kan iemand mij de "gewoonte" uitleggen ivm bepaald geloof en geboorte?

een kennisje van mij is Jehova's getuige. Zij is hoogzwanger van haar derde kindje.
Ik weet dat zij uit geloofovertuiging geen verjaardagen viert, ook geen Sinterklaas en Kerst en dat het uit den boze is om haar Gelukkig nieuwjaar te wensen. Maar zij vieren bijvoorbeeld wel een jubileum van een huwelijk.
Mijn vraag is nu wat ik hen kan wensen bij de geboorte van hun derde kindje, zonder dat ik hen er mee beledig. Uiteraard feliciteren, maar mag ik bijvoorbeeld "Veel geluk" wensen, of "een lang en gelukkig leven voor het kindje"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.9K

Het beste antwoord

Er zijn zo'n 30.000 Jehova's Getuigen in Nederland. Een uiterst klein aantal dus, en bovendien hebben Jehova's Getuigen een zeer exclusief geloof. (bloedtransfusie, het enige ''ware' geloof, voorspellingen over eindtijd etc.). Er zijn nauwelijks andere gelovigen (en niet-gelovigen) die ook maar iets van die opvattingen delen.

Jehova's Getuigen weten dat ze in een zeker isolement leven, en het kan niet anders dat zij ook gewoon deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. (werk, school, buren) Zij zijn er dus aan gewend mensen te ontmoeten, die leven op een manier die haaks staat op hun geloofsopvatting.

Er is geen enkel bezwaar om gewoon dàt te doen, wat jij gepast vindt, bij de geboorte van een kind. Mocht jouw manier van feliciteren, kadootje geven, of wat dan ook, niet passen binnen de geloofsopvattingen van je kennis, dan is er niets aan de hand. Zij weet gewoon, dat het in de "normale" wereld gebruikelijk is verjaardagen te vieren en te feliciteren, en ze zal je niets kwalijk nemen.

Natuurlijk is het goed als jij en ik het geloof van anderen respecteren, maar dat houdt niet in dat we ons in allerlei bochten moeten gaan wringen, om zo iemand mogelijk niet te kwetsen. Als jouw manier van reageren op de geboorte van het kind, als minder gewenst wordt gezien, dan weet je het voor de volgende keer, en kun je er eventueel rekening mee houden. Maar voor dit geval lijkt het mij niet noodzakelijk dat je je eerst gaat verdiepen in de gewoontes en gebruiken van de kennis, en diezelfde kennis zal dat zeker ook zeker niet van jou verwachten. Doe dat, wat je in ieder ander geval ook zou doen. Dan doe je wat je meent, en je voorkomt geforceerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi verwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Zie mijn reactie bij het antwoord hiervoor.

Andere antwoorden (6)

Hoewel ze Jehova's getuige is, is ze ook een mens die de goede bedoelingen van andere mensen kan zien.
Je kunt hen inderdaad "veel geluk" wensen, of "een lang en gelukkig leven voor het kindje" en dat laten voorafgaan door de uitspraak dat je hoopt dat je hen er niet mee beledigt, maar dat je je blijdschap voor hen wil uiten. Het lijkt me sterk dat ze gekwetst zou zijn, of geen begrip voor jouw goede bedoelingen zou kunnen opbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Blijf jezelf!

Doe wat jouw gevoel jou ingeeft!

Je kunt je niet diepgaand in ieder kennisje d'r geloofs- en gevoelsleven verdiepen en daar dan tot in detail
mee rekening gaan houden.

Jij bent wie je bent. Met jouw eigen normen en waarden en gewoonten.

Die zijn NET ZO VEEL waard, dan de geloofsnormen van jouw kennisje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe wat jou gevoel je ingeeft?
je gevoel hoeft niet altijd goed te zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een goed antwoord. Wij, Jehovah's Getuigen, verwachten niet van andere mensen dat zij zich zomaar aanpassen aan ons geloof.
alhoewel er wel aandacht wordt geschonken aan de geboorte van een kindje en geen verjaardag vieren kan je er gewoon met een kadoo naar toe gaan en feliciteren met de geboorte en verder hoef je eigenlijk er niet op in te gaan .... wel natuurlijk even het kindje bewonderen want dat wil tenslotte elke moeder.. toch en verder kan je het gewoon luchtig houden door te vragen over de geboorte , kortom wees gewoon jezelf zoals je bij elke kraamvisite zou doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je kan gerust een kaartje kopen: proficiat met de nieuwe geboorte, en mee delen in de vreugde van de komende geboorte.
En natuurlijk mag je hen feliciteren en veel geluk wensen en een lang en gelukkig leven voor het kindje.

Je kan wensen wat je wil, daar ben je vrij in zonder dat JG's zich zouden beledigd voelen.

Trouwens je aanwezigheid en belangstelling zal heel erg gewaardeerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++
Wat lief dat je haar wilt feliciteren, en wat attent dat je deze vraag stelt.

Het feit dat ze geen sinterklaas, kerst, oud en nieuw en verjaardagen viert heeft te maken met de oorsprong van deze dagen. Met het feit dat deze dagen in het leven waren geroepen om goden als Wodan, Astarte enzovoort te aanbidden. Zij wil graag Jehovah God dienen en haar geloof zuiver houden door niet de indruk te wekken per ongeluk andere goden te aanbidden.

Het huwelijk is ingesteld door God zelf.
Een geboorte is zoiets moois en ook door God als geschenk gegeven.
Daarom zijn dit voorbeelden van bijzondere momenten die door haar zeker gevierd worden.
Doe er niet te ingewikkeld over hoor... Ze vindt het zonder twijfel hardstikke leuk als je haar feliciteerd, op welke manier maakt niets uit...

Een lang en gelukkig leven is toch een prachtige wens!

Nu je wat meer van de achtergronden weet is het vast wat makkelijker voor je om het te begrijpen.
Veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
compliment voor je vraag dat geeft namelijk aan dat je iemand bent die graag wil dat het goed gaat met je vriendin en je ze niet voor het hoofd wil stoten iemand die nadenkt over de woorden die hij zal zeggen word in de bijbel een wijs iemand genoemd

spreuken 12:18 zegt:  Er bestaat er een die onbezonnen spreekt als met de steken van een zwaard, maar de tong van de wijzen is genezing.

Het huwelijk en het krijgen van kinderen is een instelling van God de bijbel noemt hem ook wel de gelukkige God
en dat blijkt vaak dat in de meeste gevallen een geboorte geluk en vreugde schenkt dus schroom niet om ze een lang gelukkig leven te wensen ze kijken immers uit naar eeuwig leven op een paradijs aarde.

Ik denk zelfs dat als je het haar vraagt ze het leuk vind om je vraag zelf te beantwoorden en je gerust zal stellen, Jehovah's getuigen houden ook van een feestje en van humor houden ze ook ,je zou bijna denken dat ze ook gewoon mensen zijn (ha ha )

wens haar daarom veel geluk van Mealycook (misschien een leuke naam voor de baby)