Geloven leden van de pinkstergemeenten dat zij de enigen zijn die volgens de bijbel worden gered ?

In onderstaande video word gezegt (vanaf minuut 14 ) dat : "leden van de pinkstergemeenten, geloven dat in deze wereld van zondaars, zij de enige zijn die van de hel worden gered, en zullen worden opgenomen in de hemel om Jezus te zullen ontmoeten als ie binnenkort op aarde terugkeert."

http://www.dailymotion.com/video/xcl2cs_wereldgodsdiensten-afl-pinkstergeme_school#rel-page-6

Geeft deze docu correcte informatie weer ?
Of hebben sommige pinkstergemeenten hier andere ideeen over ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.2K

Het beste antwoord

Als het goed is geloven deze mensen dat een ieder die in Jezus Christus gelooft, de Zoon van God is, en gered zal worden. Sterker nog, personen die niet naar de kerk gaan of inschreven staan bij een kerk, zullen gered zijn wanneer ze geloven in de Zoon van God.
Er staat in de bijbel: 'En ieder die in Hem gelooft zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben'.
Er wordt hier niet gesproken over de gelovigen van een pinkstergemeente.

Er zijn wel degelijk gemeenten waar de gedachte ''wij zijn de juiste kerk en de rest heeft het fout'' heerst, maar de pinkstergemeente is hier geen voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iljachienna, dank je voor je bijdrage. Moest je de docu hebben gezien, wat denk jij over de juistheid ervan in zijn geheel ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je even geduld hebt, dan zal ik de docu eens goed beluisteren/bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierbij alvast het eerste stuk van de docu. Tijd: 2.26. Er wordt gesproken dat slaven geen christenen mochten zijn/worden. De slavernij werd afgeschaft en toen gingen velen naar de kerk van hun meesters.
Dat klopt helemaal! Voor verder uitleg http://slavernijenmuziek.woelmuis.nl/slavernij%20pag%203%20geloof%20en%20traditie%2023%20nov..htm Tijd: 4:08. Deze 18 jarige vrouw verteld ons hier dat ze geloven dat Jezus spoedig terug keert. Hier moet je niet denken dat ze over een termijn van 5 dagen spreekt. Er zijn al vele tekenen van de eindtijd (zie het bijbelboek openbaringen) te zien in de wereld. Maar er staat ook in de bijbel dat Hij niet terug zal keren voordat iedereen van Hem heeft gehoord. Er zijn nog stammen die onbereikt zijn, maar dit worden en wel steeds minder. Tijd: 4:30. Hier wordt een bijbelverhaal verteld. Dit zou je zelf kunnen nalezen in Handelingen 2:1-41 Tijd: 4:31- over de tongentaal. Tongentaal is een taal die een mens niet kan spreken of verstaan. Deze taal wordt gesproken door de Heilige Geest naar God. Het is niet je eigen geest die met God spreekt, maar de Heilige Geest die voor jou spreekt. Sommigen hebben deze gave gekregen, anderen niet. Je bent niet een beter christen als je dit kan. Anderen hebben de gave gekregen deze 'taal' te verstaan, terwijl diegene die deze taal via de Heilige Geest spreekt, zichzelf niet kan verstaan. Je bent niet bezeten op zo'n moment, want als je niet wil, dan gebeurt er niets. Handen opleggen gebeurt inderdaad ook veel. Je moet dit niet zien als duivels of hekserij. Deze mensen hebben van God de gave van genezing ontvangen en mogen in Zijn naam mensen genezen. De eer en glorie komt God toe, en niet de mensen. Mensen kunnen niet dit, alleen God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hierbij het vervolg Tijd 7:30. Over het gebruik in dit land kan ik niets zinnigs zeggen. Tijd 10:35. Ook dit is een gebruik waar ik niets over kan zeggen. Al vind ik het een goede gewoonte om je huis 1x per jaar opnieuw in de verf te zetten. Maar ik vind verven een rotklus ;) Tijd 11:00. Er wordt gezegd dat leden van een pinkstergemeente geloven dat alles wat in de bijbel staat letterlijk door God is gezegd. Dit is niet helemaal waar. God heeft geinspireerd en heeft bepaald wat er in de bijbel is gekomen. Maar Hij heeft niet elk woord letterlijk gezegd. Dat kun je lezen in de brieven van Paulus. Die schrijft brieven aan de gemeente in o.a. korinthe. Deze brieven heeft Paulus zelf geschreven, en deze woorden komen niet letterlijk van God. Tijd 13.30. Er wordt hier benoemd dat, als je God nooit gekent hebt' God niets met je te maken wil hebben. Dit klopt tot op zekere hoogte. Mensen die niet weten wie God is omdat ze het niet willen weten, zullen inderdaad worden weggestuurd. Je hebt de tijd om voor Hem te kiezen, tot het moment dat Jezus terug komt. Maar mensen die niet weten wie God is, omdat niemand het hun verteld heeft, zullen alsnog de kans krijgen. God komt namelijk niet terug op aarde, voordat iedereen van Hem heeft gehoord. Volgens mij wat dit alles. Vanaf de 14e minuut had ik al antwoord gegeven.
Nog meer vragen? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey bedankt voor de moeite hoor, hier heb k veel aan.
Heb zeker nog vragen, maar dit laat ik voor morgen, ofwel prive ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Privé mag ook. ilja_chienna@hotmail.com
Morgen ben ik weinig thuis, maandag tijd genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord/reacties, dankjewel. Alle aderen eveneens bedankt voor de antwoorden.

Andere antwoorden (9)

Ik kan niet spreken voor alle gemeenten, maar wat ik geleerd heb is dat een ieder die gelooft in Heere en Hem aanneemt als z'n enige verlosser en berouw toont van z'n zonden de hemel in gaan. Ongeacht in welke gemeente je zit. Zolang je berouw toont en niet meer zondigt en leeft naar zijn Woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of het de officiele leer is weet ik niet, maar ik heb een jaar of 10 terug een gesprek gehad met iemand van de pinkstergemeente.
hij beweerde dat hij in de hemel zou komen en ik niet, ongeacht onze aardse daden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, dank je voor je antwoord.
Ik weet niet of je gelovig bent, daarom even volgende vragen aan jou ;-) Beweerde hij dat hij in de hemel zou komen omdat hij gelooft in God ? of omdat hij van de pinkstergemeente is ? En dat jij niet in de hemel zou komen omdat je van een ander christelijk geloof bent ?
Of omdat je niet gelovig bent ?
Rieneke1
12 jaar geleden
hij was daar best duidelijk in.
alleen al het lid zijn van de pg gaf hem al recht op een plaatsje in de hemel.
omdat ik geen lid was vab de pg was er voor mij geen plaats, ongeacht m'n geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, duidelijk toch +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, bedankt dit bevestigt de wat in de docu word beweert.
Na 13 jaar in een pinkstergemeente gezeten te hebben kan ik zeggen dat dat nooit verkondigd is, of als algemeen standpunt van de pinkstergemeenten naar voren is gekomen.dit lijkt meer een standpunt Jehova getuigen te zijn, wat ik ooit ook een keer bevestigd heb gehad door een van hen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yellowflag75, ook jij bedankt voor je antwoord. Ik wil je dezelfde vraag stellen als aan iljachienna. "Moest je de docu hebben gezien, wat denk jij over de juistheid ervan in zijn geheel ?"
Welnee het is nogal een jonge kerk en dus liggen de zwart wit regels nogal klaar.
je zal zien dat dat later wel afzwakt tenzij ze heel sektarisch worden
maar bedenk vroeger waren de eerste christenen ook een sekte of zo werden ze genoemd
er bestaat geen enkele kerk die DE kerk is
maar dat wil niet zeggen dat er zeker wel een scheiding zal plaatsvinden op de oordeelsdag
waarom zouden christenen anders evangeliseren ?

maar er is niemand die de waarheid in pacht heeft
Dat wil niet zeggen dat je de waarheid moet (be)grijpen en de kerk welke dan ook is wel een wegwijzer
Misschien dat een eiland op een gemeenschap die regels wat stellig maken.
en dat er weinig invloeden van buitenaf zijn die deze regels al te scherp aan kritiek onderhevig zijn.
leef regels zijn goed maar niet heilig

maar eerlijk gezegd de bijbel zegt precies wat zij zegt
en het gaat om persoonlijk geloof.
niet om een gemeenschap maar of je zelf gelooft
en dus
geopenbaard hebt gekregen waar je staat
Er staat toch ook duidelijk ik heb u niet gekend als waarschuwing. voor wie denken te geloven
maar er staat ook zie Ik sta aan de deur en ik klop
en wie open doet met hem zal ik maaltijd houden

En wie de H geest ontvangt ontvangt Mij
hij zal uit het mijne nemen en het u verkondigen.

Als je gelooft dat God bestaat dan moet er dus een manier zijn dat je met hem persoonlijk in contact kunt komen
en daar gaat het hier om maar dan zul je dus moeten beginnen bij het Woord daar kun je niet omheen

Jezus zegt ik ben de weg de waarheid en het leven
niemand komt tot de Vader dan door mij

Verklaar hem Gek of geloof Hem, een tussenweg is er niet

Er is geen enkele christelijke kerk die hier omheen kan
als dat wel het geval zou zijn zit je niet goed
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"maar bedenk vroeger waren de eerste christenen ook een sekte of zo werden ze genoemd... .
maar dat wil niet zeggen dat er zeker wel een scheiding zal plaatsvinden op de oordeelsdag
waarom zouden christenen anders evangeliseren ? " "Er staat toch ook duidelijk ik heb u niet gekend als waarschuwing. voor wie denken te geloven
maar er staat ook zie Ik sta aan de deur en ik klop
en wie open doet met hem zal ik maaltijd houden En wie de H geest ontvangt ontvangt Mij
hij zal uit het mijne nemen en het u verkondigen. Als je gelooft dat God bestaat dan moet er dus een manier zijn dat je met hem persoonlijk in contact kunt komen
en daar gaat het hier om maar dan zul je dus moeten beginnen bij het Woord daar kun je niet omheen" Mee eens, leden van de pinkstergemeentes staan volgens hun heel nauw in contact met God door middel van het spreken in tongen. Er zijn kleine verschillen onderling maar welke is mij nog niet geheel duidelijk. Er zou ook iets zijn met het achterovervallen in geest of zoiets, dit zie je ook in deze docu.
Sommigen zouden dit niet als "van God afkomstig" bestempelen.
Maar van dze bewering ben ik niet 100 % zeker.
capthavoc
12 jaar geleden
ik ben daar ook nogal sceptisch over
ik zeg alleen maar over dat vallen in de geest Als je leven daarna niet anders word ,als er geen vrucht van de geest is
dan mag je voor mijn part tegen het plafond van de kerk zweven maar dan zal het je geen nut doen. ik ben nogal sceptisch over vallen in de Geest
ook al geloof ik in God en zelf in tongentaal. Die kerk van het filmpje zou ik zonder moeite tussen kunnen zelf als Calvinistische fries ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik tongentaal vanuit de visie van de pinkstergemeente begrijp, is dit een taal tss de gelovige en God. in Korinthiers.
Als ik dit goed begrijp tenminste ;-) Maar is er dan een verschil toen de Heilige geest kwam in vurige tongen over de 120 toen met pinksteren ? handelingen. Wat is vlgns jou het verschil tss de twee ?
Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen en te plaatsen. ;-)
capthavoc
12 jaar geleden
tja ik zal niet zeggen dat ik kundig ben over die eerste keer en die vurige tongen daar kan ik me ook niet specifiek iets bij voorstellen.
wellicht als eerste keer dat het toch even extra aandacht moest hebben of zo ? God vindt het blijkbaar die keer nodig ?
maar op dat na is er geen verschil de doop in de Geest is een vervulling van de belofte waar Petrus het over heeft
en de gave van tongen is voor een ieder die met de Geest vervuld word.
nu is dat bij mij al meer dan 25 jaar geleden gebeurd
maar het is zeker een onderdeel van mijn gebedsleven
al is het wel minder belangrijk dan mijn gewone gebed geworden als "kind" "speel" je er natuurlijk meer mee dan volwassene zeg maar.
het is nu meer gewoon maar ik snap nog steeds niet wat ik zeg hoor. het blijft een geheimenis
maar het help echt wel om dat onuitsprekelijke tegen God te zeggen wat je blijkbaar niet kunt zeggen in gewone woorden het is zeker geen trance al kan ik zeker me hemels voelen ;)
zeg maar een regenbuitje uit de hemel tongentaal heeft zijn waarde maar is niet zaligmakend
zoals Paulus zei
ik ben gekomen om het evangelie te verkondigen maar als ik 1000 woorden in tongen spreek dan blijft het verstand onvruchtbaar
dus ik spreek liever 1 woord dan 1000 in tongen
(beetje vrij vertaald)
Maar ik zie verder geen verschil
dan dat ik goed voor oog hou
dat het een persoonlijk gave is en geen groepsgave.
dat het masaal gebeurd is wel mooi maar zoals gezegd een niet gelovige zou zeggen dat "we" wartaal spreken
en dat weerhoudt de meesten van ons het massaal onder de aandacht te brengen. maar het is vrij intiem innerlijk gebed en in grote groepen als het dan spontaan gebeurd dan gebeurd er wat moois.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele gebeuren in handelingen kan ik best begrijpen met welk doel de 120 in andere talen is gaan/kunnen praten, het had als doe het evangelie te verkondigen aan anders sprekenden dan Grieks, aramees, hebreeuws en om op deze wijze de niet joden te kunnen bereiken. ( andere schaapskooi)
Zoals handelingen vanaf hfst 2.
Saarom dat ik het ook kan plaatsen. Maar zoals beschreven in het bijbelboek korinthiers kan ik niet vatten en plaatsen. Ik heb enkele keren zulke bijeenkomsten bijgewoond ( al heel lang geleden hoor) en het schrok me toch wel een beetje af, ik kreeg een gevoel van iets tegennatuurlijks te zien en te horen hoe anderen begonnen te bidden.
Ik kreeg er geen goed gevoel bij en heb de bijeenkomsten telkens verlaten. Maar misschien gebruik ik een beetje te veel mijn verstand bij zulk een emotionele gebeuren (want dit is het toch wel) en dat ik het daarom allemaal niet kan plaatsen. ;-)
Volgens mij staat er ergens in de bijbel,dat er in totaal slechts 144.000 mensen in de hemel zullen komen, van elke stam 12.00 stuks en van die stammen zouden er 12 zijn. De ledenvan(alle) pinkstergemeentes claimen dat idd.....,maar dat doen de JG ook.
Dat zal dan nog een gedrang worden als het zo ver is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat klopt, pinkstergemeente heeft dit ook bevestigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, er staat idd zoiets in de bijbel, maar er zijn stromingen die er anders over denken. Of de PG dit leert weet ik niet, de 144.000 is voor sommigen letterlijk, voor anderen niet. Er zijn gelovigen die geloven dat dit over een klein aantal gaat die samen met christus regeren en alzo het koninkrijk vormen. Dank je voor je bijdrage.
Het antwoord is duidelijke een nee..

Het draait om het verlossende werk van Jezus Christus en de leiding van de Heilige Geest.
Er wordt wel wedergeboorte en doop door onderdompeling gepreekt. Vaak ook de doop in de geest.
Dogma´s en kerkelijke leerstellingen zijn niet zo belangrijk.
God´s Woord staat centraal als Waarheid.

Daarbij de opmerking makend dat iedere Pinkstergemeente of Vol evangelie gemeente ook uniek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk denk ik als je DIE instelling al hebt dat je éérst naar jezelf moet kijken.Wie is de mens dat hij oordeelt over de medemens?Dat kan God toch alleen?
"Ik veroordeel niemand" zegt God "maar heb Mij lief met heel je hart,ziel en verstand,en wees echt voor Mij want Ik ken je toch al".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloofskwesties als deze zijn altijd heel ingewikkeld. De enige die je iets over een geloof kan uitleggen, zijn diegene die dat geloof zelf aanhangen, en zelfs dan is het nog moeilijk. Van wat andere mensen (buitenstaanders) over een geloof zeggen kun je meestal niet zomaar aannemen dat de desbetreffende gelovigen daar volledig achter staan. Daarbij wordt er in de meeste geloven ook nog gebruik gemaakt van een soort "vakjargon" die mensen die zelf niet dat geloof aanhangen soms niet begrijpen en een beetje tot totaal verkeerd opvatten.

Ik denk niet dat je alle pinkstergemeenten hierbij over één kam kunt scheren. Er zullen vast pinkstergemeenten (of enkele leden van~) zijn die denken dat zij de enige zijn die in de hemel zullen komen. Maar over het algemeen geloven de pinkstergemeenten wat in de bijbel staat, en daar staat zeker niet dat er maar 1 groepje in de hemel zal komen (er wordt gesproken over 144.000, maar dat zijn niet de enige die in de hemel zullen komen).
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder mens die over iemand denkt te kunnen oordelen is fout bezig. Of je nu een Christen bent, Katholiek, Jehova's Getuige, Joods, Moslim, Boeddhist of humanist.
"Zoals jij oordeelt, zal ook over jou geoordeeld worden"

Niemand is heilig, niemand is perfect. Wat geeft jou dan het recht om te oordelen?
"Hij die zonder zonde is, gooi de eerste steen'"

Fanatieke gelovigen (zij die van mening zijn te mogen oordelen over een ander) wijzen graag op de fouten van een ander, maar ook in de kerk gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen.
“Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet? Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is?”

Ten slotte: welk geloof is het ware geloof? Is een oprecht Christen beter dan een oprecht Moslim of andersom?
"Geliefden, laten wij elkaar liefhebben. Want de liefde is van God en ieder die liefheeft is geboren uit God en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God IS LIEFDE."
Hier staat "geliefden". Daarmee wordt bedoelt "de mens".

Misschien geloven leden van de Pinkstergemeente dit wel, maar zij zijn niet heiligverklaard en zullen, net als ieder ander, ook verantwoording moeten afleggen. Uiteindelijk is het niet aan de mens, welk geloof dan ook, om te beslissen wie er naar de Hemel gaat en wie niet. Het maakt niet uit of je iedere zondag in de kerk zit (of in de Moskee, de Sjoel, de Tempel of wat dan ook).

"De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn" (2Tim 2:19).

Uiteindelijk gaat het er dus niet om, welk etiketje je jezelf opplakt of door anderen opgeplakt krijgt. Je bent vrij om je eigen keuze te maken.

"Want zo lief heeft God de wereld (wereld!) gehad, dat hij zijn Zoon heeft gegeven, opdat een IEDER die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft"