Ook deze stelling klopt niet. Zie links. Het is maar net hoe je profeten wilt definiëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er zijn mensen die niet met je eens zijn.
Maar ik wel. Mijn stelling is dat er nu niet meer zijn omdat ze niet bestaan en ook niet bestaan hebben. Dat verklaart een hoop.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit spreekt je antwoord op de andere vraag (hoe herken je een profeet) tegen...
AWM
14 jaar geleden
Absoluut. Konsekwent zijn is voor rechtlijnige mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
AWM
14 jaar geleden
Ach ja, laten we eens over de 'waarheid' gaan discussiëren, dat wordt een lang draadje vrees ik.
Profeten kwamen voornamelijk voor in het Oude Testament. (ik heb het nu over het Christendom). Zij verkondigden een boodschap die hun door God was (zou zijn) ingegeven. Hun tekst begon dan ook altijd met: "Zo zegt de Here". In die tijd hadden de mensen alleen de geschriften van het Oude Testament.

Er wordt nu door vele religieuze Christenen aangenomen dat wij de tussenkomst van profeten niet meer nodig hebben omdat de Heilige Geest in iedere gelovige leeft. Hierdoor en door het Nieuwe Testament hebben de gelovigen de volledige waarheid over God, en is het nut van de profeten veel minder geworden.

Men spreekt nu over profetische bediening, dat is spreken vanuit de bijbel van toepassing op concrete nood van iemand op dat moment. Hiermee gaat men ervan uit dat degene die dit doet spreekt vanuit de Heilige Geest om de Christenen te bemoedigen en op het rechte pad te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn er nog wel. We worden alleen niet meer als zodanig (h)erkend. Aan de ene kant frustreert dat wel. We zouden de mensheid vooruit kunnen helpen met onze profetieën over het milieu, het klimaat etc. Anderzijds worden we ook niet meer vervolgd. Dat geeft wel meer rust als we met een biertje naar het voetbal kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe verklaar je dan dat de wereld niet vergaan is ? En dat nostradamus zijn voor spellingen soms niet uit gekomen zijn ? En is het waar of niet waar dat mei 2019 een derde wereldoorlog uitbreekt? Een profeet zei dat op internet
Er zijn nog wel degelijk profeten. Wat dacht je van die mensen die roepen dat de wereld in 2012 vergaat? Of zelfs voor 1 februari 2010? Mensen die op straathoeken verkondigen dat het einde nabij is? Mensen die roepen dat zij de zoon van god zijn? Mensen die beweren een directe lijn te hebben met goden, aliens, en dergelijke? Allemaal gedrag dat een paar duizend jaar geleden als profetisch beschouwd werd.

Het verschil is, dat we ze tegenwoordig gewoon voor gek verklaren, en niet naar ze luisteren. Hetgeen merkwaardig is, omdat ze even betrouwbaar zijn als profeten uit het verleden - ook toen was er geen beter bewijs dan de bewering van de mensen dat ze waren wie ze waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn er nu volop, veel te veel zelfs, gelukkig hecht men er niet te veel waarde aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als met een sprookje: ze hebben nooit bestaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat ze er niet meer zijn. Vroeger hadden zij een bepaalde functie. Maar die is niet meer nodig. De Bijbel zegt het zelf: 1 Korinthiërs 13:8-13.
De gave van profeteren zou ophouden te bestaan. Paulus beredeneerde daar ook waarom de gaven zouden ophouden.
Natuurlijk zouden velen zich nog als zodanig voordoen, maar zij hebben geen Bijbelse basis.
Jezus zei terecht in Mattheus 24:11, dat er vele valse profeten zouden opstaan.
Dus echte profeten bestaan niet meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Profeten passen niet meer in deze tijd, ze worden niet meer geloofd.
Wij hebben talloze informatie bronnen

In vroeger tijden hadden de mensen alleen het gesproken woord ter informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We mogen zelf beoordelen wie er "vals" is.
Open je ziel. Gezien de reacties hebben jullie geen iedee.
Het zal inderdaad ophouden te bestaan omdat het niet meer hoeft.
Maar dat wil niet zeggen dat we zomaar kunnen doen en laten wat we willen.
Allen die geen "Faith" hebben zullen geestelijk stil blijven staan.
Profeten vallen niet uit de lucht wanneer het ons uit komt, omdat wij NU leven. Na Mohammed was er Bahá'u'lláh

Kijk ruimer. Er gebeurt heel veel, we zien het allemaal.
Iedereen heeft gelijk, de puzzelstukjes vallen samen.
Het wordt een geheel. Niet lang van nu, zal de wereld versteld staan, om het feit. Wanneer..... 40 jaar, 100 jaar, 200 jaar, 1000 jaar?
De wereld vergaat niet. In ieder geval, nu nog LAAAAANG niet.
Rule number 1: Thou shalt not kill!
Denk je dat er in een religie in de boeken staat dat we elkaar kapot moeten maken?
Met een beetje gezond verstand, kennis van geest en lichaam weet iedereen dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk.
Wat ik nu ga vertellen is een interpretatie van hoe ik het het beste kan uitleggen. Het zijn maar woorden.
Profeten geven ons handvaten voor onze ontwikkeling. Maar door alle onrust in de wereld, alles wat we leren, alles wat we mee maken, ons referentiekader, onbegrip, meningsverschillen zijn we vervreemd, van het pad geraakt, hoe je het ook wil noemen. We zien door de bomen het bos niet meer misschien.
De bijbelverhalen ken ik niet meer helemaal, maar ik ben zeer geïnteresseerd in de Koran en alle zaken daarna, want het pad gaat verder. Na de Koran is er nog één welke ik heel interessant vind omdat daar voor mij alles inelkaar past. Profeten komen alleen uit op momenten dat dat nodig is voor ons. En nog niet zo lang geleden was dat in Perzië/Iran. Er is geen enkele beweging, geloof, ook niet de Koran denk ik, maar ik wil graag zien waar het vandaan komt, waarin staat dat we elkaar moeten afslachten om wat we willen leren te geloven. De 10 geboden waren de eerste regels. Omdat de wereld veranderde, kwamen er nieuwe regels, wat voor ons het beste was. Nu hebben heel veel mensen zelf ineens allerlei regels bedacht omdat ze zich daar prettig bij voelen, omdat daar heel veel mag en kan of juist niet, of je gelooft niet dat je bezittingen mag hebben en daar wordt misbruik van gemaakt, allerlei beweringen en geboden die we zelf inderdaad verzonnen hebben.
Heel veel mensen weten dit en merken dit, voelen dit, weten dat er meer is, maar de naam God wordt aan het christendom gebonden en daar heeft iedereen zijn/haar eigen iedeeën over, maar daar zijn we al LANG voorbij.
De Koran, daar zijn we ook al LANG voorbij.
Elkaar respecteren en accepteren is een goed begin denk ik.