Wat zegt de bijbel en het christelijk geloof over sex?

Is het zo dat een christen niet mag mastruberen?
en sex voor het huwelijk?

Weer misschien iemand waar dit dan in de bijbel staat? en houden christelijke jongeren zich hier ook aan?

Toegevoegd na 4 minuten:
** weet misschien iemand.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
14K

Antwoorden (6)

De Bijbel geeft hier duidelijk antwoord op.
Geen seks voor het huwelijk. Dit kan je lezen in Genesis 2:24 'Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.' Dus éérst verlaat je je vader en moeder, dan trouw je (je vrouw) en dan zal je één zijn (seks hebben).

Mastruberen valt onder zelfgenot. God heeft had de vrouw aan de man gegeven omdat het niet goed was dat de mens alleen was. Hij (God) gaf Eva (toen nog: Manninne) aan Adam als hulp. Niet als meesteres, niet als slavin. Zelfgenot is onbijbels. Een precieze tekst weet ik niet zo snel, maar het de Bijbel is overduidelijk tegen zelfgenot. Seks is een prachtig iets, een bloem uit het paradijs. Maar het wordt in de huidige maatschappij enorm misbruikt.

Of christelijke jongeren zich eraan houden? Velen denken dat dit ouderwets is, de druk van de maatschappij (ben jij nog maagd??!!) speelt ook een grote rol. Ook is het de vraag of het een 'christelijke jongere' is of een 'kerkelijke jongeren' daar zit veel verschil tussen.
Ik ben christen, en jong (18) en ik hou me eraan.

Toegevoegd na 1 minuut:
.. en ik hou(d) me eraan, alhoewel het soms enorm moeilijk is, is het nog vaker een geweldige bevrijding :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo... dat zijn een hoop vragen in één ;)

Zoals je misschien weet, zijn er verschillende christelijke kerken, met elk zijn eigen opvattingen. In al die kerken, zitten ook nog eens allemaal unieke mensen, die de bijbel allemaal op hun eigen manier interpreteren, zoals ook de bijbel zelf een interpretatie is van de mensen die hem geschreven hebben.

Zo zijn er binnen de kerk, net als buiten de kerk, heel veel verschillende mensen, met elk hun eigen opvatting, en zijn de dingen die "mogen" of "niet mogen" afhankelijk van wat deze christen zichzelf toestaat.

Ik ben zelf christelijk opgevoed, en dus een christelijke jongere, en kan je vertellen dat vrijwel elke man masturbeert, ook christelijke... Bij vrouwen ligt dat percentage misschien lager.

Wat betreft sex voor het huwelijk: De één wil het absoluut niet, en houdt zich aan wat er in de bijbel staat geschreven: sex is voorbehouden aan het huwelijk. Degene met wie je gemeenschap hebt, daarmee ben je voor God getrouwd.
Anderen (zoals ik) bekijken dit meer in de tijdgeest, en springen er makkelijker mee om, maar over het algemeen geldt wel: Een christelijke jongere denkt er in ieder geval goed over na, voor hij/zij met een ander het bed induikt.

Overigens zijn er in de bijbel naast teksten die sommigen uitleggen als "sex is slecht" ook scenes beschreven die erotisch contact juist verheerlijken. Lees maar eens een stukje "Hooglied", als je een bijbel in de buurt hebt.

Haha, afgelopen week kreeg mijn moeder het eventjes warm, toen ze zo koelbloedig mogelijk een stukje las over een vrouw, die het lid van haar minaar aandachtig bestudeerde en liefkoosde :D

>>> Zoals je ziet, ligt het bij sommige mensen nogal gevoelig, maar de bijbel zelf is over het algemeen minder bekrompen dan de mensen die hem lezen. <<<
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Griekse woord por·nei′a, dat met „hoererij” is vertaald, heeft een behoorlijk ruime betekenis.

Het heeft betrekking op seksuele relaties tussen personen die niet met elkaar getrouwd zijn en slaat vooral op het verkeerde gebruik van de geslachtsorganen.

Por·nei′a omvat daden als orale seks, anale seks en iemand anders masturberen — dingen die meestal worden geassocieerd met bordelen.

Mensen die denken dat zulke daden geen „hoererij” zijn, houden zichzelf voor de gek (2 Timotheüs 2:26).

Bovendien komt bij het bewaren van eerbaarheid meer kijken dan ons onthouden van daden die onder hoererij vallen.

Om ’de hoererij te ontvlieden’, moeten we alle vormen van seksuele onreinheid en losbandig gedrag vermijden die tot de grove zonde por·nei′a zouden kunnen leiden (Efeziërs 4:19).

Op die manier bewaren we onze eerbaarheid. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind je masturberen oneerbaar? iemand die geen vrouw kan vinden maar wel bepaalde lustgevoelens heeft zou dan nooit klaar mogen komen? er zijn massa's kinderen groot geworden met het idee dat ze naar de hel gingen omdat ze een keer hebben gemasturbeerd. ik vind het een achterlijk uitgangspunt en het zou verboden moeten worden om kinderen hiermee bang te maken, bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij medelijden met die mensen alknobe? Hoe kom jij aan het laatste feit? Daar geloof ik nl. 0,0 van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ alknobe, het blijft een gevoelig onderwerp. „Doodt daarom uw lichaamsleden”, zo spoort de bijbel aan, „ten aanzien van . . . seksuele begeerte” (Kolossenzen 3:5).
Met „seksuele begeerte” wordt niet op de normale seksuele gevoelens gedoeld, maar op onbeheerste hartstocht. Zo’n „seksuele begeerte” kan er toe leiden dat iemand grove immoraliteit gaat bedrijven, zoals door Paulus in Romeinen 1:26, 27 wordt beschreven In sommige gevallen blijven de door masturbatie veroorzaakte problemen zelfs na het huwelijk bestaan. Kinderen wijsmaken dat ze naar de hel gaan omdat ze een keer gemasturbeerd hebben,
is idd een achterlijk uitgangspunt. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alknobe je geeft reactie op amadeus, lees eerst een goed zijn antwoord, en vlieg niet direct op de kast, jij voelt je aangesproken vandaar, maar amadeus heeft er een studie van gemaakt, en legt dat gewoon uit, en dringt je helemaal niets op, het staat in de bijbel, en dat is waar we ons aan moeten houden.
Een ander woord voor masturberen is onaneren. Dit komt van de naam Onan. Dat is een man die voorkomt in een bijbelverhaal. In dit verhaal laat hij zijn zaad op de grond lopen. Dit wordt door de bijbel veroordeeld.

In het boek Genesis staat het verhaal over Onan:
"Als een man overleden was, moest naar toenmalig joods gebruik zijn broer een kind verwekken bij diens weduwe, zijn schoonzus, als die kinderloos was. Dit heet het zwagerhuwelijk of leviraat. De oudste zoon van Juda, Er genaamd, werd door God gedood omdat hij slecht was in de ogen van God. Nu moest zijn jongere broer, Onan genaamd, trouwen met diens weduwe, Tamar. Onan echter maakte misbruik van de situatie: hij had wel geslachtsgemeenschap met Tamar, maar trok zich voor de zaadlozing terug en omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken."

Een ander bijbelboek over masturberen is Leviticus. Leviticus 15:16 legt uit hoe men na een zaadlozing moet handelen; onrein zijn (dus geen heilige diensten mogen verrichten, tot de avond. De avond duidt in bijbelse context de volgende dag aan), het gehele lichaam baden en alles waarop de zaaduitstorting terecht is gekomen reinigen.

De kerk heeft dit alles aangegrepen om kinderen te verbieden om te masturberen, om hun eigen lichaam te ontdekken. Die kinderen groeien op tot soms zwaar gefrustreerde volwassenen. Niet voor niets kwam er veel misbruik voor in de RK kerk en is het percentage incestslachtoffers en tienerzwangerschappen in (al dan niet streng) gereformeerde gemeenschappen veel hoger dan gemiddeld. Mensen hebben nu eenmaal behoeften. Beter hieraan toegeven door onschuldige masturbatie dan je te vergrijpen aan onschuldige kinderen lijkt mij.

Onderzoek heeft verder aangetoond dat vrijwel alle mannen (ook de christelijke) in de praktijk masturberen of dit hebben gedaan. Ook veel christelijke meisjes trekken hun vriend af of pijpen hen. Naar hun mening kunnen ze dan als maagd het huwelijk in, aangezien er geen penetratie plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God bracht Onan ter dood omdat „hij zijn zaad op de aarde verspilde”. Het betrof hier echter het onderbreken van de geslachtsgemeenschap, geen masturbatie. Bovendien werd Onan terechtgesteld omdat hij zelfzuchtig weigerde de verantwoordelijkheden van het zwagerhuwelijk op zich te nemen teneinde de geslachtslijn van zijn overleden broer in stand te houden (Genesis 38:1-10)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe: als ik homo zou zijn, ojee mag ook niet van de kerk, zou ik je willen zoenen. Prachtig! Maar je zal de gelovigen er echt niet op een andere gedachte mee krijgen. Is opzich wel mooi toch? Hoe mensen zo achter hun geloof staan. Jammer dat je zo ook hebt die zich opblazen etc. God is liefde! Fijn weekend
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha lees nu pas die reactie van kanniet! Over hoeveel christenen abortus plegen. Haha doe eens een onderzoek naar hoeveel christenen er meer dan 3 kinderen hebben. Ken er genoeg met 5+ kinderen. Maar dat is Gods wil natuurlijk ook, zoveel mogelijk mensen op de aarde. Of toch niet want condooms mag je niet gebruiken van de kerk waardoor zo'n beetje heel Afrika dood gaat aan aids. Maar ja, eigen schuld van die Mensen natuurlijk. Hadden ze maar geen sex moeten hebben. Of verkracht worden door mannen met aids die geloven dat ze het kwijt raken door een maagd te "pakken" blijf lekker geloven in een verhaal wat viltjes jullie 6000 jaar oud is. Vertel eens een verhaal aan een vriend en laat hem dat door vertellen. Kijken hoe dat verhaal klinkt na 50 x opnieuw te zijn verteld door verschillende mensen? Fijn weekend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kannietbeter: ik heb je antwoord gemeld als beledigend. Waarom denk jij dat je mag oordelen over het geloof van een ander? Ben je soms god zelf of zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat leeft zoiets onder ons hè, want we worden nog fel ook tegen elkaar, ik vind het heerlijk dat zulke vragen er zijn, en dan de reacties van de zogenaamde niet gelovigen
het slaat soms nergens op, maar heel leerzaam hoe mensen daarover denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arme Onan. Als je toch iedere keer voor het zingen de kerk uitmoet.
Ga heen en vermenigvuldig u!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Christen mag idd niet masturberen. Sex voor het huwelijk mag ook niet en tijdens het huwelijk mag het alleen als er een nieuw volgelingetje van het Christelijke Geloof gebakken moet worden. Maar niet zomaar voor het lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Hoezo idd? Dit staat nergens in de bijbel, wat een vreemd idee heb jij van wat een christen is.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we genot van sex ondervinden is alleen maar bedoeld om God een zekerheidje te verschaffen dat de mensheid er mee dóórgaat. Niet omdat Hij ons zo graag een pretje gunt.