Waarom mag je niet discrimineren op basis van geloof?

Ik bedoel geloof is maar geloof. Het is niet bewezen, het is geen feit. Stel dat ik in Hans en Grietje geloof, dan mag je daar niet mee spotten want dan beledig je mij.
Ik vind dat er in discriminatie onderscheid moet worden gemaakt tussen FEIT en FICTIE.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de evolutieleer een bewezen feit?
Dan zou men niet meer moeten spreken van de evolutietheorie ,maar van 'het feit der evolutie'. (Romeinen 1:20) . . .Want zijn onzichtbare [hoedanigheden] worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet niet met bijbelteksten aankomen. Dan kan ik ook wat teksten gaan opschrijven uit science-fiction boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LEES:
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=3523 Aimee: wat is dat nu weer voor gebrabbel uit een modderpoel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet van een godsdienst niet of het feit of fictie is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer goed gezegd aimee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bewijzen zijn aanwezig, maar je wil zo graag hard evidence, je wil het zien met je ogen.
Dat zal nooit gebeuren ben ik bang.
Discrimineren op basis van geloof mag niet van de overheid nee. Om rellen te voorkomen en om te voorkomen dat mensen elkaar op straat zomaar neersteken en neerslaan. Zit toch wat in? Ik leef liever in een rustige omgeving waar ik niet op hoef te passen voor een klap op mn kop omdat iemand anders zn geloof heeft bepaald dat dat moet want ik ben een heiden of een ketter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neersteken??? Moeten we weer met geweld dreigen? Waarom altijd dat geweld? Dat bewijst al hoe achterlijk die mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens. Maar het heeft geen zin om een ander daarvoor te beoordelen. Mocht iemand in een dergelijke situatie komen, ik hoop het niet, maar wees dan wijs/verstandig.

Het beste antwoord

Dat is een goede vraag. Je kunt je namelijk afvragen wat je onder discriminatie van geloof verstaat. Juist mensen met extreme religieuze principes sluiten ook anderen uit. Ze dragen uit dat zij het uitverkoren volk zijn dat in de hemel of iets vergelijkbaars komt. Anderen die niet geloven of een ander geloof aanhangen zijn in hun ogen minderwaardig. Ook dat is dus discriminatie op basis van geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja jij snapt het.

Andere antwoorden (25)

Het heeft niks met geloof te maken maar met het feit dat je geen groepen mag buitensluiten. Of dat nou op basis van geloof, afkomst, huidskleur, sekse, leeftijd of anderszins. Het mag gewoonweg niet en terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle geloven zijn volgens mij gebaseerd op fictie, de feiten zijn niet te achterhalen. Als jij er heilig van bent overtuigd dat Hans en Grietje de verlossers zijn, wie kan jou dan wijsmaken dat jouw gedachte fout is?
Hier is nog een leuke.

On September 18, 2009, Daniel Jones, co-founder of the Holyhead based "Church of Jediism" was asked to leave Tesco for refusing to uncover his head in violation of the store's "no hoodie (geen capuchon)" policy. Jones claimed it was a religious requirement to cover his head in public, and pointed out the burqa was allowed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft meer te maken met respect voor iemands mening, inzicht, geloof.
Ook al ben jij het daar niet mee eens.
Er zijn ook mensen die geloven in kabouters, prima toch, als dat ze gelukkig maakt, wie zijn wij, om daarom, iemand te discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discrimineren is zo'n raar woord. Niet voor niets wilde Pim Fortuin het artikel uit de grondwet schrappen. Ik neem een fundamentalistische gelovige niet serieus en duld ze niet in mijn omgeving. Maar is dat discriminatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar heb je ook gelijk in, het is een zwaar woord discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ech Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en mag omgaan met wij hij/zij wil. Zolang je mensen niet doelbewust kwetst.
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar helaas mag je in de praktijk WEL discrimineren op basis van geloof.

Bijv. in Emst werd een homoseksuele leraar van een school weggestuurd, omdat het een christelijke school was en het schoolbestuur vond dat hij geen partner mocht hebben.

Misschien bedoel jij dat je mensen niet mag 'beledigen' naar aanleiding van hun geloof. Wat dat betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Als mensen werkelijk een rotsvast geloof hebben, kun je ze namelijk niet beledigen.

Dat 'belediging' van gelovigen strafbaar is, komt voort uit de onterechte veronderstelling dat gelovigen ergens tegen beschermd zouden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die man werd toch gediscrimineerd vanwege z'n geaardheid, niet vanwege het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ontslaan van een homo seksuele leraar op een christelijke school kun je als discriminatie zien. Ongeacht dat ik het er niet mee eens ben en vind dat je een leraar daar niet op mag ontslaan, denk ik dat de school daar anders over denkt. Om les te geven op een Christelijke school moet je het christendom onderschrijven. Homo seksualiteit is iets wat niet mag in het christendom en daarmee onderschrijf je de christelijke leer dus niet. In het openbare onderwijs moet je openbaar onderwijs onderschrijven en dat houd dus in dat je elk geloof mag hebben, zolang je de andere geloven maar respecteerd en dus ook onderschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar ben ik het dus niet mee eens. In het geloof zijn allerlei regeltjes die in strijd zijn met de wet op discriminatie. Feit = homosexualiteit.
Als homosexualiteit niet mag in het geloof is dat discriminatie. Men kan geen regels maken op basis van een geloof, dat vind ik fout.
Ik vind niet dat gelovigen gerespecteerd moeten worden, omdat ze op basis van hun geloof anderen tegen de schenen schoppen. En zoals ik al zei, het is maar een geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar aangezien je op een christelijke school de christelijke leer moet onderschrijven. En homo seksualiteit past niet in de christelijke leer, dus onderschrijf je volgens hen de christelijke leer niet. Dan gaat het volgens hen niet om de homoseksualiteit maar omdat je de leer niet onderschrijft. Maar goed, het blijft lekker hypocriet, of ze allemaal heilige boontjes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slaat ook nergens op. Het houd dus in dat wij geen mensen mogen buiten sluiten om wille van hun geloof. Maar zelf mogen ze wel mensen buiten hun wereld sluiten omdat ze niet voldoen aan hun geloofs regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad het slaat nergens op. En het stomste is nog wel dat die regels van een christelijke school gebasseerd zijn op fictie, dat zit me zo dwars.
Toevallig ben ik homo en christen haha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke. Ga je ook naar een kerk dan? En hoe reageren ze daar dat je homoseksueel bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik ga niet naar de kerk. Ik GELOOF dat men de Bijbel niet letterlijk moet nemen. Al die regeltjes die daar instaan zijn door mensen geschreven, niet door God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nico, moeten we jouw nu op jouw geloof gaan discrimineren?
Je moet anderen net zo behandelen als dat je zelf behandeld wil worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor je mag mij wel discrimineren, zit ik niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik bedoelde is wat Duchantain schreef: gelovigen mogen anderen discrimineren, op basis van hun geloof. Die man werd dus gediscrimineerd vanwege zijn geaardheid en vanwege het geloof van het schoolbestuur. Als gelovige homo heb je het extra moeilijk, lijkt mij. Er is bij mijn weten geen enkele kerk die homoseksualiteit daadwerkelijk accepteert. Hoewel ik zelf niet gelovig en ook nog hetero ben, voel ik geen enkele behoefte om jou als minderwaardig te zien, laat staan rechten te ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja voor mij is het extra moeilijk, dubbele gevoelens, onzeker, twijfels. Gelukkig gebruik ik mijn verstand en volg niet blindelings de christelijke opvoeding van mijn ouders.
Als er in de wet gesproken wordt over discriminatie wordt er bedoeld: onderscheid maken en tengevolge van dat onderscheid iemand bewust achterstellen.
Het maakt helemaal niet uit op grond waarvan je dat wilt doen: het mag niet.

Gewoon onderscheid maken tussen mensen doen we allemaal en altijd: hem of haar vind ik leuk of juist niet.
Daar gaat het dus niet over.
Als jij bij mensen opmerkt: hij of zij gelooft wel, of niet, en op grond daarvan voor jezelf een conclusie trekt, is dat gewoon, maar als je grond van wel of niet geloven, iemand een baan weigert als voorbeeld, dan pas is het discriminatie zoals het in de wet is bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geloof is in die zin altijd 'fictie'. Het heet niet voor niets een geloof in ... en niet de waarheid in ... Bij discrimineren gaat het erom dat je onderscheid maakt tussen groepen. Wat jij dus wilt is dat je mensen mag buiten sluiten omdat ze ergens in geloven wat niet bewezen is. Je hoeft het niet eens te zijn met het desbetreffende geloof of er uberhaupt zelf in te geloven. Het gaat er om dat je ze niet buiten sluit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discriminatie: ongeoorloofd onderscheid. ongeoorloofd in de zin van verboden. Het verbieden kan uitsluitend middels de wet. In dit geval:

Artikel 1 van de Grondwet

"Allen die zich in Nederland bevinden,
worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging,
politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond
dan ook, is niet toegestaan."

Antwoord is dan ook: Je mag niet discrimineren op basis van geloof omdat wij deze omgangsregel in onze geldende wetten hebben opgenomen.

Hoe komt een wet tot stand en wat kun je hieraan veranderen is een ander verhaal uiterarad. Lees er hier meer over: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/overheid-en-democratie/organisatie-van-de-overheid/parlement-en-regering/wetgeving/hoe-komt-een-wet-tot-stand.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging,
politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond
dan ook, is niet toegestaan." Je zult inmiddels begrijpen, dat ik dit onderdeel zo snel mogelijk uit de grondwet verwijderd zou willen zien.
Het is een overbodige toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het is niet toegestaan, maar het wordt dus wel toegestaan dat gelovigen homo's discrimineren. En daarom is het geloof dus fout!
Mensen hebben het recht om mafkezen te zijn. Zelfs om collectief mafkezen te zijn. Pas wanneer ze daarmee andere wetten overtreden, kunnen ze 'buitengesloten worden'.

Ik heb ook het recht om collectieve mafkezen te beledigen. Vrijheid van meningsuiting heet dat. Maar godslastering mag dan weer niet. En dat is eigenlijk een tegenstrijdigheid in de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het grotendeels met je eens, alleen godslastering mag wel.
dit klopt op een of andere manier vinden mensen geloof belangrijker dan ras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets niet bewezen is dan hoeft het absoluut niet te betekenen dat het niet waar is/kan zijn!

Toegevoegd na 5 minuten:
Daardoor kun je dus niet zeggen dat het fictie is en dus kun je er ook geen onderscheidt in maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het wel waar zou zijn, zou het geen geloof meer heten, maar feit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar het gaat juist om het geloven in..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even by the way, voor mij is het wel een feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie zegt dat het fictie is? Alleen omdat je het niet kunt bewijzen. Als jij echt van iemand houdt kun je dat ook niet bewijzen aan een ander, maar je doet het toch. Dat weet je gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het voor jou een feit is, is het dus geen geloof meer. Je kan niet bewijzen dat God bestaat.
Jawel je kan wel bewijzen dat je van iemand houdt, dan ga je met die persoon trouwen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou laat ik dan zeggen dat ik het weet, en nee door te trouwen is het nog geen bewijs, je kunt ook trouwen als je niet van iemand houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom zeg ik ook "bijvoorbeeld"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het is en blijft er geen bewijs voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje, as usual, het is jouw realiteit. Feitelijk is het nog nooit bewezen en dus heet het nog steeds geloof. Eigelijk raar dat je je kun beroepen op een geloof...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe bedoel je? ik heb niet gezegd dat het bewezen is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah daar gaat koolwitje de mist weer in....;-0
nog steeds aan het twijfelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee naatje, ik ben niet aan het twijfelen.
omdat je respect moet hebben voor wat andere geloven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet niks en ik er geen respect voor.
Omdat je met geloof geen onterecht onderscheid kan gemaakt worden volgens mij, daarom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je ieders keus in een geloof mag respecteren. En daarna los te laten. Ik ben niet gelovig, dus ik houd me totaal niet bezig met een geloof. Als ik zie hoeveel vragen hier op GV gesteld worden over geloof ...ik reageer er maar niet op ,dat hoort niet bij mij. Is ook een keuze van loslaten. Ik kan er op reageren maar dan ben ik bang dat het een eindeloze discussie wordt. Dus uit repect laat ik het maar los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een zwakte in de onze samenleving. Het toont aan dat men niet in staat is emotie los te laten. Noem mij hoe je wil, ik blijf hetzelfde. Schrijf over mijn geloof wat je wil, ik geloof nog steeds!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de simpele reden dat vrijheid voor jezelf begint bij respect voor de vrijheid van de ander.

Vanuit die optiek zou je het dus niet eens moeten willen discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang een geloof vreedzaam is, en goede vruchten voortbrengt, is er niets aan de hand en mag het zeker niet gediscrimineerd worden.
Denk aan goede vruchten, behulpzaamheid, vrijwilligerswerk in tehuizen en instellingen.
Anders wordt het als het bedreigend gaat worden, als mensen gemanipuleerd en gedwongen worden, het mes op de keel wordt gezet bij wijze van spreken.
Als groepen vrouwen en kinderen uitgebuit en achtergesteld worden, dan is het tijd om in te grijpen, en om die groepering te verbieden en buiten te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij discriminatie gaat het om het maken van oneigenlijk onderscheid. Dus een dominee mag gediscrimineerd worden als hij moslim of atheist is, idem een imam als hij christen of atheist is of een humanistische leraar als christen of moslim is. Dit valt buiten de wet op de discriminatie.
Een voorbeeld van wat wel strafbare discriminatie is, ik heb een vacature voor een automonteur. Ik wil echter de beste kandidaat niet aannemen vanwege zijn geloof, dus moslim, christen of islamiet. Deze geloofsovertuigingen hebben niets te maken met het uitoefenen van het beroep van automonteur. Dan is het discriminatie - het maken van oneigenlijk onderscheid - als ik het geloof doorslaggevend laat zijn voor wie ik aannemen.

Toegevoegd na 1 dag:
Discriminatie maakt geen onderscheid tussen FEIT en FICTIE. Laatst werd iemand in Amsterdam in elkaar geslagen omdat hij (een heteroseksueel) met een "homo-tasje" liep. Het was dus FICTIE dat de man homo was, maar evengoed discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat er mij om dat gelovigen zich aan bepaalde regels moeten houden. Stel nou dat bewezen wordt dat dat geloof niet bestaat, dan hebben die mensen zich voor niks aan die regels gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens moet zich aan bepaalde regels houden, de wetten, maar ook morele regels. Dat geldt voor christenen, moslims en humanisten; de eerste twee geloven in een god, de laatste geloven in de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar voor christenen is hun bijbel zogenaamd een wetboek en dat vind ik dus fout.
Laat ik met het laatste uit je' bijschrift' beginnen.
Wie bepaalt of kan bepalen of iets feit of fictie is?
Dat is per individu verschillend. Mijn 'feit' kan voor jou een 'fictie' zijn.

Deze lijn doortrekkend naar geloof:
wat geeft mij of jou het recht de ander te 'discrimineren' op basis van geloof. Wanneer je dit doet ga jij uit van het hebben van De Enige Waarheid. Maar jou waarheid behoeft mijn waarheid niet te zijn. Deze overtuiging hebbende getuigt tevens van arrogantie en respectloosheid jegens de medemens.

Het geeft bijvoorbeeld jou dus niet het recht, mij voor te werpen dat ik het anders zou moeten zien, mijn gedachtegoed verwerpt en mij daarom te discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin. Als iets bewezen is, is het een feit. Dat is heel simpel.
Ik heb het recht iemand te discimineren vanwege zijn/haar geloof, omdat dat maar een geloof is. Dat had ik al gezegd. Ik zeg niet dat mijn waarheid de waarheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bevestigt hiermee mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je snapt het niet. Gelovigen discrimineren mij omdat ik homo ben. Dat doen ze omdat ze de regeltjes van de Bijbel volgen. Dat mag dus niet. Die bijbel is geen wetboek, het is maar een boek geschreven door mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nico, even iets rechtzetten. Mijn antwoord en reactie is niet op de persoon gericht maar betreft een algemene uiting.
Ik begrijp nu waarom je 'zo reageert' maar dat geeft je nog niet het recht om 'hetzelfde' te willen doen. Zij, die volgens jou de regels van de Bijbel volgen, weten niet beter dan wat zij 'aangereikt' krijgen en niet zelf 'durven' denken. Zij handelen dan onbewust en dát kun je niemand kwalijk nemen. Je kunt er wel medelij mee hebben. Maar wanneer je bewust iets doet, dan is het je (algemeen bedoeld) wél aan te rekenen. Het is tegen beter weten in iemand 'benadelen'. Probeer die (ergernis) energie ergens anders in te steken en laat 'de onwetende' zijn eigen weg gaan.
In geloofsgroepen wordt een bepaald gedrag en een bepaalde houding verwacht.
Kun je je daar niet in vinden, sluit je dan niet bij die groep aan.
Om die reden ben ik als gelovige gestopt met de kerk waar ik bij hoorde, deze kerk maakte zijn eigen regels die in mijn optiek strijdig waren met de Bijbel waarop ze zich zelf beroepen.
Gelovigen zullen zich aan bepaalde leefregels (pogen te)
houden.
Kerkgangers houden zich soms mede vast aan dogma's naar mijn mening.
Deze dogma's zijn vaak gebaseerd op interpretaties van
andere mensen, zoals voorgangers, dominees en priesters
ea. die je vertellen hoe je met het leven om moet gaan.
Als deze wijze van denken verstikkend werkt op zaken als
het vormen van een eigen mening of het aan banden leggen van contacten met anders denkenden, voelt dat bij mij sektarisch aan, een echte gelovige zal de mendemens de ruimte gunnen tot geloofsinzicht te komen.
Onder dwang en/of manipulatie verkregen inzichten houden op den duur geen stand maar mensen gaan soms pas weer zelf nadenken als ze uit de sekte gehaald zijn.
Gelovigen uit dit soort groepen vertonen soms gelijkenis met mensen die een verslaving hebben, ze kunnen zo vast zitten in een cirkelredenering en/of verafgoding van een medemens die dan aan het hoofd van de sekte staat dat een blindelinge volgzaamheid het nuchtere en verstandig denken belemmert.
Vanuit dat beleven wordt discrimineren een -binnen de groep- gebruikelijke benadering van andersdenkenden.
gelovigen zouden dus niet moeten discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap helemaal niet waarom mensen zich gediscrimineerd voelen.Het zijn maar woorden en hoe kan een woord je nu "pijn" doen?Dat zij mijn moeder me vroeger tenminste altijd,als iemand mij uitschold.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom mag je niet discrimineren op basis van geloof?"

Eigenlijk discrimineert men al,
wanneer men, zonder woorden,
van alle geloven, één geloof zou uitkiezen;

men kiest dan zijn/ haar eigen geloof
boven alle andere geloven, denkende:

"mijn geloof is het ware geloof,
en de rest klopt niet, of is onzinnig."

Wanneer men alle geloven zou verwerpen,
dan discrimineert men álle geloven;

maar wanneer men alle geloven tot zich zou nemen,
dan verenigt men alle geloven;

wat voor een geloof men ook zal kiezen,
van mij mag het allemaal; zó zie ik het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen de ware gelovigen kunnen het volgende bevestigen:
Afkomst, religie, uiterlijk, minderheid, alles waarmee je een ander "beoordeeld" discrimineren is niet goed.
Met gezond verstand kom je al een heel eind.
God zegt niet: mensen met een grote neus zijn slechter of beter....
Wij mensen doen dat en dat is niet goed.
Gewoon niet doen dus. Heeft niks met geloof te maken.
Het beeld wat men gevormd heeft door wat men mee maakt, wat men leest, dit kan een hoop "fictie" oproepen. Maar de echten onder ons, beseffen zich heel goed het verschil tussen fictie en waarheid. Gezond verstand.

Als je heftig ergens in gelooft, dan zal je met man en macht datgene verdedigen. Maar de ware gelovige zal weten dat ook dat niet goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt.

Ik ben van mening dat je als werkgever bijv. mag beslissen of je een persoon van een bepaald geloof wel of niet wilt. Sommige geloven zijn onberekenbaar of onhandig voor je als werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Geloof is maar geloof"... Het klinkt onschuldig. Maar zou jij je kind biologie laten onderwijzen door iemand die denkt dat een godheid de wereld in zes dagen gemaakt heeft en dat Darwin een fantast was? Zou jij je kind sturen naar een arts die meer gelooft in gebedsgenezing dan moderne medicijnen?
Zodra geloof achter de voordeur vandaan komt is het ernstig oppassen geblazen!

Toegevoegd na 2 minuten:
By the way: Religies discrimineren doorlopend. "Zij" hebben het enige ware geloof en jij gaat naar de hel (of zo) als je niet in hun pas wenst mee te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een doorgeslagen eis van regeringen om te laten zien dat iedereen gelijk is. De regering wint dan min of meer een hele groep voor zich hopen ze. Als jij als eenling in Hans en Grietje gelooft is dat niet erg interessant omdat je als enkeling geen verschil maakt. Pas als je een hele groep bij elkaar bent met datzelfde geloof zal een regering je voor zich willen winnen door te zeggen dat je niet beledigt mag worden. Daarnaast heeft een groep meer macht om eisen te stellen.