Waarom hoeven kerken geen belasting te betalen over giften?

Kerken hoeven geen belasting te betalen. Waarom eigenlijk niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.9K

Het beste antwoord

Kerkgenootschappen (en honderden andere goede doelen) hebben voor belastingen de ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instellingen).

Een ANBI betaalt geen schenkbelasting over giften die zij krijgt. Dat is een wettelijke beslissing. En naar mijn mening een heel goede, want anders zouden giften aan ANBI's in feite deels alsnog aan de overheid toekomen.

Als je zelf geld overmaakt naar "ANBI's", dan is dat bedrag voor jezelf aftrekbaar van de inkomstenbelasting (mits boven een bepaalde drempel). Leg je notarieel vast dat je minimaal jaarlijks een vast bedrag aan een ANBI overmaakt, dan is zelfs het volledige bedrag aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Kortom, van een gift wordt iedereen beter!

Toegevoegd na 3 minuten:
Een kerkgenootschap/goed doel-stichting enz. wordt niet zomaar een ANBI. Daar gelden eisen voor:
Om aangewezen te worden als ANBI moet uw instelling voldoen aan alle volgende voorwaarden:
" ■Uw instelling zet zich voor minstens 90% in voor het algemeen belang. Dit is de 90%-eis.
■De instelling heeft met het geheel van haar algemeen nuttige activiteiten geen winstoogmerk.
■Uw instelling en de mensen die rechtstreeks bij uw instelling betrokken zijn, voldoen aan de integriteitseisen.
■De bestuurders of beleidsbepalers van uw instelling mogen niet over het vermogen van de instelling beschikken, alsof het hun eigen vermogen is. Er moet sprake zijn van gescheiden vermogen.
■Uw instelling mag niet meer vermogen aanhouden dan redelijkerwijs nodig is voor het werk van de instelling. Daarom moet het eigen vermogen beperkt blijven.
■De beloning voor bestuurders is beperkt tot een onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden.
■Uw instelling heeft een actueel beleidsplan.
■Uw instelling heeft een redelijke verhouding tussen kosten en bestedingen.
■Geld dat overblijft na opheffing van uw instelling, wordt besteed aan een ANBI met een soortgelijk doel.
■Uw instelling voldoet aan de administratieve verplichtingen."
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Ook voor andere stichtingen. (Een kerkgenootschap is in de regel geen stichting of vereniging.) Maar dat een kerkgenootschap als ANBI wordt beschouwd is in het geheel niet zot. Net zo min als het zot is dat het Rode Kruis een ANBI is, of de kankerbestrijding. Ze verrichten veel goed werk in onze maatschappij, of, om het mooier te zeggen: 'ze beogen een algemeen nut'. Dat 'algemeen nut' is voor elke instelling anders.
Cryofiel
10 jaar geleden
Of iets zot is kun je vaak ontdekken door een extreem voorbeeld te zoeken. In dit geval: stel dat er een kerkgenootschap is dat de Jihad in Syrië propageert, en alles doet om Jihadstrijders te ronselen en te ondersteunen, en om zoveel mogelijk geld naar de strijders te sturen zodat ze de benodigde spullen kunnen kopen. Dit kerkgenootschap is van mening dat de Jihad een algemeen nut is. Vraag is nu: moet dit kerkgenootschap de ANBI-status krijgen?