Een agnost geloofd niet in bestaande goden, maar gelooft wel dat er iéts is.
Een atheist geloofd in niks, voor hem is er dit leven en verder helemaal niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Men onderscheidt naast het atheïsme, ook het agnosticisme en het filosofisch materialisme.
Een atheïst ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde.
Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).
Het filosofisch materialisme stelt dat alles tot strikt materiële processen te herleiden is, ook onze denkprocessen.
Alle materialisten zijn bij definitie atheïsten, maar niet alle atheïsten zijn materialisten. Zo zijn er mensen die het bestaan van goden verwerpen, maar in telepathie geloven. Zij zijn atheïsten, maar geen materialisten".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwoord het iets anders dan de vorige twee, maar het blijft grotendeels hetzelfde.

Een agnost zegt dat het onmogelijk is om zeker te weten dat een god wel of niet bestaat - het is onmogelijk om het zeker te weten, dus doet deze er geen uitspraak over.

Een atheïst zegt dat er geen reden is om te geloven dat een god er is, en er dus geen rekening mee hoeft te worden gehouden met het eventueel wel bestaan hiervan. Die gaat dus uit van hetzelfde beginsel als de agnost (je kunt het bestaan van god niet met harde bewijzen aantonen), en behandelt god vervolgens als alle andere claims die in zijn ogen niet met harde bewijzen kunnen worden aangetoond (al is deze lijst per persoon verschillend), als bijvoorbeeld feetjes, bezoekers van andere planeten, kabouters met goudpotten aan de voet van de regenboog, de paashaas, of telekinese.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fases van ontwikkeling
agnost kan al toegeven, atheist nog niet :D

"er waren eerst bergen en rivieren
dan was er iets wat geen bergen en rivieren is
dan alles is verdween en was er niets
en dan waren er weer bergen en rivieren"
(c) een dao meester
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bladiebla.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
atheist, zeker... take it easy
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hij zei bladiebla... dat is wel veel te heftig voor een gelovige zeker
fases van ontwikkeling.
een agnost weet niet zeker of sprookjes bestaan en de atheïst gelooft niet meer in sprookjes, maar in wetenschappelijk aantoonbare realiteit.

Toegevoegd na 15 uur:
"De wijze is bescheiden en zuinig met zijn woorden"
(c) Tao tekst 17.