Hoelang bestaan religies van God? Dus het jodendom, christendom en islam?

Welke religie was eerst

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
5.2K
Thecis
3 jaar geleden
jodendom als eerste
dan christendom, dan islam.
Goden bestaan al vanaf het begin der tijden. Jodendom uit het hoofd circa 4000 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis
Wanneer is het begin der tijden? Het monotheïsme is ongeveer 4000 jaar oud.
SentWierda
3 jaar geleden
Soortgelijke vragen zijn al eerder gesteld.
Op 2 september 2010: Wanneer is men begonnen met in god te geloven? Met 10 antwoorden en 13 reacties.
Op 29 september 2011: Hoe ontstaat een geloof? Met 10 antwoorden.
Op 29 september 2010: Wat was de eerste religie op aarde? (met ook een vraag over de toekomst). Met 11 antwoorden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Volgens de bijbel sedert de schepping van de mens... geloven mensen in JHWH. Als men de puntjes op de i zet is het jodendom ontstaan tijdens de afsplitsing van de 10 stammen. De Joden stammen af van de stam JUDA . Lees de bijbeloeken Jeremia en Jesaja... maar idd worden de 12 stammen ISRAELS ( genoemd naar de 12 zonen van Jakob die later Israel werd genoemd door JHWH) ook joden genoemd. Het christendom ( geloof in Gds zoon Christus) is de vervulling van het OT. en is geleidelijk ontstaan sinds de prediking van Jezus. ( Overgang naar het nieuwe verbond zoals voorzegt in het OT.) De Islam is enkele honderden jaren later ontstaan en is een uitvinding van de zogenaamde profeet Mohamed. Ik zeg uitvinding... want deze man heeft nooit echt het verschil begrepen van datgene wat Jezus onderwees en de leer van de toenmalige RKK.
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
Wanneer is het begin der tijden:
13.7 miljard jaar geleden er van uitgaande dat het universum het absolute begin is.
Het begin der tijden volgens de Bijbel is ongeveer 6000 a 8000 jaar geleden. Als we andere geloven er bij pakken varieren de tijden nog al. Maar aangezien men gelooft dat Goden almachtig en omnipresent zijn, waren deze altijd al in min of meerdere mate aanwezig. Zelfs bij de oude grieken kan je deze stelling waar maken (ook ivm de Titanen). Dus afhankelijk van welk geloof, hebben ze altijd in min of meerdere mate bestaan.
Daarbij had ik het over goden. Meervoud. Dus het monotheïsme had ik hierbij niet direct in gedachten. @SentWierda
Wat fijn dat het eerder gesteld is. De zoekfunctie van de site is echter niet ideaal. En wellicht zijn er inzichten veranderd.
LeonardN
3 jaar geleden
@Thecis "Maar aangezien men gelooft dat Goden almachtig en omnipresent zijn, waren deze altijd al in min of meerdere mate aanwezig."
Stel je nu dat wat men gelooft door het geloven realiteit wordt?
Religies hebben een begintijd.
Goden (of een enkele god) bestaan of bestaan niet.
Religieuzen hebben het dus of goed, goed op een bepaald punt(er bestaat wel een creator-god(en), maar het is/zijn niet degene die zij beschrijven), of zitten er volledig naast.
Als religieuzen er volledig naast zitten bestaan goden niet en hebben ze nooit bestaan. Dus afhankelijk van welk geloof, hebben ze altijd in min of meerdere mate bestaan.
Ja in de hoofden van mensen. Dus als religieuzen ernaast zitten is dat meer sinds religies bestaat (zolang mensen dan dus de capaciteit hebben om een dergelijk concept te kunnen bedenken).
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN,
Hier kan je eindeloos over discussieren / filosoferen. Als je je daar in verdiept, kan je dus zeker een zaak maken dat iets door geloven realiteit wordt, maar als je je nóg iets verder verdiept, is men er altijd wel over eens dat om in iets te geloven het ook in basis als idee aanwezig heeft moeten zijn. Dus moet het altijd bestaan worden. Daar kan je het eens of oneens over zijn, maar dat is het algemene idee. Ik ga daar niet over filosoferen. Niet hier. Je beschrijft 3 situaties waarbij je 1 verder uit diept (ze zitten er volledig naast). Hierbij ga je over het punt heen dat men er naast kan zitten, maar dat goden nog steeds bestaan. Over het concept God begin je niet eens (en heel terecht, want dat kan je niet zwart-wit benaderen). Zoals ik al zei, eindeloze discussies. Gaan we hier niet doen.
LeonardN
3 jaar geleden
"Hierbij ga je over het punt heen dat men er naast kan zitten, maar dat goden nog steeds bestaan."
Eh nee ik beschrijf juist precies dat idee.
"Religieuzen hebben het dus of goed, >>goed op een bepaald punt<< (er bestaat wel een creator-god(en), maar het is/zijn niet degene die zij beschrijven)."
===
Ze zouden er dus half naast kunnen zitten. Een god bestaat, niet hun god.
Volledig naast. Er bestaat geen god.
Volledig goed. Hun specifieke god bestaat. Ik ga er juist vanuit dat al die mogelijkheden mogelijk zijn.
Jij zegt echter: "Goden bestaan al vanaf het begin der tijden"
Dat is een mogelijkheid, maar het is ook mogelijk dat goden niet bestaan/nooit bestaan hebben. Ik snap dus niet hoe je die claim kan maken.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Zoals ik al zei, dit is een filosofische discussie die ik hier niet ga voeren. Daarvoor moet er wat achtergrond zijn over de basis van filosofie en veel wijst er op dat die niet aanwezig is. Daarbij kan je elk punt er uit lichten en volledig gaan analyseren. Ook mijn feedback interpreteer je verkeerd omdat je er van uit gaat dat geloof nodig is voor het bestaan van iets (de basis van je betoog obv de realiteit waar we in leven). Ik stap buiten dat principe. Zoals ik al zei, dit is een eindeloze discussie die ik hier niet ga doen.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik ben niet op zoek naar een discussie ik spreek je waarheidsclaim tegen.
Jij komt met een waarheidsclaim. "Goden bestaan al vanaf het begin der tijden." Ik zeg dat er andere mogelijkheden zijn.
Ik zeg dat je er naast kan zitten en 2 mogelijkheden vergeet te vermelden.
Dit zijn de mogelijkheden:
1-Goden/een god bestaan al vanaf het begin der tijden
2-Goden/een god zijn ooit een keer ontstaan
3-Goden/een god hebben nooit bestaan Mocht je bewijzen hebben dat 2 en 3 niet waar kunnen zijn zie ik de bewijzen graag tegemoet. Geen discussie gewoon een duidelijke test die 2 en/of 3 onmogelijk laten blijken.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Ik snap wat je bedoelt, maar zoals ik al meerdere keren zei, dit zijn eindeloze discussies omdat het filosofische discussies zijn. Hierin zullen we allebei gelijk krijgen omdat er geen absolute waarheden zijn. Ik snap dat moeilijk is, maar dat is waar het op uit gaat draaien. Daarom zei ik ook al dat de filosofische basis niet goed genoeg is om deze discussie te voeren.
LeonardN
3 jaar geleden
"Hierin zullen we allebei gelijk krijgen omdat er geen absolute waarheden zijn." Het stellen dat goden bestaan vanaf het begin der tijden IS een absolute waarheid-stelling.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
En nogmaals onderschrijf je mijn laatste opmerking "Daarom zei ik ook al dat de filosofische basis niet goed genoeg is om deze discussie te voeren."
LeonardN
3 jaar geleden
Klopt daar ben ik het volledig mee eens. Als wat je zegt: "Goden bestaan al vanaf het begin der tijden" geen waarheidsclaim is in jouw ogen, dan weet ik niet wat jij denkt dat het wel is.
En ik denk toch dat een hoop mensen dit op een kenniswebsite als een waarheidsclaim zullen opvatten.
Wellicht is het handiger dat als je iets wat op een waarheidsclaim lijkt* , maar het niet is, anders verwoord.
"Mensen die geloven in goden, zullen geloven dat die goden al vanaf het begin der tijden bestaan."
Zo'n claim zal niet veel tegenreacties kennen. *(of in mijn ogen gewoonweg is)
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
En nogmaals, wellicht nu nóg duidelijker, Daarom zei ik ook al dat jouw filosofische basis niet goed genoeg is om deze discussie te voeren.
LeonardN
3 jaar geleden
Als mijn filosofische basis niet goed genoeg is dan kan je met gemak mijn punten onderuit halen. Je stelt:
"Goden bestaan al vanaf het begin der tijden."
"Maar aangezien men gelooft dat Goden almachtig en omnipresent zijn, waren deze altijd al in min of meerdere mate aanwezig"
Dat zijn waarheidsclaims, en nog wel onfalsifieerbare. https://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid
Jij claimt, dus de bewijslast ligt bij jou. https://kloptdatwel.nl/2014/01/26/de-bewijslast/ Als je wat anders bedoelt, dat lijkt me het geval, want het lijkt me dat je zelf weet dat je zo'n claim nooit hard kan maken, dan zou je beter kunnen zeggen:
"Veel mensen geloven dat goden(of een specifieke god) al vanaf het begin der tijden bestaan."
Mocht dat zijn wat je bedoelt en werkelijk willen zeggen dat goden altijd al hebben bestaan dan zie ik graag een uiteenzetting hoe je dat wil bewijzen.
Als je het als claims bedoelt die geen waarheidsclaims zijn, is het wellicht handig dat te vermelden.

Antwoorden (2)

Het jodendom is de religie van het Joodse volk en de oudste of een van de vroegst ontstane monotheïstische godsdiensten en behoort tot de oudste religieuze tradities die vandaag de dag nog worden beoefend.
Het jodendom past niet gemakkelijk in de westerse categorieën zoals religie, ras, etniciteit of cultuur. Dit komt doordat Joden het jodendom in termen van 4000 jaar geschiedenis beschouwen.
Het Christendom is 2000 jaar oud en hoewel het geboortejaar van Mohammed niet met zekerheid kan worden vastgesteld, gaat men ervan uit dat hij geboren is rond 571.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Vreemde koppeling in één zin van christendom en Mohammed...
tinus1969
3 jaar geleden
Ik weet niet waar je op baseert dat monotheisme 4000 jaar oud is. Zowel Zoroastrianisme (ooit ee grote monotheïstische godsdienst) als Jodendom verschijnen pas rond 600 BCE (dus 2600 jaar geleden) in historische bronnen; het is onwaarschijnlijk dat beide meer dan 3000 jaar oud zijn.
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
De zinsconstructie had wellicht iets anders gekund, maar gezien de boodschap is het duidelijk wat er bedoeld wordt. @tinus1969
Elder161 basseert zich op de gegeven bronnen.
tinus1969
3 jaar geleden
De bronnen ondersteunen de claim dat jodendom 4000 jaar oud is, niet eenduidig.
LeonardN
3 jaar geleden
"Dit komt doordat Joden het jodendom in termen van 4000 jaar geschiedenis beschouwen."
Dat lijkt vooral op een "Wij van WC-eend, adviseren WC-eend"-claim.
Het jodendom was er eerst. Het jodendom is in zijn huidige vorm ontstaan rond 600 BCE (600 jaar voor onze jaartelling) als 'second temple judaism'. Oudere wortels naar de tijd van David en de tempel van Salomo (rond 1000 BCE) zijn onzeker .
Het christendom is ontstaan vlak na het jaar 0 (Jezus zou immers in het jaar 0 geboren zijn). Het ontstaan van de Islam wordt traditioneel gekoppeld aan Mohammed, waarbij zijn reis naar Medina meestal wordt gezien als het begin van de islam en iig de islamitische jaartelling.
Het begin van de islamitische jaartelling is het jaar 622 CE.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Het ontstaan van de Islam wordt traditioneel gekoppeld aan Mohammed, waarbij zijn reis naar Medina meestal wordt gezien als het begin van de islam en iig de islamitische jaartelling"
En dat was? "Het christendom is ontstaan vlak na het jaar 0 (Jezus zou immers in het jaar 0 geboren zijn)"
Dat lijkt me aan de vroege kant. De geboorte van de figuur (als deze al bestaan heeft) lijkt me niet het begin van een religie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom#Geschiedenis
"In wetenschappelijk-historische zin “treden de christenen de grote geschiedenis binnen” met de vermeldingen door Plinius, Tacitus en Suetonius in de jaren 110-120 na Chr."
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Het christendom is niet begonnen toen Jezus geboren werd. We hebben de chirstelijke jaartelling laten beginnen bij zijn geboorte. Dat is een waanzinnig groot verschil. En ja, men is er redelijk zeker over dat Jezus bestaan heeft aangezien hij in meerdere schriften genoemd wordt bij verschillende volken (dus niet alleen de Bijbel). De grote vraag is alleen of hij ook inderdaad een heel aantal wonderen heeft verricht. Daar zijn de meningen wel over verdeeld.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, 'Dat lijkt me aan de vroege kant. De geboorte van de figuur (als deze al bestaan heeft) lijkt me niet het begin van een religie.' Het ging me om een relatieve indicatie. De eerste evangeliën zijn waarschijnlijk rond het jaar 70 geschreven.