Wat is het verschil tussen het zijn van atheïst en niet-gelovig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
15.4K

Het beste antwoord

Een atheist is iemand die helemaal niet in het bestaan van een God of een hogere macht gelooft.
Veel mensen geloven echter wel dat er ' iets' is (het 'ietsisme' ); al is dat dan geen God, of houden voor de veiligheid een slag om de arm (want stel je voor dat er toch een hiernamaals blijkt te zijn in welke vorm dan ook, en je bent er niet bij !). Dat zijn geen echte atheisten.

Een echte atheist heeft geen enkele reden om in het bestaan van eender welke God dan ook te geloven. Die vind dat we het hier en nu moeten doen met de mensen om ons heen en hen die na ons komen. Daarmee is atheisme overigens beslist niet moreel ondergeschikt aan geloven, waarbij men zich juist aan het hier en nu minder gelegen laten liggen ten koste van het potentiele hiernamaals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn vele gelovigen die niet in een hiernamaals geloven.
Joden bijvoorbeeld hebben een op het hier en nu gericht geloof. En vele Christenen ook. Dat in de eerste plaats gericht zijn op een Hiernamaals en daar vast van overtuigd zijn, vind je tegenwoordig steeds minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joden geloven in het volgende leven (de volgende wereld) en ook in reïncarnatie

Andere antwoorden (1)

Een Atheist is iemand die gelooft in het NIET bestaan van God.
Een niet- of ongelovige gelooft niet in het bestaan van God.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij nog een link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme