Hoeveel christenen zijn er in Nederland anno 2011?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Er zijn bijvoorbeeld ook veel christenen die niet (meer) lid van een kerk zijn. Dat aantal is dus ook lastig te bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast is de vraagstelling niet precies genoeg. Gaat het om iedereen die bij een kerk geregistreerd staat, moet men ook naar de kerk gaan, of ...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wordt er met het begrip "christen" bedoeld in deze vraag?

Antwoorden (3)

Nog maar 16% in Nederland is christen (2.5 miljoen)

Dit daalt wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn dit mensen die zondags in de kerk zitten, die ingeschreven zijn bij een kerk, of mensen die leven volgens het christelijk geloof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingeschreven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hieruit kan ik dus leiden dat jij geen rekening gehouden hebt met de vrij recente orthodoxe- en vrijzinnige-protestants christelijke stromingen. Deze Nederlandse burgers hebben zich niet officieel ingeschreven in een kerkregister, maar praktiseren over het algemeen vrij fanatiek hun christelijke geloof, kijk maar naar de mensen die op straat folders uitdelen voor hun kerk. De grootte van deze groep is om deze reden niet precies te vertellen maar de laatste schatting staat op 816 000 mensen (en het groeit nog steeds). Dus inclusief jouw getal een totaal aantal inwoners van 3.316 miljoen (22.1%) Verder kan je ook naar heb begrip christendom kijken. Kan een persoon elke vrijdag soep aan de daklozen uitdelen voor een hoger wezen en zich al christen noemen of moet hij elke week naar de kerk. Als wij rekening houden met deze variabelen komen wij geheid uit op een groter percentage dan 16%. kortom: het is op z'n minst 22.1% en dit groeit zeer langzaam op dit moment. bronnen:
Alister McGrath, Evangelicalism and the Future of Christianity (1995)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-protestantisme
www.ru.nl/publish/pages/538472/rapport520eerstedeel.pdf pp: 1-7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij houdt dan weer geen rekening met het aantal mensen dat ingeschreven staat (ooi ingeschreven door ouders) en zich gewoonweg nooit uit laat schrijven, omdat ze te lui zijn of er nooit over na hebben gedacht.
Dat is een lastige vraag, omdat de definitie van "christenen" zo moeilijk te geven is. Je hebt praktiserende christenen, kerkelijk meelevende christenen, en sommigen hebben het zelfs over "naam-christenen".

Het CBS spreekt van "kerkelijke gezindte", en volgens de cijfers van 2008, heeft in Nederland 42% geen kerkelijke gezindte, 48% een christelijke gezindte (RK, PKN etc) en 10% overige. Dit zijn geen exacte cijfers, maar gebaseerd op een grafiek. Ik moest dus een beetje gokken.

Om dit zelf te controleren en er nog veel meer over te lezen, ga dan hier naar toe:
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/publicaties/archief/2009/2009-e16-pub.htm

Bovenstaande gegevens komen uit deze PDF die ook op dezelfde website te vinden is:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/953535E3-9D25-4C28-A70D-7A4AEEA76E27/0/2008e16pub.pdf?thumbnail=true&label=+(0%2c6%u00a0MB)
(religie aan het begin van de 21e eeuw)

Daar kun je b.v. ook lezen dat protestanten meer regelmatig naar de kerk gaan dan Rooms-Katholieken. Resp. 43% en 22%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vwb katholieke christenen nog maar 30.000. Hoe kom ik hieraan? Er zijn nog maar 30.0000 katholieken die voldoen aan de definitie van de de Heilige RKK eraan geeft, nl. geloven in de tegenwoordigheid van Jezus Christus in de Allerheiligste Eucharistie.
Eh, foutje. 30.000 (!) en NIET 300.000. Sorry.
Toegevoegd op 06 februari 2019 09:53: tekst