Wat is een "gelovig" mens eigenlijk?

Er zijn veel vragen over geloof, spiritualiteit, paranormaal zaken en religie. De term "gelovig" wordt gebruikt in verschillende contexten. Is dat een algemeen beschrijving van een gemoedstoestand?
Wat is een "gelovig mens"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.1K

Het beste antwoord

Ha, die Jacob207;

Voor mij is een gelovig mens iemand die niet alles wil rationaliseren en overal zoekt naar empirisch bewijzen, maar streeft naar vertrouwen en hoop heeft in het goede. Dat heeft vaak met religie te maken, maar hoeft niet per sé.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In de context van spiritualiteit, is een gelovig mens iemand die in een hogere macht gelooft. Of die macht nou Jezus of Allah of Boeddha heet, maakt niet uit. Als er maar een hogere macht is, die het leven op aarde bestiert.
13 jaar geleden
geloven kan van alles betekenen. de vragen waar je op doelt gaan vaak over gelovers in een opperwezen zoals God of allah. die mensen geloven dat God aarde regeerd en een heilig boek heeft. al het andere (religie) heeft niks met geloven te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet jij zelf waarschijnlijk het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is een gelovig persoon iemand die gelooft in een "hogere macht", hier ook naar leeft en dit ook uitdraagt naar de buitenwereld. Zijn of haar doen en laten staan volledig in het teken van die "hogere macht".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gelovig mens is iemand die iets voor waar aanneemt wat (nog) niet is te bewijzen, strikt genomen.
In de praktijk gaat het om mensen die in een opperwezen of sturende kracht geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gelovig mens legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien
het heeft wat mij betreft niet speciaal met religie te maken maar kan ook een levenshouding zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook mooi!
Een gelovig mens gelooft in een hogere macht.
Ee zijn ook mensen van een godsdienst die niet gelovig zijn .
Dus een godsdienst heeft niks met gelovig en ongelovig te maken.
En of iemand wel of niet gelovig is kan niemand bepalen het is iets tussen jouw en god [of de hogere macht]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gelovig mens gelooft in een god of in goden, afhankerlijk van de godsdienst of godendienst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gelovig mens. dit is vaak een uiterlijke waarneming, zo van dat is een gelovig mens. in deze context is het iemand die zijn geloof nauwgezet beleefd. Niet iemand die doet als of hij dit is, maar iemand die in zijn leven uitstraalt dat hij volgens een bepaald geloof leeft. Dus niet iemand die dit een hele dag roept, maar dat je ziet in het dagelijks handelen waar en in wie zijn geloof ligt