen dat het christendom niet bestaat.
amc
11 jaar geleden
Christendom, jodendom, Islam, Boeddhisme en noem maar op; ze bestaan echt!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie sowieso niet hoe dit antwoord andere religies verklaart vanuit het oogpunt van het christendom...
In de Bijbel in het Oude Testament worden ook al volken genoemd met andere godsdiensten. Dat zijn dan volken die "afgoden"aanbidden. In het Nieuwe Testament worden de Joden genoemd die dan wel dezelfde God aanbidden maar toch geen Christenen zijn. De eerste Christenen waren Joden die in Christus geloofden. Met Pinksteren kregen de Christenen de boodschap om het geloof te verspreiden. Dat houdt in dat er mensen (met geloven) zijn die nog niet van Christus gehoord hadden. Ook waren er mensen die wel van Christus gehoord hadden maar er niet in geloofden en zelfs de Christenen vervolgden. De bekendste van allen is Saulus en pas toen hij op weg naar Damascus het licht zag, bekeerde hij zich en werd de beroemde apostel Paulus. In het woord bekeren zit ingesloten dat de Christen erkenden dat er ook mensen waren met andere geloven. Sommige stromingen in de Christelijke kerk zeggen dat Christenen "uitverkoren" zijn en dat de anderen dus pech gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe verklaar je die andere religies, dat is de vraag. Je zegt in feite niets, alleen dat ze er zijn/waren, maar dat werd in de vraag in feite ook al genoemd.
Ja dat kan. Lees de bijbel maar zou ik zeggen.
Sommige heidense godsdiensten zijn door mensen bedacht uit hun eigen begeerten, angsten of bijgeloof. Dit zie je keer op keer weer terugkomen in de bijbel.
Sommige godsdiensten zijn door mensen dusdanig veranderd of verbasterd dat er vrij weinig van de originele boodschap over is.
Het is grappig om te zien dat veel godsdiensten verspreid over de hele wereld veel verhalen delen(bijvoorbeeld de zondvloed). Dit duidt op een gemeenschappelijke bron van zo'n verhaal. Dit is een combinatie van de eerste twee.
Ook staan er in de bijbel teksten die er op duiden dat het zoeken naar een hogere macht vastligt in de menselijke natuur. Dit is ook vrij logisch als je kijkt naar hoe en waarom de mensheid is geschapen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde als je vanuit de Islam tegen andere godsdiensten aankijkt. Het ligt er net aan in welk werelddeel je woont en wat jouw achtergrond is.

Het Christendom is de grootste en meest verbreide godsdienst ter wereld. De meeste Christenen zijn te vinden in Europa, de V.S., Midden-en Zuid Amerika en Australië. Ook in Afrika hebben de missionarissen hun sporen achtergelaten. In Azië heeft het Christendom de minste invloed gehad, uitgezonderd de Filippijnen en Zuid-Korea.
Eigenlijk zou je dus niet het Christendom als alles omvattende religie moeten zien want als je het goed bekijkt is eigenlijk het Jodendom de religie van waaruit het geloven in één God ontstond.

Het Jodendom is namelijk de oudste religie van de drie geloven die in één God geloofden. Het Christendom en de Islam zijn de twee anderen en deze stamden van het Jodendom af.

Omdat jij in Europa woont waar het Christendom het meest verbreide geloof is, ga jij er dus vanuit dat er maar één godsdienst de ware is en elke andere telt eigenlijk niet mee. Zou je in Azië zijn geboren en met een heel ander geloof om je heen zijn opgevoed, zou je je misschien afvragen waarom er nog andere godsdiensten zijn buiten die godsdienst die bij jou het meest voorkomt.
Dan zou je hier misschien ook een verklaring voor zoeken en zou het Christendom ook één van de velen zijn.

Het feit ligt er dat Jesus van Nazareth een Jood was en na zijn herrijzenis zijn woord verspreid werd en vele aanhangers vond, deden de Romeinse keizer Constantijn de Grote het Christendom tot Staatsgodsdienst verheffen.
Het Christendom werd dé godsdienst van het Romeinse Rijk en ging zo een grote toekomst tegemoet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'christenheid werd de godsdienst van het Romeinse rijk.
Dit was niet het christendom,waar Jezus van had gezegd: (Johannes 17:16) . . .Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maar moslims geloven niet dat de islam afstamt van het jodendom. Moslims geloven dat de islam is ontstaan toen Allah/god de wereld, het heelal, Adam en Eva, de Djins (soort geesten) en Satan schiep.
Islam betekent Overgave aan de Ene God. Moslims geloven dat Adam de eerste mens en de eerste profeet was op de aarde.Na hem stuurde Allah elke keer weer nieuwe waarschuwers/Profeten naar de Aarde om de mensen eraan te herinneren dat er maar 1 God is. Zoals bijv. Noach, Mozes, Abraham, Jezus en de laatste profeet Mohammed. Voor moslims is de islam dan ook de oorspronkelijke religie zoals geopenbaard aan Abraham, Mozes, Jezus en andere islamitische profeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel meerdere geloven dan "de drie" die in één god geloven en sommige daarvan zijn ouder dan het joodse geloof. Toen bijvoorbeeld de joden nog vrolijk in meerdere goden geloofden (tot zo'n beetje de 7e eeuw v.C.), was hun in Egypte al een farao voorgegaan die, 6 eeuwen eerder, al in 1 god geloofde. Het monotheïstische zoroastrisme bestond al ind e 10e eeuw v.C. en was dus 3 eeuwen eerder. Het Brahmanisme is ze wellicht ook vooraf gegaan, maar dat weet ik zo even niet zeker. En zo zijn er wel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke religie is per definitie introvert, in de betekenis van niet openstaand voor andere geloven. Dat verklaart ook de strijd die er door de eeuwen heen is geweest met religie als inzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hansu: Nee, niet per definitie. De meeste religies zijn 't wel inderdaad, maar niet allemaal, dus van definitie kun je niet spreken. In China bijvoorbeeld kun je als taoïst rustig in een boeddhistische tempel je ding doen en een boeddhist kan dat in een taoïstische tempel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar, dat pleit voor het taoïsme en het boeddhisme. Maar het lijkt mij een uitzondering op de regel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn nog wel meer religies die er geen punt van maken. Ik noemde maar een voorbeeld van grotere, bekende religies, maar er zijn nog zat kleinere onbekende die ook wel open staan voor andersgelovigen. Dat de grote religies in 't algemeen onverdraagzaam zijn naar elkaar toe, wil niet zeggen dat alle religies zo zijn natuurlijk. Overigens las ik pas nog een verhaal over een moskee waar christenen gewoon naar binnen konden om te bidden en dergelijke. Het wachten is nog op één gezamenlijk religiegebouw waar iedere religie (christen/moslim/jood/whatever) zijn ding kan doen. Nu misschien nog een stap te ver, maar je ziet het al wel gebeuren bij christenen onderling, die elkaar vroeger ook "naar het leven" stonden. Van christenen onderling naar christenen, moslims en joden is slechts één stap verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie weet gaat het ooit gebeuren. De mensheid zou er mee geholpen zijn.
MrEinstein
11 jaar geleden
ja lijkt mij een goed plan, laat 100 bloemen bloeien, zoals ze in China zeiden. Ieder z'n eigen manier van beleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarian_Universalism