Hoever gaat het biecht geheim in de rk kerk ?

Toegevoegd na 1 minuut:
stel ik vertel meneer pastor dat ik een moord heb gepleegd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Het beste antwoord

De 'biechtvader' mag op geen enkele voorwaarde de biecht onthullen! Ook dus niet onder druk bijvoorbeeld van de overheid. Het biechtgeheim is ook erkend als beroepsgeheim. Schend de biechtvader wel zijn beroepsgeheim kan hij zelfs gestraft worden.

Wel is het zo dat in Ierland een paar jaar terug het volgende van de overheid is geeist: Indien de biechtvader via de biecht seksueel misbruik verneemt MOET hij het de overheid melden. Doet hij dit niet dan kan hij tot 5 jaar celstraf worden veroordeeld! Maar het gerechtshof van de RK kerk herhaalde de plicht van de onschendbaarheid van het biechtgeheim!