Nee, geen kosten.
Maar je moet er wel om denken dat er niet zomaar mensen gedoopt worden (volwassenen), maar dat er dan een geloofsgesprek met hen gevoerd zal worden, en dat er betrokkenheid in de gemeente van hen verwacht zal worden. De doop is niet iets wat je 'los' kunt verkrijgen.
En aan het lidmaatschap van een gemeente zijn uiteindelijk wel kosten verbonden, hoewel de hoogte vrijwillig is.
Ook de kinderdoop is gratis, want het gebeurt bij kinderen van leden in een gewone dienst.
Een huwelijk is vaak anders, omdat er dan een speciale dienst voor geregeld moet worden, waarbij de kerk kosten moet maken. Dat is dan vaak voor leden gratis, maar voor mensen van buitenaf wordt huur gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broertje is laatst gedoopt, niet in een gewone dienst: kostte gewoon geld.

Andere antwoorden (2)

Dat zul je bij je eigen kerk na moeten vragen, bij iedere kerk is dat weer anders.
Maar volgens mij is het bij de meeste kerken gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben lid van één van de protestantse kerken. In mijn kerk kun je je kind alleen laten dopen als je zelf lid bent. Dat vind ik ook logisch, want je belooft je kind op te zullen voeden volgens de leer en de normen van die kerk. Als je er zelf al geen lid van wilt zijn, waarom wil je er dan wel je kind laten dopen?

Als je lid bent, kun je je kind dus laten dopen. Dat gebeurt in een gewone kerkdienst, want we vinden het belangrijk dat de gemeenteleden erbij zijn.
Wij zeggen dat er hoorbaar en een zichtbaar evangelie is in de kerk. Het hoorbare evangelie is het lezen uit de Bijbel en het preken daarover. Het zichtbare evangelie zijn de sacramenten. Er zijn in de protestantse kerk twee sacramenten: de doop en het avondmaal.
De doop is dus een wezenlijk onderdeel van het geloof.

Omdat de doop er helemaal bijhoort, is het gratis.