Hoe noemt de ''geloofstroming' ook alweer waarin je gelooft dat er geen God is, maar dat alles met een doel en een reden gebeurt?

Dus dat niets nutteloos, maar met een doel gebeurt. Ik zoek de naam van de stroming (zoals agnosticisme, stoicisme ...)

Toegevoegd na 4 minuten:
In de stroming wordt er niet geloofd in een God, maar ook niet in iets metafysisch (het lot bv.).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Ja, het zou existentialisme kunnen zijn, hoewel die benadrukt dat je ZELF zin aan je leven moet geven.

Boeddhisme komt ook aardig in de buurt. Geen God (tenminste, in een aantal variaties van het Boeddhisme), maar wel een doel en een reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Fatalisme?
Het fatalisme is de leer die aanneemt dat de mens geen enkele invloed heeft op zijn lot.
12 jaar geleden
Het ietsisme is het geloof in een metafysische kracht. Ietsisme is een algemene term voor uiteenlopende overtuigingen waarbij mensen "aannemen" dat er "iets" is "tussen hemel en aarde", zonder een welbepaalde religie aan te hangen. Een ietser is een gelovige die orthodoxe goden links laat liggen, maar voor zijn zingeving behoefte houdt aan iets transcendents dan wel gelooft dat er aan al het bestaande een transcendente maar onbenoembare kracht ten grondslag ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Existentialisme komt het meest in de buurt. Het is een filosofische stroming die niet gelooft in een God en uitgaat van de schijnbare zinloosheid van alles. Maar er zit wel ruimte om het leven zin te geven. Dat zul je alleen wel zelf moeten doen, want de zin is niet objectief gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het atheïsme gaat uit van het niet bestaan van een Gpd. Het Griekse theos betekent God (of staat voor een god, de Grieken waren polytheïstisch, ze geloofden in meer goden). Het voorvoegsel a- staat in het Grieks voor ontkenning, on- of niet-.

Dat is in zijn algemeenheid. In het bijzomder zou je het Darwinisme kunnen benoemen. Dieren die zich aanpasten aan gewijzigde omstandigheden. Ze verlieten het water en kregen poten in plaats van vinnen. Apen zijn rechtop gaan lopen, gingen gereedschappen gebruiken en zelf maken, gingen praten en werden mensen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
atheïsme is geen geloofsstroming, maar het ontbreken van het geloof in een hogere macht. ook darwinisme is geen geloofsstroming, want dit is gebaseerd op een overweldigende hoeveelheid controleerbaar bewijs. de suggestie dat apen rechtop gingen lopen en mensen werden is geen idee dat voortkomt uit het darwinisme, maar eerder een foutieve vertaling die veel theïsten geven. de evolutieleer toont slechts aan dat apen en mensen een gemeenschappelijke voorouder delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Atheisten zijn er van overtuigd dat er GEEN doel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat geldt niet voor alle atheïsten stippel, al ligt het er wel aan welke invulling je geeft aan het woord 'doel'. in de letterlijke betekenis betekent atheïst gewoon dat zo iemand denkt dat er geen god is (http://www.encyclo.nl/begrip/atheist)
het is niet echt een geloofstroming, maar misschien kun je het zoeken in de richting van de teleologie? Of zoeken naar een geloofstroming die zich hierdoor laat inspireren?

Internet is even crappy, maar ik wilde het even laten horen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het holisme is een stroming die er van uit gaat dat het geheel meer is dan de som der dingen, en zingeving haalt uit dit gegeven.

Het schurkt mijns inziens dicht aan tegen het naturalistisch pantheïsme: alles in de natuur hangt met elkaar samen en vormt een groot, min of meer bewust geheel,