Hoe wordt je ex-moslim?

Bij de rooms-katholieken kun je je laten uitschrijven. Hoe doen moslims dat? Er bestaan enkele ex-moslims, dus het moet op een of andere manier kunnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K

Het beste antwoord

hangt van af wat je bedoeling is,ik ben zelf een anti-muslim muslim,dat wil zeggen dat ik een muslim ben met veel kritiek op de islam . ik confronteer soms muslims met mijn standpunten over islam maar lang niet iedereen.dat komt door dat sommige islamieten geen ruimte bieden voor een discussie en alles wat je zegt valt in de verkeerde keelgat.
ayaan h. ali en salman rushdi hebben duidelijk gekozen voor het openbaring van hun terugtrekking uit de islam dat heeft gezorgd voor veel ophef vooral bij s.rushdi met zijn boek duivels verses is heftig en vijandig gereageerd in de muslimwereld,ayaan is minder bekend.
terugtrekken uit de islam is opzichzelf een punt waar ik islamieten mee confronteer,het mag niet en in sommige landen kun je naar je leven gaan zwaaien als je dat doet, dat moet anders want dan kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen geloven. de lijst van kritiek is veel langer natuurlijk. voor mij is het idee dat mohamed met zijn aklige levensverhaal is reden genoeg om tegen islam te keren, een profeet die met zijn zwaard zat te zwaaien om ongelovigen te doden is geen profeet...
gelukkig is er geen pasje waarop staat dat je ex-moslim bent want ik wil wel op vakantie naar mijn land van herkomst zonder problemen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iemand mij vraagt wat ben je eigenlijk ?
dan ben ik een moslim. een jood kan zijn identiteit ook niet ontkennen als hij niet achter het jodendom staat.
het klopt niet helemaal maar toch..
ex,anti,pro, is wat je denkt.
islam streep je niet weg maar de scherpe kantjes moeten van af. alle haat teksten en geweld-predikend soerah's
uit het koran,liberalistischer islam moet komen met meer vrijheid en respect voor de mens dan pas kunnen moslims de wereld tegemoet komen.
nu is het dubbelzinnig preek van de imams de dienst uit maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik het goed begrijp wordt je als moslim geboren en blijf je dat, ongeacht wat je gelooft? Het zegt dus feitelijk meer over je afkomst dan over je geloof. Dan vraag ik me af hoe het kan dat Obama zichzelf geen moslim noemt terwijl zijn vader wel moslim was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je christelijk opgevoed bent en je ouders zijn christelijk en je wordt gevraagd naar je geloof dan denk ik dat het onvermijdelijk is je oorspronkelijke geloof te vermelden met erachter aan * maar ik doe niks mee* of * ik geloof er niets van*. het is een onderdeel van je persoonlijkheid waar je mee kan identificeren.
Obama is geen moslim,want islam krijg je niet van je vader als een erfelijk ziekte,het is de familie en de maatschapij die jou moslim of christelijk maken. kenia is verder geen islamietisch land bij uitstek.dus het is voor hem geen reden om opeens islamiet te gaan uithangen .of je daar mee vrienden gaat maken!

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat die gewoon zelf besloten hebben niet meer aan allerlei onzin mee te doen waarna ze zichzelf tos ex-moslim hebben bestempeld... Ongetwijfeld hebben ze getracht deze mensen weer over te halen, maar als je het maar lang genoeg volhoudt wordt je vast wel losgelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even zitten googlelen, maar er wordt nergens explisiet uitgelegd, hoe je het moet doen. Maar wel, dat ex-moslims enorm bedreigd worden, en dat er in Afganistan en Egypte ex-moslims zijn, dus niet alleen in niet-islamitische landen, waar ze met andere levenswijzen in aanraking gekomen zijn, en er anders over zijn gaan denken. Er is duidelijk enorm veel moed voor nodig om je tot ex-moslim te verklaren, hoe je dat dan moge doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de islam is een veel gehoorde stelling 'er is geen dwang binnen de islam'. In tegenstelling tot de katholieke kerk is het dus niet zo dat je wordt INgeschreven als moslim, het is immers je eigen keuze om naar de moskee te gaan en je te onderwerpen aan de islam. Het is gewoon zo dat men er van uit gaat dat je moslim bent omdat je ouders dat ook zijn. Wat onzin is, want heel veel derde en tweede generatie 'moslims' gaan nooit naar de moskee en willen ook niets met de islam te maken hebben. Ze houden hun ongeloof vaak gewoon voor zich. Immers, hoe de koran over afvalligen , andersgelovigen en ongelovigen schrijft, kan je nalezen op www.ex-moslims.nl. Dat is nou niet bepaald hartverwarmend. Er staat zelfs in de koran dat je geen ongelovigen als vriend mag hebben, zelfs in dat geval zou je je zelf al geen moslim meer mogen noemen. In de praktijk hebben echter heel wat 'moslims' 'kafirs' als vrienden. Dus wat voor de een een moslim is, is dat voor de ander nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehsan Jami heeft openlijk afstand genomen van de Islam en dat gaf nogal wat problemen. Blijkbaar is de Islam de enige godsdienst waarbij je je niet kunt laten 'uitschrijven' uit de kerk (moskee). Zie de bijlagen.
Natuurlijk is het wel zo dat op verschillende plekken de godsdienst (Islam) verschillend beleden wordt en er zijn veel moslims die er 'niets meer aan doen', zonder dat dit problemen geeft. Uitschrijven echter kan niet.

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je nergens als moslim wordt ingeschreven, hoef je je ook niet uit te schrijven.
Het is net als met het geloof in Sinterklaas. Dan hoef je ook nergens te melden dat je er niet meer aan meedoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan geven. Het is afhankelijk waar deze moslim woont, in Saoedie Arabie, Egypte, Zweden, Nederland. Daarnaast is het afhankelijk van de familieband en hoe streng gelovig de familie is.

Extreme gevallen zijn ook echt extreem te noemen, met de dood als gevolg...

In bepaalde situaties zal iemand er dus voor kiezen het voor zichzelf houden, hoe onmogelijk het ook klinkt. Er is niet altijd ruimte en vrijheid om voor jezelf te kiezen, helaas. Het is bijna niet voor te stellen welk dubbelleven iemand zal leiden en in welke tweestrijd hij of zij belandt. Kiezen voor jezelf en je familie verlaten is soms de enige optie die overblijft.

In mildere omstandigheden is het voldoende dat afvalligheid wordt vastgesteld door de aanwezigheid en getuigenis van twee (moslim)mannen. Zij zullen met deze persoon praten in de hoop dat ze hem nog kunnen weerhouden van zijn beslissing. Een gesprek met een imam is niet uit te sluiten, wellicht zijn er 'verkeerde denkwijzen of interpretaties' van de islam, waar een rol ligt voor de imam om deze te verduidelijken en zo diegene weer op het 'juiste spoor' te zetten.

Het is dus niet zo simpel om op deze vraag een eenduidig antwoord te geven, er zijn teveel omstandigheden die invloed kunnen hebben. Een ding dat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat er vanuit de islam niets ergers voor te stellen is, dan een moslim die zijn geloof afvalt. Het wordt gezien als iemand die het rechte pad heeft gevonden en er zelf bewust voor kiest om een verkeerde zijweg in te slaan. Begrip is daardoor iets wat je weinig tegen zult komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp werkelijk niet waar je over hebt,twee getuigen dat is als je moslim wil worden denk ik eerder. hoe kan dit gebeuren als het helemaal en ten strengste verboden in de islam om uit het geloof te treden.onzin
in het begin van de islam moest mohamed de armen en zwakken van zijn tribe aanspreken zodat ie aanhangers krijgt, naar zijn *hijra* van mekka naar medina moest hij overweg met de joden en christenen die waren daar in grote getallen te vinden. vandaar de leuke verhaal over de joodse buurman...later is hij sterker geworden met een leger van fantiekeling die naar hem luisteren en doen wat hij zegt. de toon is dan ook gelijk veranderd,joden en christenen moesten verdwijnen uit de arabische grond en plaats maken voor moslims. veel joodse mannen zijn vermoord en hun vrouwen...
wat dat betreft is de koran een mooie geschedenis boek waarin je precies kan lezen hoe de islamietisch inperuim heeft kunnen groeien tot die staat van heden, maar niet een boek om je idealen uit te halen .
Ex-Moslim worden is een keuze die je zelf kunt maken, en die verder geen administratieve rompslomp of organisatorische toestanden om zich heen heeft.
Toen ik zelf uittrad uit de Gereformeerde kerk (ben ik dan ex-gereformeerd ??) moest ik me laten uitschrijven uit het doopattest om niet tot het einde der tijden te worden getrakteerd op post en acceptgiro's voor 'vrijwillige' bijdragen en de Kerkenraad en dergelijke. Stom ; niet naar de kerk komen leek me duidelijk genoeg. Ook zijn er wat voor mij bepaald niet noodzakelijke 'gesprekken' met de dominee geweest. Wel leuk trouwens ; die man bleek ook al heel lang niet meer echt heel concreet te geloven - schijnt ook voor theologen erg moeilijk vol te houden te zijn.

Voor moslims geldt dat dus niet ; klaar is klaar. De Islam zelf of haar organisatie blijft niet steeds ana je deur kloppen blijkbaar. Wat natuurlijk iets anders is dan het feit dat de gemeenschap er kennelijk meer moeite mee heeft ; ex-gereformeerde en ex-katholiek zijn inderdaad nauwelijks gebruikte ' titels' die niets zeggen over de persoon zelf. Ex-moslim is dat, eigenaardig genoeg, wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een terrorist wordt, bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zien zichzelf juist als ultieme moslims :P Met de absolute overtuiging van een plek in het paradijs als beloning
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah, tuurlijk :) "...Zij hebben harten maar begrijpen er niet mede en zij hebben ogen maar zij zien er niet mede en zij hebben oren maar zij horen er niet mede..." maar we zijn toch niet blind