Hoe is de bijbel geschreven?

Ik las een stuk over het ontstaan van de bijbel en daar heb ik een vraag over.
Er stond de zin: de brieven van Paulus zijn namelijk van groot naar klein gerangschikt.
Hoe zijn die brieven geschreven want pen en papier bestond nog niet.(ga ik van uit)
En hoe is dus de eerste bijbel geschreven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon Koran gaan lezen. Deze is origineel en zelfs uit het hoofd te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een zinloze opmerking! Jos hoeft helemaal niets 'gewoon gaan lezen', Jos heeft een vraag over hoe de bijbel geschreven is. Dat je de koran uit je hoofd kunt leren, heeft niet eens zijdelings met het onderwerp te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe is de eerste koran dan geschreven vraag ik me af.
De hele koran lezen is me teveel werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Koran is zogenaamd "ongeschapen", whatever that may be, naar de koranist gebracht. Heel magisch allemaal. De Bijbel is door gewone mensen geschreven, vandaar dat er ook detailverschillen kunnen bestaan tussen de ene en de andere schrijver (getuige). Het boek is door mensen geschreven, maar op vele plaatsen door God geinspireerd zeggen judeochristenen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijbel is door gewone mensen geschreven klinkt mij nogal raar. Door welke mensen zou het anders geschreven moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongewone, "ongeschapen", mensen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kom ik in mijn woordenschat iets tekort maar ongeschapen mensen begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suzy Q. Dank je voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koran is in ieder geval zogenaamd ongeschapen geschapen. Daar hebben ze er een een tovenaarssprookje van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met word 0.0

Het beste antwoord

Er waren toen al wel degelijk manieren om het gesproken woord om te zetten in schrift. In de allervroegste tijden maakte men gebruik van kleitabletten en daarna werden er geprepareerde dierenhuiden gebruikt. Nog weer later ging men over op een plant: Papyrus. De natuur leverde verschillende materialen om schrijfstiften van te maken.Denk aan b.v. oker of (dieren)bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op rollen van perkament en later op papyrus (papier van de papyrus plant)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!

Paulus leefde ruim 2000 jaar geleden en papyrus (de voorloper van papier) bestaat al 5000 jaar. Het midden-oosten was in die tijd veel verder dan de Germanen en andere volken hier in Europa. Toen Paulus nog Saul heette was hij theoloog (Joods theoloog). Hij had al gestudeerd.

Toegevoegd na 14 minuten:
En je vraagt hoe de eerste bijbel is geschreven. De bijbel is een verzameling van 66 boeken. Vandaar de naam bijbel (biblia is Grieks voor boeken).

Voor het bestaan van de bijbel was er alleen nog maar de Tenach; het heilige boek van de Joden. Dat is wat nu het oude testament is. Die bijbelboeken zijn geschreven na overlevering. Het oude testament bestaat uit 39 boeken. Deze boeken zijn vrijwel allemaal in het Hebreeuws geschreven over een tijd van 1500 jaar.

Het nieuwe testament is van na Jezus's geboorte. In die tijd was de Romeinse overheersing (en leefde ook Paulus). Vandaar dat de 27 boeken uit die tijd in het Grieks zijn geschreven. Deze boeken zijn in een tijd van 50 jaar geschreven.

Sinds 367 na Christus is door Athanasius, bisschop van Alexandrië, de canon van de boeken van het oude en nieuwe testament officieel geworden.

Er zijn daarnaast nog boeken die niet opgenomen zijn in de canon. Dat zijn apocriefe boeken. Ook interessant om te lezen, omdat dat juist de minder bekende verhalen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site kun je er alles over lezen:

http://www.kunstbus.nl/literair/bijbel.html