Wanneer maken we nu eindelijk eens een einde aan de waanzin die godsdienst heet?

Godsdienst brengt niets dan oorlog, ellende, onderdrukking, godsdienstwaanzin

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

Het is misschien niet het bericht waar je op zit te wachten ... maar het tegenovergestelde vindt plaats.
De aanhang van de diverse geloven is groeiende, vooral omdat in economisch opkomende landen als India, China en ook die in Zuid-Amerika, het aantal mensen dat gelooft toeneemt. Tel daarbij op dat gelovige mensen van oudsher meer kinderen krijgen, en het ziet er somber uit voor de niet-gelovigen (waaronder ik mezelf ook reken). Het enige wat je kunt hopen, is dat de groei van de welvaart, mensen ook meer aan het denken zet over het eventueel wel of niet bestaan van een god.
Ik sluit me trouwens aan bij de antwoorden dat geloof een middel is om oorlog te voeren, en niet een doel. De diepere gedachte is vrijwel altijd een economische en politieke: het geloof wordt aangewend om het te 'rechtvaardigen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Zolang er gelovigen bestaan bestaat er geloof.

Je zal het otch nooit kunnen uitroeien. Mensen zullen altijd een verklaring zoeken voor iets onverklaarbaars en als daar niet snel genoeg een antwoord op komt dan verzinnen ze zelf maar een realiteit.

Het beste gewoon laten leven, geen ruzie zoeken, en hopen dat de mensen er ooit achter komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
neen de hoogste verantwoordelijken moeten een pakt sluiten van vrede ,armoede en wederzijdse bijstand voor het welzijn van de mensheid ongeacht kleur of overtuiging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Men doet zulke dingen in naam van 't geloof. Maar dat ligt meestal niet aan die godsdienst zelf, maar aan een erg slechte interpretatie van 't bijbehorende boek. Neem bijvoorbeeld de bijbel: iemand die een beetje zelf kan nadenken, weet dat de bijbel nooit bedoeld is om letterlijk te nemen. Toch doen velen dat wel. Maar wat mij betreft zijn dat dan 'afvalligen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben bang dat als er geen godsdienst zou zijn, mensen wel een andere kapstok zouden vinden om onderscheid tussen mensen te maken...
Don't get me wrong, zelf ben ik absoluut niet gelovig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een antwoord die HIJ alleen weet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij konden de germanen er ook wat van, zolang de ene mens over de andere mens wil heersen zal hij alle argumenten gebruiken om zijn doel te bereiken. Of dat nou godsdienst is politiek of geld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer weet ik niet. Wat ik wel weet is dat geloof voor de zwakkere is onder ons. Aangezien de zwakkere meestal ook niet de slimste zijn, zullen ze het niet zo snel uitpraten en eerder op de vuist gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij geeft de kerk de schuld, maar het zijn mensen die de kerk maken, en dezelfde mensen die oorlog maken. En ook niet-gelovigen voeren oorlog, die hangen hun idealen aan een andere kapstok.

Als we geen godsdienst meer zouden hebben, vinden ze wel een andere reden om oorlog te voeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Godsdienstoorlogen en onderdrukking komen vrijwel altijd voort uit het feit dat bepaalde mensen zich beter voelen dan anderen en hen met geweld hun wil willen opdringen. Juist mensen die godsdienstig zijn zouden zich niet superieur moeten voelen ten opzichte van anderen, maar respect moeten hebben voor andere meningen. Dat heeft met (innerlijke) beschaving te maken, maar dat is slechts een zéér dun laagje waaronder vaak heel iets anders schuiltgaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn diverse teksten in de Bijbel die de vrede aanmoedigt, hier een aantal.

Mattheüs 5:44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

Lukas 6:27 Maar Ik zeg ulieden, die dit hoort: Hebt uw vijanden lief; doet wel dengenen, die u haten.

Titus 3:2 Dat zij niemand lasteren, geen vechters zijn, maar bescheiden zijn, alle zachtmoedigheid bewijzende jegens alle mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat al nooit gebeuren denk ik omdat heel vroeger mensen al zijn begonnen met die godsdiensten. en het is vrij lastig om er dan vanaf te komen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan niet en moet je ook niet willen. Ieder mens is vrij in de keuze van een levensovertuiging en zal dit ook doen. Het zijn de gedragsbepalende "basisprincipes" van elk mens. De mens is ook een "kuddedier" dat zich veilig voelt bij een groep met dezelfde overtuiging.

Waar ze wat mij betreft wel een einde aan zouden kunnen maken is het opdringerige gedrag van mensen. Daarmee doel ik op het geleur met je levensovertuiging bij andersdenkenden om ze te "redden" uit onwetendheid. Ik vind het enorm arrogant dat mensen denken dat ze de waarheid kennen. Iedereen heeft zo zijn eigen "waarheid" en zonder wederzijds respect over de keuze van die "waarheid" zal dit spanningen blijven geven. De kunst is om iedereen in zijn/haar waarde te laten en niets op te dringen.

Ook mensen die geloven in kabouters moeten het recht hebben om dat te geloven, zolang ze maar van mijn tuinkabouters afblijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen willen iets hebben waar zich zich aan kunnen vasthouden. Dus het is niet zo gemakkelijk voor velen om dat los te laten..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst zorg ervoor dat er geen waanzin tussen je oren zit. Godsdienst brengt geen oorlog, ellende of onderdrukking. Dit komt uit iets anders voort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Godsdienst op zich is niet waanzinnig. De mens kan er een waanzinnige puinhoop van maken. De heilige boeken worden vaak letterlijk genomen, terwijl je m.i. tussen de regels door moet lezen (metafoor). Wanneer je geloof toepast op een positieve, respectvolle en waardevolle manier zou het woord waanzin niet eens voorkomen. De waanzin is in de mens, niet in het geloof op zich.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet geloven in iets, is ook geloven maar dan in niets.

Dus om een einde te maken aan godsdienst is hetzelfde om als te beweren dat je een einde maakt aan je haar dat groeit.

Het is niet de godsdienst die mensen tot waanzin drijft. Het is de mens zelf die de religie misbruikt om een ander schade toe te brengen.

Godsdiensten brengen niets dan oorlog, ellende en onderdrukking.. dat is een kant van de medaille. Ze brengen ook veel goeds in de wereld, kennelijk zie jij dat niet ?

Maar net als met geld.. je kan er goede dingen mee doen en je kan er wapens mee kopen. Geld kan waardevol zijn als je er goede dingen mee doet en geld kan het slijk der aarde zijn als je er slechte dingen mee doet.

En dat geldt voor alles eigenlijk..ook voor godsdienst.

Het is de mens die handelt, die bepaalt wat de uitkomst is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Godsdienst brengt niet alleen ellende, oorlog, onderdrukking en godsdienstwaanzin. Als we accepteren dat iedereen iets anders gelooft, elkaar respecteren komen we al een heel eind, maar ik geloof ook dat het geloof eenheid kan smeden. Kijk maar naar het baha'i geloof (http://www.bahai.nl) Dat geloof zet zich echt in voor de eenheid van de mensheid, accepteert en respecteert de andere religies, dringt haar godsdienst niet op, staat voor lief en gelijkheid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind persoonlijk dat er niets mis is met welke godsdienst dan ook, zolang dit andere geen schade berokkend.Geloof in de letterlijke zin van het woord betekent niets meer dan de overtuiging hebben dat wat je geleerd hebt of je verteld is ook werkelijk zo is.
Zo zijn er ook landen die een oorlog beginnen omdat ze geloven dat een ander land chemische en biologische wapens heeft.
We zouden dus eens moeten gaan genieten van wat we zelf geloven zonder anderen het zelfde geloof op te dringen.Dat dit dan een godsdienst betreft is wat mij betreft wat minder relevant
De vraag wanneer maken we nu eens een einde aan oorlog ellende en onderdrukking zou hier dan ook eigenlijk volstaan