Hoe stond Jezus tegenover het bidden en zorgen voor de overledenen?

In sommige kerken worden er gebedsintenties gedaan voor de overledenen. Maar hoe stond Jezus tegenover de invloed van gebed op reeds overledenen?

10 jaar geleden
in: Religie
7.6K

Antwoorden (3)

Nergens in de Bijbel kan je vinden dat de levenden nog iets kunnen doen voor de doden ,ook niet bidden.Jezus heeft dit ook nooit gedaan!

Dat sommigen bidden voor gestorven geliefden komt omdat velen denken dat de mens een onsterfelijke ziel heeft.
Sommigen denken dat bepaalde zielen naar een zogenaamd vagevuur gaan en dat men door gebeden verbetering in hun toestand kan krijgen.
Maar dit is niet Bijbels.

De Bijbel leert duidelijk dat er geen bewustzijn meer is na de dood,daarom vergeleek Jezus de dood met een slaap.

In welke toestand de doden verkeren leert men uit het verslag van Lazarus.

Jezus zei toen tot zijn discipelen: „Lazarus, onze vriend, is gaan rusten, maar ik ga erheen om hem uit de slaap te wekken.”

Niet begrijpend wat hij bedoelde, zeiden de discipelen: „Heer, indien hij is gaan rusten, zal hij beter worden.” Zij meenden dat hij zei dat Lazarus alleen maar sliep, terwijl hij in werkelijkheid dood was. Vervolgens nam Jezus alle twijfel weg: „Lazarus is gestorven.”
Jezus maakte dus geen melding van een onsterfelijke ziel die in een andere staat of naar een ander rijk was overgegaan.
Hij was niet beïnvloed door de Griekse filosofie maar liet zich leiden door de duidelijke bijbelse leer in de Hebreeuwse Geschriften. Lazarus sliep in de dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Aimeetje, als de mens sterft, leeft hij verder in het hiernamaals in Matth 22:32-33 lees ik het volgende : 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden. En de scharen, die dat hoorden, stonden versteld over zijn leer. Lukas 16:23-24 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, Als er na de dood geen leven zou zijn had Jezus deze gelijkenis van Lukas 16 niet uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is wel degelijk leven na de dood. Hierover spreekt Jezus veelvuldig. Wat Aimeetje aangeeft is dat Jezus niet bid voor de doden. Eenmaal gestorven kunnen wij -levenden- geen verandering in de toestand van doden bewerkstelligen door te bidden. Dit is wel wat veel geleerd wordt, maar bijbels onjuist. Een ommekeer naar God, aangeven dat je Jezus nog hebt om vrij te komen van de schuld die op je rust, moet plaatsvinden in dít leven. Dan belooft Jezus (Joh. 5:24) dat je zeker eeuwig leven zult hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt ook wel gezegd " waar de boom valt, daar ligt hij" , dus met andere woorden gezegd, het moment dat iemand sterft is ook het moment dat er totaal geen verandering meer mogelijk is voor de overledene , dan is het eeuwigheid , of nabestaande de hemel plat bidden , helpt niets meer, bij leven zullen wij , een ieder persoonlijk verzekerd moeten zijn dat wij door Gods genade een zaligmakende Borg (Jezus) hebben , die Borg staat in het uur van het oordeel over ons eigen leven.
Hebben we in ons leven geen boodschap aan deze Borg , dan zal de dood ons eeuwig wee zijn.
Hebben we in ons leven die zaligmakende Borg Jezus Christus in ons hart leren kennen en aangenomen dan zijn we verzekerd van een eeuwig wel bij God in de hemel.
Maar als we overleden zijn is sde genade tijd voorbij en zal er geen verandering meer mogelijk zijn.
Zoals de RK leert dat er nog gebeden kan worden voor de doden is pure misleiding , want nergens in de bijbel wordt dit ergens gezegd en brengt alleen nog wat valse hoop bij de nabestaande , want het is natuurlijk vreselijk om te moeten zeggen, tja, de overledene wilde bij leven niets van God weten en nu moeten we vrezen voor het allerergste , dat de overledene niet in de hemel komt.
Dat is toch te kras om dat te vertellen, dus geef je de nabestaande enigzins nog wat hoop via het vagevuur , dat het daar nog goed zou kunnen komen.
Maar mensen , onderzoek zelf de bijbel , je zult deze valse hoop nergens in de bijbel terug vinden dat je nog kunt bidden voor overleden.
We moeten bij leven in het reine met God komen , we leven nu nog in de genade tijd , als we overlijden is de genadetijd voorbij , wat wij mensen ook proberen , het zal ons niet lukken om er nog 1 millimeter goeds aan de overledene toe te dichten.
Daarom is het ook van levensbelang dat u God zoekt , nu het nog kan , u leeft nog , straks is het eeuwig wel of eewig wee .
Laat u met God verzoenen ,voor het te laat is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Roodborstje @Reik en @passantje: goede reactie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elia was niet overleden. Hij is levend naar de hemel gehaald. Het graf van Mozes is nergens gevonden. Hier is dus ook geen zekerheid dat hij overleden is en de kans is groot dat God hem ook heeft opgenomen.
Jezus sprak dus niet met de dode op de berg Tabor.
Er komt nog wel een dag dat ze zullen sterven, wanneer ze als de twee getuigen (uit openbaringen) geprofeteerd hebben, worden ze gedood. Na drie dagen op de straat te hebben gelegen wekt God hen weer tot leven en neemt hen weer op in de hemel.
Zegen en groet
Beste Erositi,
Jezus heeft op verschillende momenten met en voor overledenen gebeden. Toen Hij Lazarus opwekte sprak hij tot Lazarus en riep hem uit de dood terug. Terwijl Lazarus al dood was. Verder heeft Jezus op de berg Tabor met twee overledenen gesproken, namelijk met Mozes en Elia (Mar. 9). Daarom is het ook niet vreemd dat de mensen dachten dat Hij op het kruis met Elia sprak toen Hij zei "Eli Eli lama sabachthani". (Matt. 27).
Maar ook andersom is er contact, Jezus vertelt de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Daar lees je dat de rijke man nog aan zijn broers op aarde denkt en vraagt aan vader Abraham om iemand naar zijn broers te sturen zodat ze zich bekeren zouden (Luc. 16).
Het bidden voor en vragen om voorspraak van overleden broeders en zusters is niet vreemd, christenen maken allemaal deel uit van hetzelfde lichaam. "En hetzij dat één lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat één lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede." (1 Kor. 12). De dood brengt hierin ook geen scheiding. Overleden christenen zijn in een bepaalde zin ook helemaal niet dood, maar ze leven in eeuwigheid bij God. Wij zijn nog steeds met hen verbonden door Christus. Dominee Bos drukte het ooit zo uit: "wanneer onze doden bij God zijn, en God is bij ons, dan zijn onze doden nooit ver bij ons vandaan".
Een ander Bijbelboek waar het bidden voor overledenen staat is Judas Makkabeeën. Daar wordt gebeden voor doden, opdat ze bevrijd mogen worden van de gevolgen van hun zonden (2 Mak. 12: 41-45). Protestanten hebben dit boek uit de Bijbel gehaald, maar het heeft tot de Reformatie altijd in de Bijbel gestaan.
Hoop dat je hiermee verder kunt.
Groet, Hugo Bos
verbond.blogspot.com
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij maakte Lazarus levend,en dan hoorde Lazarus zijn stem.
En dat Mozes en Elia op een berg met Jezus te zien waren was niet een overbrenging van een beeld uit de hemel,maar was een visioen; (Mattheüs 17:9) 9 En onder het afdalen van de berg gebood Jezus hun en zei: „Vertelt het visioen aan niemand voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.” En de rijke man en Lazarus was een illustratie ,waarmee Jezus iets duidelijk wilde maken,maar niet de werkelijkheid! Makabeeën is een apocrief werk onder andere wegens hetgeen er in Prediker 9:5, 10 over de doden staat. „De dooden”, aldus de vertaling van dit bijbelgedeelte in de Nederlands-katholieke Professorenbijbel, „weten niets meer . . . want in de onderwereld, waarheen gij snelt, is geen werk, geen overleg, geen wijsheid, geen kennis.” Jeremia behoort tot degenen die nu in afwachting van de opstanding slapen in de dood.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elia was niet overleden. Hij is levend naar de hemel gehaald. Het graf van Mozes is nergens gevonden. Hier is dus ook geen zekerheid dat hij overleden is en de kans is groot dat God hem ook heeft opgenomen.
Jezus sprak dus niet met de dode op de berg Tabor.
Er komt nog wel een dag dat ze zullen sterven, wanneer ze als de twee getuigen (uit openbaringen) geprofeteerd hebben, worden ze gedood. Na drie dagen op de straat te hebben gelegen wekt God hen weer tot leven en neemt hen weer op in de hemel.
Zegen en groet
De Bijbel geeft geen informatie over hoe Jezus stond tegenover de invloed van het gebed op reeds overledenen.
Wel geeft de Bijbel op diverse Schriftplaatsen aan dat de mens zich door zijn keuzes in zijn leven kan veranderen. Het gebed kan het leven van jezelf maar ook van de ander bij leven beïnvloeden; deze beïnvloeding stopt bij overlijden van de persoon voor wie men bidt/gebeden heeft.
De mogelijkheid om te kiezen is er dan niet meer.
“Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+9&id18=1&l=nl&set=10