Welke geestelijken dragen een bonnet met blauwe pluim en een blauwe mozetta?

Bij de uitvaart van bisschop Smeets waren twee geestelijken te zien die leken op een kanunnik. Het verschil is dat een kanunnik een bonnet met paarse pluim en een zwarte mozetta met paarse rand draagt en deze geestelijken droegen een bonnet met blauwe pluim en een blauwe mozetta. Zie ook het screenshot in bijlage.

Wat voor een geestelijken zijn dit?

Picture for question
3 maanden geleden
in: Religie
Antoni
3 maanden geleden
@janssenfrank, misschien heb je hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Rooms-katholieke_klerikale_kledij iets aan?
janssenfrank
3 maanden geleden
Dank je wel Antoni, maar helaas kan ik daar het antwoord ook niet vinden.
Antoni
3 maanden geleden
@janssenfrank, je bent natuurlijk vrij om de vraag hier te stellen, maar het lijkt mij zo'n specifieke vraag dat je daarmee het beste terecht kan bij de organisatoren van de uitvaart. Ben wel benieuwd naar het antwoord, overigens. Misschien dat er hier nog een antwoord komt.
janssenfrank
3 maanden geleden
Ik ben er achter, dankzij Mgr. Hendriks van Haarlem- Amsterdam. Hij schrijft op zijn website over de uitvaart van Mgr. Smeets: "de Constan­tijnse Orde van sint Joris was met vijf personen ver­te­gen­woor­digd, waar­on­der de twee pries­terle­den mgr. Willem van der Valk en past. Jacques Quadvlieg". En daarnaast een foto van deze geestelijken. Het zijn dus "gewone priesters", wel beide Monseigneur (kapelaan van zijne Heiligheid; ook te zien aan de paarse sjerp, die lid zijn van de ridderorde Constan­tijnse Orde van sint Joris. Ook te zien aan het embleem op de blauwe mozetta.

Antwoorden (1)

Eeuwen lang tot heden toe is de kleding der Ned. Kruisheren in hoofdzaak onveranderd gebleven, behalve dat de Magister-generaal een blauwe, paarse, of groene mozetta kan dragen
Of zoals jezelf als schrijft is het waarschijnlijker dat het de Constan­tijnse Orde van sint Joris was met vijf personen ver­te­gen­woor­digd, waar­on­der de twee pries­terle­den mgr. Willem van der Valk en past. Jacques Quadvlieg.
Toegevoegd op 26 januari 2024 08:49: tekst
3 maanden geleden