Is de toren van Babel een feit of een mythe?

Voor geschiedenis les

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of je op een christelijke school - met de bijbel - zit of niet.

Het beste antwoord

Als je een bron nodig hebt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Babel

(blablabla...)
Volgens sommige historici als Stephen L. Harris, vormde deze toren de basis van de mythe van de toren van Babel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het een mythe.
Ik geloof niet dat het echt is, maar in overleveringen wordt e.e.a. vaak herschreven en kan de betekenis anders worden gemaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is een verhaal waarmee een bepaalde symboliek wordt uitgelegd. Dat gebeurt wel vaker. Een bepaalde overtuiging wordt dan uitgelegd door er een verhaal bij te verzinnen. Zeker in de tijd dat mensen niet konden lezen. Toen was het ook een veel gebruikte vorm in het theater.
Eigenlijk weet iedereen wel dat een duivel niet echt bestaat, maar voor een voorstellingsvermogen wordt er een beest van gemaakt. Niet iedereen kan abstract denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhaal wat ik er over heb gelezen is dat, om mensen niet alwijs te laten worden, de toren er is zodat mensen een andere taal gingen spreken dan de ander en elkaar niet meer wijzer konden maken over dingen die zij al wisten.
Zij wilden niet dat de mensen te slim zouden worden om de macht te kunnen behouden. Wie "zij"zijn laat ik ff in het midden.

Ik vond het wel een logisch verhaal maar of het waar is weet ik niet. Zal in de bijbel ook staan over de toren maar die heb ik nooit gelezen, dus weet ook niet wat de schrijver heeft geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je weet het niet: -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand weet het dus had je beter gewoon gelijk op google kunnen zoeken. Je vraagt het aan mensen uit deze tijd terwijl het verhaal stamt uit een ver ver verleden.
Beter je huiswerk doen denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het wel erkelens, en het is een feit.
Jij moet gewoon geen antwoord geven als in je antwoord staat: Ik vind het wel een logisch verhaal, maar of het waar is weet ik niet. DAT wordt nou juist gevraagd..:|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje Als het je weet, val de mensen dan niet lastig met je antwoorden op een ander. Dat die toren heeft bestaan zal best wel maar de reden waarom hij er stond is ook interessant om te weten en dat weet niemand precies. Ik geef antwoord wanneer ik wil pikkie. Je hebt dus ook mensen die gaan reageren op antwoorden in plaats van de vraagsteller te helpen. Als het antwoord niet bevalt kiest diegene het ook niet als beste antwoord. Help liever de vraagsteller met je wijsheid, eitje
Hierboven worden nogal wat antwoorden gegeven dat mensen niet denken dat het een feit is of denken dat het een mythe is. Maar wat is een feit precies, en wat is een mythe?

Een feit is iets waarvan zeker is dat het gebeurd is of dat het waar is (bron 1). Een mythe is een verhaal dat veel mensen kennen, maar dat niet werkelijk is gebeurd (bron 2).

Uit de eerdergenoemde bronnen wordt duidelijk dat het verhaal over de toren van Babel niet als feit is te kwalificeren omdat het niet zeker is dat het gebeurd is of dat het waar is. Is het daarmee een mythe? Het is zeker een verhaal dat veel mensen kennen, maar is het ook inderdaad niet werkelijk gebeurd?

In het oude Babylon heeft wel een toren gestaan die waarschijnlijk heeft gediend als inspiratie voor het bijbelverhaal. Dus het antwoord is: ja, het is een mythe gebaseerd op iets dat echt bestaan heeft. Dat is een truc die in de bijbel veel gebruikt wordt, om de authenticiteit van de verhalen die daar in staan te verhogen. Maar dat er bepaalde zaken in het boek (of in een verhaal) voorkomen die echt bestaan hebben of echt gebeurd zijn, wil natuurlijk nog niet zeggen dat alles wat beschreven wordt ook echt gebeurd is. Er is bijvoorbeeld geen enkele aanwijzing, ook niet voor linguïsten die onderzoek hebben gedaan naar het ontstaan van talen, dat in de beschreven periode ineens verschillende talen zijn ontstaan op die plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is onmogelijk om met 100% zekerheid vast te stellen of dit verhaal berust op feiten.

Over de hele wereld en in verschillende culturen ontstonden verhalen van herkomst die een uitleg proberen te geven aan de belangrijkste vragen die de mensheid stelde. In het verhaal van de toren van babel probeert men een uitleg te geven op de vraagen "waarom zijn er verschillende talen/communicatie methoden voor de mens?" en "waarom is de mens verspreid over de aarde?"

Persoonlijk geloof ik dat alle verhalen van herkomst berusten op een kern van waarheid maar hoeveel is waarheid en hoeveel is fictie ligt uiteindelijk op een gevoel en/of geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wat ik in onze naslagwerken gevonden heb met bij behorende bronnen

Belangrijke opgravingsplaatsen en vondsten. Met behulp van de archeologie zijn vele historische bijzonderheden van het bijbelse verslag over deze landen bevestigd en gegevens die eens door de hedendaagse critici in twijfel werden getrokken, gestaafd.

Aangetoond is dat scepticisme betreffende de toren van Babel, ontkenning van het bestaan van een Babylonische koning genaamd Belsazar en een Assyrische koning genaamd Sargon (namen die tot de 19de eeuw G.T. niet in bronnen buiten het bijbelse verslag waren aangetroffen), en andere negatieve kritiek op bijbelse gegevens in verband met deze landen allemaal ongefundeerd is.

Daarentegen is er een schat aan bewijsmateriaal opgegraven dat volledig met het bijbelse verslag overeenstemt.
Babylonië. Bij opgravingen in en om de oude stad Babylon werden verscheidene zigurrats — piramidevormige, terrasgewijs gebouwde torentempels — blootgelegd, onder andere ook de ruïnes van de tempel Etemenanki binnen de muren van Babylon.

Verslagen en inscripties die men met betrekking tot zulke tempels heeft gevonden, bevatten dikwijls de woorden: „Zijn top zal tot aan de hemel reiken”, en koning Nebukadnezar zou volgens een opgetekend bericht hebben gezegd: „Ik verhoogde de top van de terrasvormige toren te Etemenanki, zodat die met de hemel wedijverde.”

In één ten N van de Marduktempel in Babylon gevonden fragment wordt over de ineenstorting van zo’n zigurrat het volgende bericht: „De bouw van deze tempel krenkte de goden. Op een nacht haalden zij wat was gebouwd, omver. Zij verstrooiden hen naar alle kanten en maakten hun spraak vreemd. Zij belemmerden de vooruitgang” (Bible and Spade, door S. L. Caiger, 1938, blz. 29). De zigurrat te Uruk (het bijbelse Erech) bleek van leem, baksteen en asfalt te zijn gebouwd. — Vgl. Genesis 11:1-9.(Ba̱bel) [Verwarring].
Een van de eerste steden die na de Vloed werden gebouwd. Hier ’verwarde Jehovah de taal van de gehele aarde’ (Ge 11:9). De naam is afgeleid van het werkwoord ba‧lal′, dat „verwarren” betekent. De inwoners, die van mening waren dat hun stad Gods regeringszetel was, beweerden dat de naam was samengesteld uit Bab (Poort) en ilu (God), en daarom „Poort van God” betekende.

Toegevoegd na 4 minuten:
In een tekst van Sharkalisharri, in patriarchale tijden een koning van Agade (Akkad), wordt vermeld dat hij in Babylon een tempeltoren restaureerde, waaruit men kan opmaken dat er reeds vóór zijn regering zo’n bouwwerk bestond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom eens met bronnen dan. Dan kunnen we kijken of dit antwoord op feiten is gebaseerd of dat het onzin is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
feit: er zijn torens gebouwd in het oude babylon.
fabel: de talen van de wereld zijn daar ontstaan. met andere woorden: het bestaan van de toren(s) is wel aan te tonen, maar daarmee zijn de verhalen die daaromheen zijn verzonnen nog niet aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alknobe:
Je weet niet of ze zijn verzonnen of niet. Je kan niet bewijzen dat de verhalen waar zijn, maar je kunt ook niet bewijzen dat de verhalen niet waar zijn. En dan komt het woordje ''geloof'' weet om de hoek kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kunen wel bewijzen dat het verhaal van Babel niet waar is en dat hebben we gedaan ook. Door linguïstisch onderzoek weten we dat talen niet zomaar opeens ontstaan, zeker niet een heleboel tegelijk. Ook zijn er totaal geen sporen terug te vinden van een plotselinge verspreiding van groepen mensen vanuit Babylon naar de hoeken van de wereld. Die sporen MOET je vinden, als dat werkelijk gebeurd zou zijn, maar ze zijn er niet, dus het is niet gebeurd. Ook dit zal wel met het woordje "geloof" van tafel geweegd worde, maar dat ben ik wel gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies Ytje, fijn dat je het met mee eens bent. je kunt niet bewijzen dat de verhalen waar zijn of niet waar zijn; aangezien de definitie van een feit is dat het iets is waarvan zeker is dat het gebeurd is of dat het waar is. daarom volgt dan dus dat het verhaal over de toren van babel geen feit is maar een mythe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie jij het, ik zie het als een feit, omdat het in de bijbel staat, de bijbel is het bewijs ervan ;) Geschreven bewijs, is óók bewijs he. Widar; Jammer dat je zegt: 'maar ze zijn er niet, dus het is niet gebeurd'.
Ik veeg het niet af met ''geloof'', dat niet, maar het is wel jammer dat je van dit PER SE een bewijs nodig hebt. Je zegt dat we door onderzoek weten, dat talen niet zomaar opeens ontstaan. Als dat zo is, hoe kwamen de eerste mensen dan aan hun taal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat geschreven is, is niet per se bewijs. Je moet dan de authenticiteit van de bron onderzoeken en dergelijke. Iedereen kan wel wat opschrijven, dat maakt dingen nog niet waar. Zo kan ik ook schrijven dat allknobe een hoofd van 2 meter heeft, maar dan is het nog niet waar. Jammer dat je bewijs nodig hebt? Om beweringen te ondersteunen en tot feit te maken, heb je ALTIJD bewijs nodig. En dat is er gewoon niet. En dat is in dit geval bewijs dat het niet gebeurd is. Hoe de mensen aan hun taal komen, is een heel onderwerp op zich, dat is teveel om hier te gaan bespreken. Als je dat wilt weten, zou je hier kunnen beginnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_language Het ontstaan van de taal van de eerste mensen is in elk geval een hele lange ontwikkeling. Ze hadden niet opeens een taal met een miljoen woorden zoals het Nederlands. Dat begon met een paar simpele geluiden die bijv. "gevaar" betekenden. Langzamerhand kwamen er meer geluiden en ging men geluiden (klanken) combineren, waardoor woorden ontstonden. Naarmate de tijd verstreek, kwamen er steeds meer woorden bij. Dit proces zet zich nog steeds voort, want er komen nog steeds nieuwe woorden bij, zoals bijv. "mobieltje".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje: geschreven zaken die aantoonbaar onjuist zijn zijn natuurlijk geen bewijs. ook zeg je: ik zie het als een feit. kenmerk van een feit is nu juist dat daarvan objectief is vast te stellen dat het waar is. een feit is dus een feit voor iedereen en niet voor de ene persoon wel en voor de andere persoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heftig? Huh? Ik ben gewoon redelijk inhoudelijk bezig, dacht ik zo. Ik zie geen heftige woorden. Jij wel? Dat O.J. Simpson werd vrijgesproken, wil niet zeggen dat we allemaal maar bewijs moeten negeren. Drogreden. Wat wil je zeggen met dat veel woorden anders zijn? We weten hoe 't komt dat dat zo is (en nee, dat is niet de toren van Babel). Ik hoop niet dat ik dat moet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar, maar jouw uitleg over, hoe de taal ontstond, is daar dan bewijs van? Ik heb het artikel niet helemaal gelezen (het is nu bijna 06:00 uur, en mijn gedachten zijn nog niet zo wakker haha) Dus als ik ergens overheen gelezen heb, kun je het dan even plakken? @ Alknobe, ik denk dat het feit, dat wanneer iets een feit is, al subjectief is. Tenzij je natuurlijk de definitie van feit helemaal perfect weet, maar óók daar staan subjectieve woorden in. @ adriaanv, jij bent hier diegene die heftig reageert ;) Niemand heeft er last van behalve jij blijkbaar. Widar maakt duidelijk hoe hij het ziet, ik hoe ik het zie, en daarover praten we verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: Het precieze ontstaan van taal is niet te bewijzen, omdat het veel te ver teruggaat in de geschiedenis en er geen overblijfselen zijn die je door middel van archeologie kunt opsporen. Wel kun je via archeologie kijken of bepaalde mensensoorten lichamelijk gezien in staat waren gesproken taal te produceren. Dan kom je op minstens een paarhonderdduizend jaar (Neanderthalers hadden een spraakvermogen), waarschijnlijk nog wel veel eerder (Homo Erectus maakte werktuigen, gebruikte vuur, had georganiseerde jachtpartijen, etc., waarvoor toch wel een zekere vorm van communicatie nodig is). Ook kun je bijvoorbeeld de ontwikkeling van talen in de loop van de afgelopen paarduizend jaar bekijken en daaruit conclusies trekken. En zo zijn er meer manieren om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Manieren om onderzoek te doen ja, maar deze zijn nog niet gedaan?
Dus je kan het niet bewijzen. Jij zei paar reacties terug: 'We kunen wel bewijzen dat het verhaal van Babel niet waar is en dat hebben we gedaan ook. Door linguïstisch onderzoek weten we dat talen niet zomaar opeens ontstaan, zeker niet een heleboel tegelijk. Ook zijn er totaal geen sporen terug te vinden van een plotselinge verspreiding van groepen mensen vanuit Babylon naar de hoeken van de wereld. Die sporen MOET je vinden, als dat werkelijk gebeurd zou zijn, maar ze zijn er niet, dus het is niet gebeurd. Ook dit zal wel met het woordje "geloof" van tafel geweegd worde, maar dat ben ik wel gewend.' JOUW antwoord, dat het een mythe is, of gewoon onwaar, is dus ook geloof. Geen bewijs..geen onderzoeken gedaan, dus jij GELOOFT het, omdat jij het onwaarschijnlijk vind (denk ik!) dat dit vroeger kon gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, niet gedaan? Pardon? Er is behoorlijk uitvoerig taalonderzoek gedaan en vindt nog steeds plaats. Nee, mijn antwoord is geen geloof. Er zijn geen sporen, dat is het bewijs dat het niet waar is. Ga nu alsjeblieft niet de tactiek van veel gelovigen gebruiken en zeggen dat ik "ook maar een geloof" heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er totaal géén sporen zijn, kun je inderdaad niet zeggen: ja het is waar.
Maar kun je ook bewijzen dat je kan zeggen: nee, het is niet waar..omdat.. Ik zeg niet dat je EEN geloof hebt. Ik zeg dat het wel een geloven van is..Dat ons mensheid iets uitvoert, kan je ook denken: ja dat geloof ik dus echt niet he. Begrijp je het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet waar, omdat de sporen er niet zijn, terwijl ze er wel hadden moeten zijn, als het waar zou zijn geweest. Ik geloof helemaal niets. Ik weet dingen en nog veel meer weet ik niet. Je kunt hooguit zeggen dat ik geloof dat jij vanmorgen om 8 uur bent opgestaan, als jij dat zegt. Maar als het tijdstip van opstaan van jou belangrijk zou zijn voor een onderzoek en iemand zou 't mij vragen, dan zou ik zeggen: "ik weet het niet".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar
als je beschuldigd word van een vergrijp of moord in een rechtzaak ben je toch ook onschuldig tot dat het tegendeel bewezen is omdat iedereen wel kan zeggen dat je dat vergrijp of die moord gepleegd hebt zo is de bijbel toch opzich al een bewijs doordat ze door opgravingen worden ondersteund zoals de dodezeerollen kleitabletten die gevonden zijn en iedere keer weer bewijzen dat de bijbel op feiten gebaseerd is. omdat gedeeltes waarvan men eerst dacht dat het mythen waren
door opgravingen van zulke bewijzen gestaafd worden. doordat de bijbel schrijft over de bouw van de toren van babel en de spraakverwaring en grote gedeelte van de bijbel door opgravingen waar bevonden zijn mag je er van uitgaan dat de gedeelte die we nog niet onderbouwt zijn of gestaafd door bewijzen ook waar zijn zolang het tegendeel niet bewezen is. dat is ook een van de redenen waarom veel mensen de bijbel als "een boek" met mooie verhalen beschouwen.
Omdat ze de bewijzen die er zijn terzijde schuiven en de gedeelte die ze nog niet kunnen verklaren op een voetstuk plaatsen als bewijs dat de bijbel een fabeltje is en widar Atheisme is ook een geloof. dan geloof je dat er dus geen god is of je "geloofd"in je eigen wijsheid
heel het leven is gestoeld op geloof en als het niet op waarheid berust heet het ongeloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mealycook: Als er een lijk wordt gevonden met daarnaast een pistool en jijzelf, kan bijvoorbeeld worden bewezen dat jij het NIET gedaan hebt, doordat kruitSPOREN op je handen ontbreken. Zo zie je, de afwezigheid van iets, kan ook bewijs zijn. Zo is het ontbreken van sporen van grootschalige verplaatsingen van groepen mensen in die tijd ook bewijs dat dat gewoon niet heeft plaatsgevonden. Bewijs dat de Bijbel ondersteund? Ja, delen worden zeker ondersteund door bewijs. Maar dat bevestigt alleen de geschiedkundige waarde van de Bijbel. Het zegt niets over geloofskwesties. Maar als je zo graag met bewijs VOOR de Bijbel schermt, ben je verplicht ook het bewijs TEGEN de Bijbel te accepteren, want dat is er even goed en net zo goed. En "alles in de Bijbel is waar tot het tegendeel is bewezen" is ook flauwekul. Ik kan boeken vol met onzin schrijven en roepen dat het waar is en dat men maar met bewijs van het tegendeel moet komen. Zo werkt dat niet. Degene die een claim maakt, moet bewijzen dat het waar is. Gelovigen en de Bijbel maken claims, dus die moeten bewijzen dat het waar is, niet andersom. En zucht, komen we WEER met de tactiek dat alles wat een ander zegt ook geloof is. Flauw hoor. Dat heeft niets met de discussie zelf te maken, het is slechts een manier om alles wat een ander zegt af te doen als "slechts een mening". Atheïsme kun je definiëren als de afwezigheid van geloof. Ik geloof gewoon niet, punt. Sommige dingen weet ik, sommige dingen weet ik niet. Is er een god? Ik weet het niet. Ik heb er in elk geval niets van gezien. Vooralsnog ga ik er vanuit (en nee, dat is geen geloven, dus kom daar niet mee aan) dat er geen is. Maar mocht 'ie een dezer dagen tevoorschijn komen, dan weet ik dat het dus wel zo is. Dat het leven gestoeld is op geloof, is onzin. Hoe kunnen dieren leven dan? Die geloven niet in een god hoor. Nee, geloof is iets dat wij mensen hebben bedacht. Sommigen denken dat het onmogelijk is zonder geloof te leven, maar anderen weten wel beter. Maar nu verzanden we weer in een andere discussie en daar heb ik weinig trek in, daar die al meermaals is gevoerd en er van de gelovige kant toch altijd dezelfde drogredeneringen worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw voorbeeld is precies wat ik bedoel.
Alleen maak ik hem even anders.
Als ik zeg: Hitler stond elke dag om 9 uur op, dat denk ik, dat geloof ik (en dan is het niet geloof van, geloofsovertuiging, dat bedoelde ik ook niet)
IK mag dat denken, ik mag dat zeggen.
Zolang niemand met bewijs komt dat hij NIET elke dag om 9 uur opstond, geloof ik nog steeds dat hij elke dag om 9 uur opstaat..klaar..
Ja, je kunt ook zeggen: er is geen bewijs voor of tegen, dus ik denk/geloof helemaal niks daarover. Maar je kunt ook een beetje fantaseren en je eigen mening erover vormen ;) Dit bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar Sorry dat ik het aanhaalde maar je kunt nauw eenmaal geen discusie voeren over iets wat in de bijbel staat zonder het aspect geloof weg te laten dat komt omdat nou eenmaal tot nu toe niet alles in de bijbel al bewezen is
waarschijnlijk is dat ook de kracht van de bijbel "het is geen boek dat je uitleest en dan na verloop van tijd weggooit omdat je het gelezen hebt zoals al eerder geschreven heeft het met schatgraven te maken er zitten zoveel juweeltjes en wijsheden in dat we steeds weer wat bijleren als het onthult word door bewijzen die weer te voorschijn komen wij gelovigen kunnen soms ook moe worden van mensen die steeds maar roepen we zien het niet dus het is er niet
je "gelooft waarschijnlijk ook dat de wind bestaat" ik kan ook roepen kom nou niet met dat je het kan voelen
de bijbel zegt duidelijk dat alles geschapen is en ja het klopt dat je god niet kan zien je kunt net als je de wind kunt voelen zijn creaties zien "kijk in de spiegel wat voor uniek persoon je bent" als je niet wil dat wij met dat soort redenen aan komen pas dan je manier van discuseren aan en gebruik niet woorden als drog·re·den (de; v(m) -en bedrieglijke redenering) want dan doe je het zelfde als waar je ons van beschuldigd en zeg je dat het slechts een mening is maar je hebt wel gelijk de bijbel zegt in Johannes 17:17 uw woord is waarheid (het woord van god opgetekend in de bijbel) dus alles wat daar buiten de waarheid valt zijn inderdaad meningen. dus bedenk eens wat zegt mijn manier van discuseren?
en wat zegt het over mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het woord drogredenering zeg ik dat je redenering onjuist is. Voordat ik dat woord gebruikte, heb ik ook uitgelegd waarom de redenering onjuist is. Dat is iets anders dan slechts zeggen "ook wat jij zegt, is maar een geloof". Het voorbeeld van de wind is geen goed voorbeeld. Je hoeft iets niet te zien om te kunnen aantonen dat het er is. En bij de wind kun je het zelfs zichtbaar maken, dat 'ie er wel is. Maar een god? Ik zie 'm niet, ik hoor 'm niet, ik voel 'm niet, ik proef 'm niet en ik ruik 'm niet. De enige god die ik ken, is die in m'n hoofd is gestopt door verhalen. Buiten die verhalen is 'ie niet waar te nemen. Tot slot: je kunt prima een discussie over iets in de Bijbel voeren zonder het over geloof te hebben. Neem alleen al deze vraag. In 't algemeen is "ik geloof dat ..." geen antwoord op de vraag "is het waar dat ...". Daar moet je met een onderbouwde ja of nee op antwoorden. Je kunt dan proberen het te onderbouwen door te zeggen, "het staat in de Bijbel". Daar kunnen we dan verder over discussiëren of het klopt wat er staat of niet. Hoeft geen geloof aan te pas te komen. (En voor de goede orde: Ik definieer mijzelf niet als atheïst, omdat een van de definities van atheïsme is dat men aanneemt (~ gelooft) dat er geen goden bestaan of kunnen bestaan. En ik doe niet aan geloven. Ik weet dingen of ik weet ze niet. Over dingen die ik niet weet, doe ik hooguit uitspraken als "ik denk dat ...", of "het is het meest waarschijnlijk dat ..." en niet "ik baseer mijn hele leven op slechts de aanname dat ...".)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: "Als ik zeg: Hitler stond elke dag om 9 uur op, dat denk ik, dat geloof ik (en dan is het niet geloof van, geloofsovertuiging, dat bedoelde ik ook niet)
IK mag dat denken, ik mag dat zeggen.
Zolang niemand met bewijs komt dat hij NIET elke dag om 9 uur opstond, geloof ik nog steeds dat hij elke dag om 9 uur opstaat..klaar.." Dat soort gebrek aan bewijs is iets anders dan gebrek aan sporen, wat op zichzelf *wel* een bewijs is. In deze discussie: Ik zeg niet dat er een gebrek aan bewijs is. Ik zeg dat er een gebrek aan sporen is. Het totale gebrek aan sporen bewijst dat een grootscheepse migratie niet heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er geen grootscheepse migratie plaats heeft gevonden kan kloppen natuurlijk het was volgens mij niet zo lang na de vloed dat dit gebeurde dus zoveel mensen waren er ook weer niet. wat ik alleen maar wil zeggen is dat als een vriend altijd doet wat hij zegt ga je hem vertrouwen en ga je er omdat hij altijd heeft gedaan wat hij zegt je er ook blind van uit dat de dingen die hij niet rechtstreeks zegt ook waar zijn De taal die aan Adam gegeven werd, was klaarblijkelijk de taal die later bekend kwam te staan als het Hebreeuws. Gedurende ten minste de eerste 1757 jaar van ’s mensen bestaan bleef de gehele mensheid kennelijk die ene taal spreken. — Genesis 11:1.
Vervolgens verwarde Jehovah in de dagen van Nimrod de taal van allen die zich hadden laten organiseren om mee te bouwen aan de toren van Babel en verijdelde aldus de krachtsinspanningen van goddeloze mensen (Genesis 11:3-9). Het schijnt dat Jehovah eerst iedere herinnering aan hun vroegere gemeenschappelijke taal uitwiste en vervolgens nieuwe talen in hun geest prentte. Hierbij ging het niet alleen om nieuwe woorden, maar ook om nieuwe grammatica’s en nieuwe denkpatronen. Uit de talen die Jehovah in Babel tot bestaan bracht, zijn **geleidelijk** andere voortgekomen tot er thans, volgens taalacademies, op de gehele aarde zo’n 3000 talen worden gesproken. het ontbreken van sporen is ook geen bewijs
betekent niet dat ze er niet zijn misschien zijn ze nog niet gevonden. dus mag je aan nemen daar de bijbel betrouwbaar is gebleken de rest ook waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We moeten uitgaan van feiten, niet van ongestaafde verhalen. Feit: in de tijd waarin de toren van Babel zou zijn gebouwd, waren er heel wat meer mensen dan een handvol. Dit weten we gewoon. We vinden overal over de wereld de bewijzen daarvan. DUS: Het ontbreken van sporen is een bewijs. Zo'n grootschalige migratie had een dusdanige hoeveelheid sporen achtergelaten, dat deze al lang en breed gevonden hadden moeten zijn, met alle opgravingen die overal plaats hebben gevonden en nog steeds plaatsvinden. Zo zijn ook de sporen van Europese, Aziatische en Amerikaanse migraties aanwezig. Maar die van de Babylonische, die tussen die 3 plaats had moeten vinden, is er helemaal *niets*. Dit punt heb ik nu vaak genoeg duidelijk gemaakt. Naast gebrek aan bewijs van migratie, is er ook nul komma nul bewijs voor verspreiding van talen. Wat die vriend van jou betreft: die doet niet altijd wat 'ie zegt. Er is een overvloed aan bewijs dat het lang niet altijd klopt wat 'ie heeft gezegd. Dat is genoeg reden om er niet blind vanuit te gaan dat het wel zal kloppen wat 'ie zegt. Als ik een paar keer tegen jou lieg, dan geloof je me de volgende keer toch ook niet zomaar, ook al spreek ik misschien de waarheid? (Voordat je gaat zeggen dat ik je beledig omdat ik zeg dat je god liegt: nee dat zeg ik niet, ik zeg dat de Bijbel op veel plaatsen *bewezen* niet waar is.) (Overigens wordt het aantal talen in de wereld op zes- à zevenduizend geschat, niet drieduizend.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar ik waardeer je mening en je bent soms erg overtuigd maar het gaat erom dat wat je ook vind of zegt ik er van overtuigd ben dat de vrije wil in houd dat we zelf verantwoordelijk zijn voor wat we zeggen of wat we doen.
we kunnen nooit god de schuld geven van ik wist het niet. maar waarschijnlijk ben je het met mij eens dat bewijzen overtuigend kunnen lijken maar dat niet altijd alles is wat het lijkt zo komt de zon op in het oosten en gaat onder in het westen Draait de zon nou om de aarde of draait de aarde om de zon? buiten dat de bijbel geschiedenis bevat bevat het ook de toekomst
zo zien we nu de tekenen van de laatste dagen in Mattheus 24 in vervulling gaan en wat een ieder ook mag zeggen er komt een dag dan zullen we zien wie er gelijk heeft de bijbel (door god geschreven) of al die andere denkbeelden(door mensen geschreven en gepropageerd) het is fijn te weten dat als God gaat oordelen hij dit niet zoals mensen doet naar het geen hij hoort of ziet maar naar het geen hij weet. Omdat hij harten van mensen kan lezen en weet wat de ware achtergrond is van iemand. of waarom hij bepaalde beslissingen heeft genomen. (Jesaja 11:3) zo merk ik wel aan je antwoorden dat je nadenkt over de dingen en wie weet vallen op een gegeven moment alle puzzelstukjes in elkaar ik bedoel dat je in iedergeval de woorden van Jezus toepast onderzoek alle dingen en behoud het goede! maar laat je ook niet misleiden! succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"maar waarschijnlijk ben je het met mij eens dat bewijzen overtuigend kunnen lijken maar dat niet altijd alles is wat het lijkt" Ja, soms komen we tot de ontdekking dat we het eerder mis hadden. Dat gebeurt met de Bijbel en het geloof ook. Alleen zijn er ook altijd mensen die hardnekking vast blijven houden aan iets dat bewezen onjuist is. "zo komt de zon op in het oosten en gaat onder in het westen Draait de zon nou om de aarde of draait de aarde om de zon?" Neem een raket en bekijk het eens van buiten de aarde, dan kun je het zien. Er zijn mensen die dat gedaan hebben. Conclusie: aarde draait om zon. "buiten dat de bijbel geschiedenis bevat bevat het ook de toekomst" Dat beweert de Bijbel ja. Maar ik geloof dat ik al heb aangetoond dat iets dat in een boek staat, nog niet gelijk waar is. En met toekomstvoorspellingen kunnen we zeker snel klaar zijn: niemand heeft aantoonbaar kunnen maken dat toekomstvoorspellingen mogelijk zijn. Ook hier geldt: gelovers maken de claim, dus gelovers moeten het bewijzen. "zo zien we nu de tekenen van de laatste dagen in Mattheus 24 in vervulling gaan" Ach, dat hebben ze al zovaak geroepen, ook de Jehova's. En telkens weer blijkt dat ze het fout hebben. Wat zegt dat over de waarde van die tekst? In elk geval dat je er niks aan hebt, ook al zou het waar zijn en ooit gebeuren. "en wat een ieder ook mag zeggen er komt een dag dan zullen we zien wie er gelijk heeft de bijbel (door god geschreven) of al die andere denkbeelden(door mensen geschreven en gepropageerd)" Die dag is er al lang geweest, alleen sommige gelovigen weigeren dat in te zien. Zoals ik al zei, er is een overvloed aan bewijs tegen bepaalde zaken uit de Bijbel. Dat is er gewoon. Bovenstaande is niets meer dan keiharde ontkenning daarvan. "zo merk ik wel aan je antwoorden dat je nadenkt over de dingen en wie weet vallen op een gegeven moment alle puzzelstukjes in elkaar ik bedoel dat je in iedergeval de woorden van Jezus toepast onderzoek alle dingen en behoud het goede! maar laat je ook niet misleiden!" Misschien moet je die woorden nog eens overdenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusie over discussies over het geloof: Iemand die niet gelooft zegt: ik word er moe van als gelovigen zeggen: de bijbel is bewijs, ik geloof de bijbel, het is een geloof, het heet niet voor niks geloven.
Iemand die wel gelooft zegt: ik word moe er moe van als ongelovigen zeggen: geen bewijs/sporen oid..dan is het niet waar. een BOEK is geen bewijs Mijn mening.
Waarom is een boek geen bewijs?
Bijvoorbeeld de evolutie theorie van Darwin, staat toch ook in een boek? Dat ging toch ook van mens tot mens?
Maar dat boek wordt wel gelooft. En waarom? Mensen willen per se ''wetenschappelijk bewezen'' lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is een boek geen bewijs? Als een boek wel bewijs is, waarom geloof jij dan niet wat er in de Koran staat? Of in de Daodejing? Of in het Book of Mormon? Of in Paulus de boskabouter? Of in Widars wilde fantasieën? Of, of, of... Er zijn zoveel boeken waar dingen in staan. Als jij dan zegt: "maar wat er in DIT specifieke boek staat is de ultieme waarheid", dan moet je wel een heel goede reden hebben om dat te zeggen (en zeggen "het is zo want het staat in het boek" is een cirkelredenering en dus vals). Darwin's evolutietheorie wordt ondersteund door bewijs dat van buiten het boek komt. Daarom. De Bijbel wordt deels ondersteund en deels ontkracht door bewijs dat van buiten het boek komt. Daarom. Ja, we willen wetenschappelijk bewijs. Dat is nodig, als we gaan praten over wat waar is en wat niet. Je kunt niet zeggen dat iets waar is, zonder dat je kunt aantonen dat het zo is. Je kunt niet zeggen "ik verklaar het gewoon voor waar" (want dat is wat jullie doen). Je kunt niet beweringen doen en dan verwachten van de ander dat hij aantoont dat het niet waar is (die beweert, die bewijst).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nou juist wat men met het woord dat het al aangeeft evolutie**theorie** men vind een paar botjes en men trekt een conclusie maar alle eventuele tussenvormen ontbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan we weer. Nee, het woord theorie betekent niet dat het maar een onbewezen idee is. Een onbewezen idee is een hypothese. Een theorie is een idee onderbouwd door o.a. bewijs. Tussenvormen ontbreken? Pardon? Er zijn hele series gevonden waaraan heel mooi te zien is hoe de verschillende levensvormen in elkaar overgingen. Wat heeft dit overigens nog met de discussie over Babel/Bijbel te maken? Nou zitten we ineens weer op evolutietheorie. En ik geloof dat we die discussie elders al uitvoerig hebben gevoerd.