hoe oud is de bijbel?

mijn vriend is gelovig en hij probeert mij ook tot geloof te brengen maar hoe oud is de bijbel eigenlijk al?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
21.3K

Antwoorden (8)

De bijbel is geschreven over een periode van ongeveer 1600 jaar. De manuscripten die tegenwoordig bekend staan als de Dode Zee-rollen, zijn van groot belang geweest voor het onderzoek naar de oorsprong van de bijbel. Van elk boek van het Oude Testament, behalve het boek Esther, zijn fragmenten teruggevonden in de Dode Zeerollen. Van sommige boeken zijn heel veel manuscripten gevonden, zoals Deuteronomium, Jesaja of de Psalmen, van anderen heel weinig of praktisch niks, zoals van de Kronieken. Deze rollen zijn ongeveer tussen 250 voor Christus en 50 na Christus geschreven, en waarschijnlijk zijn de rollen rond 68 na Christus verstopt in de grotten. Ze zijn dus meer dan 2000 jaar oud.
Vóór de vondst van deze teksten waren de oudste bijbelteksten die we hadden uit de 10e en 11e eeuw na Christus.
Amadea
13 jaar geleden
De bijbel is het oudste boek dat ooit is geschreven;gedeelten ervan zijn zo’n 3500 jaar geleden samengesteld. Hij is veel ouder dan welk ander boek maar ook dat als heilig wordt beschouwd.
Het eerste van de 66 boeken van de bijbel werd ongeveer duizend jaar vóór Boeddha en Confucius geschreven en zo’n tweeduizend jaar vóór Mohammed.

Van andere religieuze boeken, en ook niet-religieuze, bestaan nog slechts enkele exemplaren van hun oude handschriften. Van de bijbel, of van gedeelten ervan, bestaan ongeveer 11.000 afschriften in het Hebreeuws en het Grieks, waarvan sommige uit een tijd stammen die heel dicht bij de tijd ligt waarin het origineel werd geschreven.
Deze zijn bewaard gebleven ondanks het feit dat men de meest intensieve aanvallen die maar denkbaar zijn, tegen de bijbel heeft ondernomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook nog in het Aramees.. + voor je antwoord..
Je hebt een verstandige vriend maar hij heeft ook een verstandige vriendin! (1 Johannes 4:1) zegt namelijk dat je niet moet geloven wat je vriend zegt of een dominee of de buurvrouw of wat iemand antwoord op jou vraag maar dat het belangrijk is dat je zelf onderzoekt of de dingen die gezegd worden ook van god afkomstig zijn.

net als in de winkel men een apparaatje gebruikt of blauwe lamp om de echtheid van eurobiljetten te controleren kun je de bijbel gebruiken om beweringen die men doet controleren omdat in tegenstelling tot wat mensen doen de bijbel zichzelf niet tegen spreekt

ook is het goed te kijken naar het overlevings verslag van de bijbel en het feit dat de bijbel wetenschappelijk nauwkeurig is maar heel bijzonder is de raad die de bijbel geeft op het gebied van vriendschappen relaties huwelijk enz. er is geen probleem in deze wereld die niet kan worden opgelost door de raad op te volgen uit de bijbel Bovendien is hij nog steeds van nut in onze tijd. er staat niet alleen geschiedenis in maar ook dingen die nog moeten gebeuren

het is inderdaad een oud maar zeker ook een uniek niet geevenaard boek. die door god geinspireerd is ( 2 timotheus 3:16,17

en wie weet er nou beter hoe wij in elkaar zitten dan onze schepper

succes met je onderzoek

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een heel oud boek, en gedeelten ervan zijn wel 3500 jaar geleden geschreven

Geen enkel ander heilig boek is zo over de hele wereld verspreid, en de meeste andere zijn lang niet zo oud.

De koran van de islam is nog geen 1400 jaar oud. Boeddha en Confucius leefden ongeveer 2500 jaar geleden, en hun geschriften dateren uit die tijd.

De geschriften van het sjintoïsme werden in hun huidige vorm niet meer dan 1200 jaar geleden samengesteld.

Het Boek van Mormon is pas 160 jaar oud.

In geen van deze heilige boeken kan, zoals in de bijbel, de menselijke geschiedenis tot 6000 jaar terug nauwkeurig worden nagegaan.

Om de oorspronkelijke religie te begrijpen, kunnen wij ons dus tot de bijbel wenden.

Het is voor sommigen het enige boek dat een universele boodschap voor de gehele mensheid bevat. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Het woord bijbel is afgeleid van het woord "biblio" wat verzameling van boeken betekent. Denk aan bibliotheek.
De Bijel is over een hele periode geschreven. En hebben verschillende mannen aan geschreven.
Veel van de schrijvers hebben elkaar niet eens gekend.
Sommigen hebben dingen opgeschreven waarvan ze de betekenis ervan niet eens wisten.
Soms schreven ze gewoon geschiedenis, dingen die hun overkwamen of om hun heen gebeurden.
Er worden plaatsen en omstandigheden genoemd die door archeologie, bestaande aardrijkskunde de betrouwbaarheid van staven.
Ook schreven ze van hun slechte eigenschappen en fouten.
Mozes was de eerste schrijver en voltooide zijn geschrift ongeveer 1513 voor onze Gewone Jaartelling.
Het laatste geschrift werd ongeveer in 65 van onze G.T. voltooid.
De Bijbel is ondanks het een niet populair boek is, toch een boek dat de meeste druk en oplage heeft en in de meeste talen beschikbaar is.
Er is zelfs getracht het uit te roeien door verbranding, maar is toch blijven bestaan.
Er zijn verschillende vertalingen uit de oorspronkelijke talen gemaakt.
Terecht als het HET BOEK is via wie God zijn boodschappen aan ons doorgeeft zal Hij er ook op toe zien, dat niemand zich kan verontschuldigen met: Wir haben das nicht gewusst! (oid)
God dwingt niemand het te lezen. Wij hebben een vrije wil en zijn geen robotten.
Waarom heeft Hij mensen gebruikt? Als Hij het eigenhandig had geschreven hadden we nooit geweten wat er in staat. Het was in een glazen kast onbereikbaar weg gezet.
Nu is er geloof en onderzoek nodig te weten wat God ons te vertellen heeft.
Wij kijken naar het uiterlijk, God naar het hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens velen zou er een begin mee gemaakt zijn de informatie die we er in aantreffen op schrift te stellen kort na 1513 vgt, toen Israël Egypte achter zich had gelaten, en in de buurt van Sinaï z'n kampement had opgeslagen.

Naast de interne gegevens van de hand van de schrijvers zelf, blijken er aanwijzingen te bestaan dat waardevolle informatie zoals het 'logboek van Noach', en de chronologie die betrekking heeft op de iets meer dan 1600 jaar menselijk bestaan voor de vloed op schrift zou zijn gezet door zogezegd 'prehistorische' mensen', ttz tijdgenoten van o.a. Adam zelf tot en met Noach. Hiëroglifische inscripties in de buurt van Ramses in Gosen, Egypte en in andere 'bouwwerven' uit de oudheid welke in de inleiding van Exodus worden vermeld, blijken info te omvatten welke naderhand zijn weg vond tot in de bijbelverslagen.

Met het schrijven van de op Israël betrekking hebbende boeken en gedeelten van de bijbel zelf werd in Mozes' tijd een begin gemaakt, maar het verslag van het boek Job duidt er op dat deze ervaring van een niet-Israëliet plaatsvond voor Mozes' geboorte, en voortgang vond gedurende Mozes' leven, en pas naderhand zijn weg vond naar de 'boeken' die ten slotte hun bestemming vonden in ' de sefer-rollen, de 'biblia' welke als geïnspireerd' werden aanzien en aanvaard en ook als dusdanig werden behandeld.

Maar wat vooral telt voor ons is het feit dat dit bevestigd wordt door de persoon die met betrekking hiertoe in gebed tot de 'auteur' van alle erin vervatte in formatie zei: Heilig hen door middel van de waarheid. Uw woord is waarheid'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het laatste gedeelte is van de hand van Johannes, de discipel van Jezus die leefde tot het einde van de eerste eeuw. Zijn bijdrage omvat een evangelie, 3 brieven en de Openbaring.
Naderhand heeft men geprobeerd, vooral in afvallige middens, maar ook in joodse middens, een aantal apocriefe boeken ingang te doen vinden, maar geen enkele van degenen die als 'fundamenten' en pilaren van de christelijke gemeente worden omschreven heeft daar ooit uit geciteerd, wat deze boeken of boekgedeelten naar het rijk van Gods tegenstander verbant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet hoe oud de bijbel is,maar ik heb mijn twijfels bij jouw vriend omdat hij probeert jou te bekeren.
Ben jij het er mee eens of niet om tot de christelijke geloof bekeerd te worden? Bij twijfel niet doen!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wat ik hier over de historie van de bijbel leest, verward me. Immers, zover als ik uit informatie over deze historische feiten én anderen bronnen* heb begrepen zijn er levende teksten -teksten die nog steeds gebruikt worden in rituelen, of als inspirerende gedachten- die ouder zijn dan de bijbel.
Gedeelten van de bijbel zijn zo’n 3500 jaar geleden samengesteld. Het is daarmee net zo oud of iets jonger dan het oudste boek uit de Hindoestaanse traditie dat als heilig wordt beschouwd: de Rig Veda.
Het eerste van de 66 boeken van de bijbel werd weliswaar ongeveer duizend jaar vóór Boeddha en Confucius geschreven en zo’n tweeduizend jaar vóór Mohammed, maar enkele decennia ná de Rig Veda waarvan zo'n 1700 jaar voor onze Westerse jaartelling teksten zijn gevonden, die notabene gebaseerd zijn op nóg duizenden jaren oudere, mondelijk doorgegeven bronnen: de Sage.
Dank u,
Feng Chsang
*) Referentie o.a.
- "16 Hymns To The Mystic Fire" van Sri Aurobindo
- https://www.quora.com/Is-there-a-book-older-than-Rig-Veda-Or-the-Rig-Veda-is-the-oldest-book-in-the-world